PlastFarmor
Igår la jag min första stickling av min jätte stora monstera.
Har aldrig förökat en växt förut så jag kände mig väldigt osäker.
Men efter att jag läst noga och väl i alla mina växt böcker fick jag lite själv förtroende (trots att det stod att det bör göras på våren men var okej på vintern).

Jag la sticklingarna (tog två för säkerhetskull) med stjälken i ett glas vatten för att låta rötterna växa tills sig lite först. Var det rätt eller ska jag plantera dem direkt?
KURT
Ja det är i allmänhet BETYLIGT säkrare framåt feb-mars, när det är ljusare.
PlastFarmor
men kan det inte funka om jag har den under en lampa eller något? unsure.gif
Jonas70
Det är mycket som man kan göra fast det egentligen skulle gå rolleyes.gif
För någon månad sedan tog jag både sticklingar av Rosmarin och Spikklubba, och båda ser ut att ha tagit sig trots att många påpekade för mig att det var "fel tid" att ta sticklingar nu wub.gif

Det är ju bara att testa; går det så går det
Fenja
Om dina sticklingar redan har rötter skulle jag kruka dem i stället för att ha i vatten. Plastpåse, med en massa lufthål i , över den första tiden och extraljus! Glöm inte att ta av påsarna och lufta cirka en timme per dag bara. Går det så går det wub.gif
Mvh
Fenja
PlastFarmor
okej, ska springa till affären imorgon då och köpa lite platskrukor med hål i så planterar jag om dem imorgon smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon