|
Full version: Självscanning
Jag har aldrig varit så intresserad av självscanning men min man ville testa det så för några månader sen skaffade vi funktionen hos en Ica Maxi-butik. Det är ju rätt så smidigt och så bara man inte glömmer att scanna!!! Det har dock aldrig hänt.
Jag vet att man blir kollad oftare i början men hur ofta ska man behöva bli kollad när man aldrig har fått någon anmärkning? Vi blir kollade i snitt var tredje gång och det tycker jag är mycket.
Dessutom - i fredags när vi var och handlade så blev jag ganska irriterad. Först började brandlarmet tjuta inne i butiken och det med en volym som hette duga. Alla i affären fick utrymmas och sen fick vi stå utanför och vänta i en halvtimme i kylan tills brandkåren hade konstaterat att det inte brann någonstans. Sen in och handla och sen blev det givetvis avstämning igen. Killen som fixade kollen var ny och det var första gången han gjorde en avstämning och givetvis gjorde han fel så på vårt kvitto står det att ca. hälften av våra varor diffade, d.v.s. som om vi hade försökt att stjäla de varorna och inte tänkt betala för dem. Han sa att han skulle rätta till det i efterhand. Det kändes ju inte så bra. Undrar om man själv kan kolla huruvida man har anmärkning eller inte.
Hur har det här med självscanning funkat för er andra? Efter diskussion med vänner och arbetskamrater har jag en känsla av att Coop inte kollar lika ofta som Ica.
Jag har scannat på både Coop och ICA och kan inte se nån större skillnad. Gjorde fel en gång (scannade för mycket  ), men det var inte det som spelade roll sa dom då. Har man gjort ett fel, så blir kontrollerna tätare eftersom dom vill ha en uppföljning på att man förstått systemet. Det är ju t.ex. också fel om du köper 2 youghurt med olika smak, och scannar en burk 2 gånger i stället för att scanna burk för burk. Även om priset är detsamma, så blir det fel i deras statistik. Det är ju också så att dom beställer hem nya varor utifrån statistiken från kassorna. Numera handlar jag på ICA, och eftersom jag kunde systemet redan så har jag aldrig gjort nån tabbe. I början var det väl koll ibland, men det blir allt glesare mellan kontrollerna.
Jag handlar alltid på ICA Maxi och tycker inte att det blir avstämning särskilt ofta. Jag handlar minst en gång i veckan, och får avstämning kanske varannan månad eller nåt sånt, vet inte riktigt, men lång tid är det emellan.
netaave
11-12-2006, 08:43
CITAT (Rossi @ 11-12-2006, 08:23) Killen som fixade kollen var ny och det var första gången han gjorde en avstämning och givetvis gjorde han fel så på vårt kvitto står det att ca. hälften av våra varor diffade, d.v.s. som om vi hade försökt att stjäla de varorna och inte tänkt betala för dem. Han sa att han skulle rätta till det i efterhand. Det kändes ju inte så bra. Undrar om man själv kan kolla huruvida man har anmärkning eller inte. Tycker du ska maila butikschefen om hur du känner för just det här tillfället och att han då kan kolla att det verkligen är rättat. Jag skulle aldrig ha godtagit detta.
Självscanning är suveränt. Det går snabbt, är smidigt och en bonus är att man ser, medans man scannar i butiken, vad slutsumman är minus ev rabatter. Maxi, där jag scannar, har gjort om sina kassor nu, så om man betalar med kort och inte har några oscannade varor, så är det självbetjäning vid kassan.
kristerh
11-12-2006, 11:01
Har inte varit i någon scanningsbutik på länge, brukade gå på ica maxi men jag tycker de är så dyra, håller mig till willys, trots att de inte har samma breda utbud men, jag tänker inte betala vad som helst, när jag hamnade i kontroll ungefär var 4:e gång krävde jag att de skulle packa ner i kassarna igen, jag vet att de behöver kontrollera men jag blev så förb när när man först fick stå i kö till scanningskassan och sedan blev det kontroll gång på gång, och aldrig hittade de något fel heller, jo en gång när jag scannat in 1 plastkasse för mycket.
Ids inte hålla på med självscanning. Den enda butik som är i närheten och har det systemet har tillräckligt med kassor för att det ska gå undan ändå tycker jag.
Jag har slutat scanna. Det räcker med att plocka i matvarorna en gång i kassarna. För några år sen handlade vi på Coop och systemet fungerade utmärkt. Sen fick vi självscanning på ICA Maxi där vi handlar mest nuförtiden (det ligger närmare) och det var jättemånga som hoppade på det. Efter ett par månader med koll ungefär varannan gång och skäll för att vi scannat fel bröd när det "rätta" inte fungerade, jag då expoderade jag och berättade vad jag tyckte dom kunde göra med sin scanning Faktum är att det blippar inte alls så mycket i affären nu som för något år sen. Kassan för självscanning är rätt öde. Det är nog fler som upptäckt nackdelarna.
kristerh
11-12-2006, 11:19
CITAT (Bee @ 11-12-2006, 11:12) Faktum är att det blippar inte alls så mycket i affären nu som för något år sen. Kassan för självscanning är rätt öde. Det är nog fler som upptäckt nackdelarna. Jag tycker att handlarna borde se till att det är bra för kunden att scanna, eftersom vi gör deras jobb, men det verkar gå åt andra hållet...
Jag tycker det fungerar jättebra. Vi scannar när vi handlar på coop, det går mycket snabbare att handla och vi har bara blivit kollade två ggr på ett halvår. Där finns även kassor som man kan betala helt själv om man handlar med kort. Så det går undan snabbt.
ninnisky
11-12-2006, 12:50
Jag scannar nästan uteslutande när jag handlar på både Coop och Maxi. Tycker det fungerar förträffligt. Med tanke på att jag handlar 1-2 gånger i veckan tycker jag inte att en koll var 3-4 månad är särkilt ofta.
Mina reumatiska händer tycker också om att scanna istället för att plocka i och ur matkorgen flera gånger!
Ibörjan blev jag kollad säkert varannan gång, just pga att en kassörska slog in fel vid en koll. Jag ledsnade och sa till kassa chefen hur det var (jag har tidigare jobbat där så han kände mig) och då flyttade han mig vidare till en annan "nivå" nu blir jag i princip aldrig kollad Tydligen är det så att det är olika nivåer, blir man kollad och det inte stämmer blir man nedflyttad = kollad oftare. Då var det tom så att man blev nedflyttad även när man scannat in för mycket, men det är några år sedan så det kanske har förbättrats?
Farbror Blå
11-12-2006, 13:43
jag gillar kontakt med männiksor så jag lägger varorna i en korg och går till en tant klädd i företagets färger. Hon har betalt för att ta betalt av andra
CITAT (Leia @ 11-12-2006, 13:11) Ibörjan blev jag kollad säkert varannan gång, just pga att en kassörska slog in fel vid en koll. Jag ledsnade och sa till kassa chefen hur det var (jag har tidigare jobbat där så han kände mig) och då flyttade han mig vidare till en annan "nivå" nu blir jag i princip aldrig kollad Tydligen är det så att det är olika nivåer, blir man kollad och det inte stämmer blir man nedflyttad = kollad oftare. Då var det tom så att man blev nedflyttad även när man scannat in för mycket, men det är några år sedan så det kanske har förbättrats? Vad är vitsen med att scanna under sådana omständigheter? Vem tjänar på det egentligen? Jag menar, affären inför inte ett sånt system om det inte vore för att dom tjänar på det. Dom bedriver inte välgörenhet. Ica har uppenbarligen problem med att lita på sina kunder. Coop har det inte.
anna_rispan
11-12-2006, 13:46
CITAT (Farbror Blå @ 11-12-2006, 13:43) jag gillar kontakt med männiksor så jag lägger varorna i en korg och går till en tant klädd i företagets färger. Hon har betalt för att ta betalt av andra mm, det är faktiskt kul ibland. jag förösker vara en trevlig kund. men de dagar kontaktbehovet ligger på minus kan man ju scanna sig ut. hehe
CITAT (ninnisky @ 11-12-2006, 12:50) Med tanke på att jag handlar 1-2 gånger i veckan tycker jag inte att en koll var 3-4 månad är särkilt ofta. Det hade inte jag heller tyckt. Vi storhandlar en gång i veckan och har aldrig scannat fel och ändå blir vi kollade i snitt var tredje gång.
CITAT (anna_rispan @ 11-12-2006, 13:46) CITAT (Farbror Blå @ 11-12-2006, 13:43) jag gillar kontakt med männiksor så jag lägger varorna i en korg och går till en tant klädd i företagets färger. Hon har betalt för att ta betalt av andra mm, det är faktiskt kul ibland. jag förösker vara en trevlig kund. men de dagar kontaktbehovet ligger på minus kan man ju scanna sig ut. hehe Fast där jag scannar är det fortfarande en kassörska som tar betalt.
CITAT (Rossi @ 11-12-2006, 13:47) CITAT (ninnisky @ 11-12-2006, 12:50) Med tanke på att jag handlar 1-2 gånger i veckan tycker jag inte att en koll var 3-4 månad är särkilt ofta. Det hade inte jag heller tyckt. Vi storhandlar en gång i veckan och har aldrig scannat fel och ändå blir vi kollade i snitt var tredje gång.  Det måste vara så att det på något sätt har blivit miss i "uppflyttningen". Prata med kassachefen!
anna_rispan
11-12-2006, 13:50
CITAT (Leia @ 11-12-2006, 13:48) CITAT (anna_rispan @ 11-12-2006, 13:46) CITAT (Farbror Blå @ 11-12-2006, 13:43) jag gillar kontakt med männiksor så jag lägger varorna i en korg och går till en tant klädd i företagets färger. Hon har betalt för att ta betalt av andra mm, det är faktiskt kul ibland. jag förösker vara en trevlig kund. men de dagar kontaktbehovet ligger på minus kan man ju scanna sig ut. hehe Fast där jag scannar är det fortfarande en kassörska som tar betalt.  ja men omman har allt i påsar så står man ju kortare tid vid kassörskan.
CITAT (Bee @ 11-12-2006, 13:46) CITAT (Leia @ 11-12-2006, 13:11) Ibörjan blev jag kollad säkert varannan gång, just pga att en kassörska slog in fel vid en koll. Jag ledsnade och sa till kassa chefen hur det var (jag har tidigare jobbat där så han kände mig) och då flyttade han mig vidare till en annan "nivå" nu blir jag i princip aldrig kollad Tydligen är det så att det är olika nivåer, blir man kollad och det inte stämmer blir man nedflyttad = kollad oftare. Då var det tom så att man blev nedflyttad även när man scannat in för mycket, men det är några år sedan så det kanske har förbättrats? Vad är vitsen med att scanna under sådana omständigheter? Vem tjänar på det egentligen? Jag menar, affären inför inte ett sånt system om det inte vore för att dom tjänar på det. Dom bedriver inte välgörenhet. Ica har uppenbarligen problem med att lita på sina kunder. Coop har det inte. Jag vet att coop och Ica har liknande system. Man blir kollad oftare i början, men kanske att de flyttar upp sina kunder i nivå snabbare?
CITAT (anna_rispan @ 11-12-2006, 13:50) ja men omman har allt i påsar så står man ju kortare tid vid kassörskan.   Tänkte inte på det....
Jag scannar sedan det infördes på ICA och har aldrig haft fel. Blir sällan avstämd, kanske 1 gång på 20 besök, om inte ännu mer sällan t o m. I början var det dock avstämning oftare och jag var ett tag på väg att strunta i att scanna för jag tyckte inte det gick fortare än det vanliga sättet att handla i och med detta. Men efter ett tag så har det nu tunnats ut med avstämningar.
I kassan står alltid en person som tar hand om scannern och betalningen. Tycker det funkar jättebra.
CITAT (Farbror Blå @ 11-12-2006, 13:43) jag gillar kontakt med männiksor så jag lägger varorna i en korg och går till en tant klädd i företagets färger. Hon har betalt för att ta betalt av andra Jag går till kassan med manuell betjäning med min scanner, så vill man ha den sociala kontakten så går det ändå. ................ Såg att Leia redan hade svarat.
Scanning är det bästa som hänt i matvaruhandeln! Jag råkar sällan ut för kontroll, och när jag gjort det har det gått bra ändå för det är enklare att plocka upp varorna i kassan någongång då och då än att behöva göra det jämt. Om jag handlar ensam brukar jag be personalen om hjälp att packa upp/ner, har alltid fått den hjälpen fast ibland har jag fått motivera mig med att jag mår dåligt av att göra det själv (pga whiplash). Det kanske e därför jag nästan aldrig blir kollad, dom har väl satt varningsblinkers på att om jag fastnar i kontroll så får dom jobba extra mycket...
Jag tycker det funkar jättebra med självscanning. Vi har haft det i över ett år på Coop och jag har väl fått avstämning kanske 3 ggr under den tiden. På ICA skaffade vi för några månader sen och jag har hittills fått stämma av en gång. Nästan aldrig kö till kassan....suveränt tycker jag. Men vi räknar med att det blir avstämning just när vi ska handla all julmaten o har massor att plocka upp!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|