amaira
http://www.sollentunaexpo.se/default.asp?i...105&cid=2&sid=1

Hej på er förresten wub.gif
Lars-Olof Arvids
Hej Amaira! wub.gif
Kul med en husdjursmässa! Ska du vara med och ställa ut dina möss? Hälsa till akvarieföreningarnas folk om de tänker vara med! smile.gif

Olle
amaira
Hej Olle! Två eller tre möss kommer jag ställa ut. Och så är jag dommarsekreterare i standardklassen. Det är ett utmärkt sätt att lära sig mera på, se många olika möss och få deras bedömning serverad för mig wub.gif (det är ju det som jag antecknar).

Kathy
CITAT (amaira @ 11-12-2006, 09:11)
Två eller tre möss kommer jag ställa ut. Och så är jag domarsekreterare i standardklassen. Det är ett utmärkt sätt att lära sig mera på, se många olika möss och få deras bedömning serverad för mig wub.gif (det är ju det som jag antecknar).

Åh, så spännande. Inte visste jag att det fanns utställningar för möss. wub.gif
Hur gör man bedömningar? Vad är det för kriterier? Finns det någon rasstandard? Olika klasser?
amaira
Hej Scrollan! Jo, visst finns det en standard att gå efter. Det är kopierad från "utställningarnas hemland" England. smile.gif

De olika klasserna är Standard, Pet, och Tecknat. Pet-klassen tror jag inte finns i England, men den går (som ordet säger) ut på att musen är snäll, trevlig, stresstålig, social och lätthanterlig. Det går ut på att musen lätt ska trivas med människor och vara "ett perfekt sällskapsdjur".

Tecknat är nog den svåraste klassen (och är inte ofta med på utställningar här, för vi har just nu inga riktiga teckningsuppfödare). Det är så hårda kriterier på att de olika teckningarna ska vara "rätt placerade".

I Standard bedöms färg och typ. 50% av poängen gäller färgen. Om det inte är en "hårlagsmus", dvs, långhår, astrex (korthårig lockig), texel (långhårig lockig), eller satin (med metalic-glans).

Typer finns det tre stycken:

Svensk typ, som är ganska lik vår egen vilda mus till utseendet, vikt ca 30-40 gram.

Engelsk typ, som är den engelska utställningsmusen. Den är mycket större och tyngre, kan väga mellan 60 - 100 gram. Den har bl.a. längre svans, större öron, är inte så "springig".

Och så finns mini-musen. Just nu tror jag inte det finns någon uppfödare i Sverige. Och jag vill inte heller ha någon. Själv tycker jag den är ganska ful, med sin korta svans och dåliga typ (i mina ögon, många tycker den är söt). Den har också en del genetiska svagheter, som dåligt immunförsvar tror jag.

Och så bedöms kondition förstås, den finns med i alla klasser, musen ska vara helt frisk, inte ha olater, inga skador eller ohyra av något slag.

Det är jättekul faktiskt, att hålla på med möss!! De är så sanslöst rara och goa, söta och näpna, personliga och sociala. De känner igen dig som ägare (såklart! men alla förstår inte det) och en tam mus kommer omedelbart när man ropar på den.

De har härliga små pigga, glada pepparkornsögon, är mjuka och lena och goa och alldeles uuunderbaaara att pussa på wub.gif
malin72
japp då har man lagt det på vill göra listan och lagt in mässan i favoriter...
hoppas man kommer dit smile.gif
amaira
Kommer du Malin, så säg Hej till mig!!! (och lägg till "trädgårdsforumet" så jag kan placera dig biggrin.gif )

Och självklart Olle, ska jag kika lite extra på fiskarna om jag hittar några. Har visst inte sagt det, bara tänkt.
malin72
CITAT (amaira @ 12-12-2006, 10:59)
Kommer du Malin, så säg Hej till mig!!! (och lägg till "trädgårdsforumet" så jag kan placera dig biggrin.gif )

Och självklart Olle, ska jag kika lite extra på fiskarna om jag hittar några. Har visst inte sagt det, bara tänkt.

klart jag ska försöka att hitta dig smile.gif

(och lägg till "trädgårdsforumet" så jag kan placera dig biggrin.gif ) unsure.gif unsure.gif ??? wub.gif
Lars-Olof Arvids
Jag såg på Bollmora akvarieklubbs hemsida att de har satsat stort på dessa mässor under tidigare år, så det kommer de säkert att göra nu också. Till och med mina favoriter, killis, hade de med förra gången! smile.gif
http://www.bollmoraakvarieklubb.org/ (Klicka på "utställning" till vänster)

Olle
Klura
Amaira, dom är fruktansvärt söta dom där mössen. Kan knappt sluta titta på bilderna wub.gif
Synd bara på svansen, tycker dom är lite läskiga.
Ska försöka komma och kika lite närmre på dom på mässan.
Man kanske vänjer sig?
amaira
"Man kanske vänjer sig?" Det gör man nog. Jag vet inte, har aldrig haft något emot deras svansar. Tvärtom tycker jag de är ljuvliga!

"Siden-svansingar" finns det en tjej i musklubbens om kallar sina möss. wub.gif Det tycker jag stämmer! Svansarna är mjuka och lena som siden.

De är också makalöst hur de använder sina svansar. Både håller balansen, och griper tag när de klättrar. De använder den också som "signalsystem" sinsemellan.

Jag kan själv inte låta bli att "klappa" deras svansar wub.gif Låter svansen liksom löpa mellan mina fingrar - de är helt underbara. *förälskad*
Klura
Jag kommer absolut att kika närmre på dom små raringarna på mässan.
Man vet ju aldrig... kanske man har möss här hemma om några veckor ohmy.gif
Hur gammal blir en mus föresten?
amaira
En mus blir inte gammal, det är nackdelen. Runt två år kan man räkna med, men det är ofta mindre och i sällsynta fall även mer.

Gå gärna in på mus.ifokus.se och kika runt lite. Du är välkommen som medlem wub.gif (förstås, det är alla)

Det händer att sidan strular lite ibland. Just nu verkar det inte gå att gå in, men den funkar säkert snart igen.
pialotta
vad olika vi är!

Varje gång mina katter har fångat en mus så får de massor av beröm!
Gladast blir jag när de varit modiga nog att ta en råtta.
Det är oxå fint att se kattmamman, hur hon börjar med att ge sina ungar en näbbmusunge, en riktigt liten en och sen allteftersom de växer så kommer hon med större och större byte åt dem.
amaira
Jo, de vilda mössen är ju faktiskt stora skadegörare - i alla fall de som finns i våra hus. Så är det ju.

"Näbbmusungar" ... hmmm, det har jag svårt att tro rolleyes.gif . Katter äter inte näbbmöss, de smakar nämligen hemskt illa. biggrin.gif Det är troligen vanliga musungar din katt fått tag i, och ger sina ungar.
pialotta
hej Amaira - närå jag är tämligen övertygad att det är näbbmusungar, det leks lite försiktigt med dem och de har den karakteristiska näsan redan som pyttesmå.

Lycka till med dina /annorlunda/ små sötisar!
smile.gif
amaira
Okej, då ger jag mig. smile.gif Näbbmöss är ju inte svåra att se att det är.
Whiskuchi
Jag ska till mässan på fredagen. Är den stor? Hur lång tid tar det att "gå igenom" den? Har aldrig varit där förr.. (och åker närmare 50 mil för att komma dit nu - vore ju synd om vi inte hinner se allt när vi åker så långt) wink.gif
Klura
Jag har aldrig varit på just husdjursmässan.
När jag kikar på hur hallen ser ut och antalet utställare så ser det rätt mycket ut. Men det är nog inga problem att hinna med att gå igenom hela på en dag.
malin72
nu är den och jag vill dit smile.gif smile.gif
amaira
CITAT (malin72 @ 04-01-2007, 15:23)
nu är den och jag vill dit smile.gif  :)

Hoppas du tar dig dit! wub.gif

Jag kommer enbart att vara där på söndag. Men Svemus är där alla dagarna, och har en egen monter med trevligt folk och söta möss.
malin72
CITAT (amaira @ 05-01-2007, 11:19)
CITAT (malin72 @ 04-01-2007, 15:23)
nu är den och jag vill dit smile.gif  smile.gif

Hoppas du tar dig dit! wub.gif

Jag kommer enbart att vara där på söndag. Men Svemus är där alla dagarna, och har en egen monter med trevligt folk och söta möss.

om jag nu kommer på sö hur känner jag igen dig då smile.gif så jag kan säga hej rolleyes.gif smile.gif
amaira
Jag sitter som dommarsekreterare i Standard. (Finns en Pet-class-bedömning också) Såklart du ska säga hej! Fast jag kanske inte hinner "prata" så mycket med dig, antar jag. Men vill gärna hälsa ändå!!! smile.gif
Klura
Jag har iaf varit och kikat på de bedårande små mössen flera gånger.
Kommer förbi igen.
Malin72, vill du titta på hamstrar också, så är du välkommen till hamsterföreningens monter me wub.gif

Hej från Ewa

Kathy
Synd att jag jobbar hela helgen. sad.gif Någon som kan ta lite bilder och visa? wub.gif
malin72
jag hann inte dit pga olika saker sad.gif sad.gif sad.gif sad.gif känner mig jätte deppig blääääääää
Whiskuchi
Den var mycket mindre än jag trodde sad.gif Det blev mycket dötid på sthlm central (för efter att ha gått och tittat på allt två gånger tyckte vi att vi "kunde" mässan) wink.gif
Klura
Jag tyckte det var mycket att kolla på, men så har jag ju inget att jämföra med då jag inte varit på husdjursmässor tidigare.
Utbudet av hamstertillbehör va skralt tyckte jag.
Vi hade fullt upp i vår monter på söndagen så jag hann inte gå runt nånting då.
amaira
Mmm det var fullt upp, men väldigt roligt. wub.gif

Mössens monter var välbesökt, likaså utställningen. Mycket folk tycker jag.

Något som imponerar på mig, så är det kaninhoppningen. Har själv haft kaniner nästan hela mitt liv, och älskar de härliga djuren. (har inga nu och ska inte ha)
Att se dem vara med så fint, och vara så lugna och trygga i denna larmande livliga miljö - det var underbart att se det ömsesidiga förtroendet.

Kaninhoppningen imponerar som sagt. Särskilt när de visar löshoppning! Kaniner som i stort sett "går fot" ohmy.gif wub.gif wub.gif och tar hela raden med hinder i glädjefull fart. Flyger lekande lätt även över det höga hindret.

Ooo, kaniner är så söta och fina - och vilka underbara vänner för ungdomarna som håller på med den här verksamheten.
malin72
ja jag är så lessen att jag inte kom dit sad.gif men på morgonen när vi vaknade på sö(sov inne i stan) så vaknade båda barnen med feber och stört förkylda...så det blev bara att göra det viktigaste,men tonåringen som gick och nör och snöt sig hela tiden...

tråkigt för jag var helt inställd på att komma dit sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon