Full version: Pergola
Stussi
Ska bygga en pergola till våren. Den kommer att bestå av armeringsmatta som väggar och tak (ja, också
några rejäla stolp), på den ska det sedan växa antingen Klematis, klätterrosor, eller klättervildvin (eller
kanske två av dessa).

Kommer det att bli för tungt att ha dessa klätterväxter eller kommer armeringsmattan att "orka med" att
bära upp när växterna växer till sig och täcker hela pergolan?

Har nämligen för mig att jag har läst någonstans att om man byggde av armeringsmatta så skulle den
inte orka med, växterna skulle alltså bli för tunga för armeringsjärnet när de växte till sig? unsure.gif
Alexander-VG-zon3
måste du ha armeringsmatta kan du inte bygga det av trä istället wink.gif
en träsida sen stolpar som håller upp ett tak av trä där man kan ha ena delen som man kan sitta under det sen ena har man det rutit så man får sol ner utan att täcka helt med brädor i taket . håller bättre och växterna kommer klättra över och sen själva skapa ett tak .
hmm förstår du mig wink.gif wub.gif
kerstin z5-6
Du kan välja storlek på rutorna i arm mattan -ta den med ganska små rutor i taket " större rutor på sidor , så funkar det utmärkt
Det har även att göra med hur bred pergolan ska vara och hur långt du har mellan stolparna
Här en pergola" gång -nu helt överväxt av clematis bla
Stussi
CITAT (flaxss @ 10-12-2006, 22:02)
måste du ha armeringsmatta kan du inte bygga det av trä istället wink.gif
en träsida sen stolpar som håller upp ett tak av trä där man kan ha ena delen som man kan sitta under det sen ena har man det rutit så man får sol ner utan att täcka helt med brädor i taket . håller bättre och växterna kommer klättra över och sen själva skapa ett tak .
hmm förstår du mig wink.gif wub.gif

Jag tror att jag förstår! smile.gif wub.gif

Fast jag vill väldigt gärna ha armeringsjärn om det går.
Tycker att det är snyggt! Det tar ju ett tag innan växterna
täcker den helt också.
Stussi
CITAT (kerstin z5-6 @ 10-12-2006, 22:46)
Du kan välja storlek på rutorna i arm mattan -ta den med ganska små rutor i taket " större rutor på sidor , så funkar det utmärkt
Det har även att göra med hur bred pergolan ska vara och hur långt du har mellan stolparna
Här en pergola" gång -nu helt överväxt av clematis bla

Då får det bli armeringsjärn! smile.gif

Då har gubben något att göra till våren också! tongue.gif
Killensomvillhagrönafingrar
Jag kommer bygga Pergola jag med till sommaren.
Tänkte dela med mig av mina tankar, kanske kan de ge nya infalls vinklar.

Då jag vill använda pergolan som fristånde altan har jag tänkt mig följande.
Har redan nu planterat en häck runt så att vi får lagom vindstilla så man kan duka fint på sommaren utan att servetterna blåser iväg. Blir med andra ord en berså.
Sedan skall vi göra pergolan enligt ovan bilder med några förändingar. Vi kommer ha rejäla balkar som skuggar lite lagom.

Dessutom gör vi en "tunnel" in så att det känns mer som ett rum.

I berså/pergolan lägger vi ett altandäck. Under altandäcket läger vi ett plasttak som vi vinklar ut mot rabbeterna runt om så de får rejält med vatten.

Då detta kommer var vindskyddat så hoppas vi på lite varmare microklimat så vi kan ha stora krukor i på däcket med.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon