Full version: Mosippa
Lorangafilm
Haloj.

Jag sitter i funderingar om mosippan, är det någon som odlar den? Jag satte ett 40-tal frön förra hösten och efter vinterns stratifieringshjälp kom det upp ca 10 st. Jag har låtit de stå kvar i sin näringsinande sålåda och de tycks klara sig ganska hyfsat.

Är det någon som har erfarenhet av mosippeodling? pH? substrat? hur känslig är den för omplantering?

Jag har beställt en hel del frön nu som åker ut så fort dom kommer på posten.
kerstin z5-6
Trädgårdsjord åt det magrare hållet ,väldränerat ljust men behöver inte direkt sol, i kallt klimat inga problem alls , längre söderut kan den behöva något som mer liknar de ljusa tallhedar varifrån den kommer , dvs en något sur jord
Lorangafilm
Det blir förvirrande.
Tallhed borde ju rimligtvis vara lite sur, eller hur? Men vad jag tycks få fram när jag håller på å leta ihjäl mig är att några påstår att den ska stå lite surt medan några andra påstår att när den står i kalkrik jord så trivs den som bäst...

En tallhed på kalkberggrund? pH lite basisk med försurning dels utav nedbrytningen av tallbarren? Det blir min gissning...

Odla skriver kalkgillande: http://www.odla.nu/artiklar/pulsatilla.shtml
vad innebär detta? pH basiskt?
Tyska odlare gror fröet i kalkfri sand.

En sak alla verkar var överens om att den klarar inte av högt ledningstal.
kerstin z5-6
neutral sandig jord gissar jag man lyckas bäst med , tallhed finns nog både med o utan kalk , men de flesta växter är ju antigen kalkskyende-som roddar -eller kalkfördragande som alltså står ut med , tål kalk , övriga vill ha sk neutral jord som inte är alltför kalkrik
Vet inte med jämtlands tallhedar lär väl inte vara så kalkrika ??
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon