Full version: kaniner
Bibban
Vad gör man för inte kaninerna ska äta upp krokusarna
Fenja
Hej och välkommen hit!
Det finns ganska många metoder som prövats: Kattsand (använd) i rabatterna, trasor som är indränkta med hjorthornsolja som knyter på pinnar och sticker ner i jorden, färsk fårull i nylonstrumpa som man gör på samma sätt med. Ett litet staket runt rabatten, jag tror också att det säljs olika medel om du kollar i en trädgårdsbutik.
Mvh
Fenja
Malvia

Har du kaniner som springer lösa i trädgården?

Vi har en kanin som springer lös, men jag är mer rädd för alla rådjuren som tycker vårblommorna är goda.

Jag har haft kompostgaller över en rabatt som var ny och jag inte ville att katterna skulle använda som toalett.
Mia, zon 3
CITAT (Malvia @ 13-12-2006, 09:56)
[color=blue]
Har du kaniner som springer lösa i trädgården?

Hihi - ja, en ganska stor del av södra Sverige har det! laugh.gif

Om detta funkar på kaniner vet jag inte, men mot rådjur är blodmjöl kanonbra! Jag stör ut blodmjöl runt alla lökväxter på våren (man får strö nytt när det regnat osv), och där klarar sig allting undan marodörerna. Funkar hos mig i alla fall... Testa det mot kaninerna också, är mitt tips!

Och välkommen hit! wub.gif
Ewa L
CITAT (Mia @ zon 3,13-12-2006, 10:55)
men mot rådjur är blodmjöl kanonbra! Jag stör ut blodmjöl runt alla lökväxter på våren (man får strö nytt när det regnat osv), och där klarar sig allting undan marodörerna.

Vill som vanligt lägga ut en varning: Blodmjöl fungerar nog bra, förutsatt att man inte har hund!

Det är ju ingen vits om lökarna klarar sig från de "vilda" djuren och istället blir uppgrävda av de "tama" (som brukar bli ganska vilda när de känner lukten. biggrin.gif )
Mia, zon 3
Just det.... Har ju inte hund själv, så det tänker jag ju inte på... Bra att någon har huvudet med sig!
Men katter bryr sig inte nämnvärt, i alla fall inte de som huserar hos mig. De är mer galna efter benmjöl...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon