Full version: Flytta växter.
Aries
Min syster ska flytta i mars och hon vill gärna ta med växter från sin trädgård. Hon vill passa på att gräva upp dem nu innan snön kommer och förvara dem på nåt sätt för att sen plantera dem i den nya trädgården på våren.

Fungerar detta? Hur ska hon göra för att de ska klara sig? Ska de stå kallt, mörkt, fuktigt... ja hur?
Det är både buskar och perenner. Ja, allt som hon kan hitta.
Aries
Ingen som har några idéer? Lovade ringa syrran ikväll.
KURT
Det bör fungera bra. Man kan gräva ner dem i krukor (om de är mindre ) eller direkt i jord eller sand. Vill man inte gräva så djupt (buskar) så kan man lägga dem ned och täcka rötterna med jord eller sand. Finns det ingen stans att gräva ned dem så är det i alla fall bra om de står svalt och vid jämn temperatur. Förvaras de kallt så behöver de inget ljus.
Fenja
Vilken zon bor din syster i? Risken är kanske att växterna rotfryser och då överlever de inte... Men det går ju att isolera med löv, halm eller annat förstås. Eller att övervintra inne nägonstans där det är kallt men inte fryser.
Mvh
Fenja
Aries
Tack för svar!
Hon bor i zon 2.

Då ska jag säga åt henne att hon kan gräva upp de mindre växterna och ha dessa i krukor som får stå ute och som hon isolerar. (Hon har inget kallt ställe inomhus.)
Och buskarna (det var två buskar hon särskilt ville behålla) kan hon gräva upp för att sedan låta dessa ligga ner och täcka över rötterna. Har jag uppfattat det rätt? ;-)

Det är så lätt att ta med möblerna när man flyttar, men växterna? Tycker synd om alla som har stora trädgårdar som de byggt upp under årens lopp för att sedan lämna det efter sig vid flytt. I syrrans fall är det inte så mycket växter men hon har ändå bott där i tio år och fått till sin lilla plätt.
Alexander-VG-zon3
när man flyttar växter .
så som i detta fallet gräv upp vad man vill ha med sig alla små växter gräver man ner i ny jord med eller utan kruka kvittar *lättare med kruka när dom ska upp* så gräv ner dom i marken istället för att isolera . sen buskar träd gräv ner dom i marken eller då täck över dom med ett tjock lager av jord,löv,gräs,halm m.m. som andra har sagt . sen hoppas att dom klara sig . man kan ju även lägga växterna nära en södersida
Aries
Hon är väl orolig för hur hon ska kunna gräva upp allt i mars om det ligger snö och det är tjäle i marken. Då borde krukalternativet vara lättast i hennes fall. Och då har hon ju koll på att hon får med allt när det väl är dags att flytta. Kan tänka mig att hon har annat att tänka på vid flytten.
cato
En liten fråga!
Får man egentligen gräva upp växter från trädgården sedan man sålt fastigheten? Jag tror inte det, men samtidigt förstår jag säljaren och skulle göra likadant, dock gräva innan jag säljer eller klargöra för köparen mina avsikter i samband med försäljningen.
Hälsningar
Cato
Fenja
Om man gjort upp om det vid husköpet är det ok. Alltså att man meddelat köparen vilka växter man har för avsikt att ta med sig! Annars ska man lämna tomten som det var vid försäljningstillfället.
Mvh
Fenja
Aries
CITAT (cato @ 12-12-2006, 14:31)
Får man egentligen gräva upp växter från trädgården sedan man sålt fastigheten? Jag tror inte det, men samtidigt förstår jag säljaren och skulle göra likadant, dock gräva innan jag säljer eller klargöra för köparen mina avsikter i samband med försäljningen.

Vet inte om du menade hur det var i syrrans fall?
Hon bor i hyresradhus så där är det ingen köpare...

Men om man säljer en fastighet med trädgård så får man inte gå och gräva upp växter efter att man sålt det.
mightyT
När jag köpte mitt hus fanns där en enorm rabarber. Senare när jag flyttade in var det borta.. sad.gif ...men jag tog det med ro och tänkte att jag kommer få tid att plantera nytt. Det är väl liksom sådant som händer och som man kanske får räkna med även om det kanske inte är så jättekul. Jag fick ju mitt fina hus i alla fall biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon