Zazu
Frågan lyder som ovan, finns det något bröd som förknippas speciellt med västerbotten? har ett litet skolarbete och sökningen på internet gav ingenting, och eftersom det finns massor med kunnigt folk här så... wub.gif

mvh zazu

(skulle kanske ha legat under recept, men fler människor kollar här rolleyes.gif )
lena:-)
Du skall kanske titta i denna boken av Torgny Lindgren : Maten hungern och törsten i VÄsterbotten..den finns säkert på bibblan . Annars är "Mjukkakun" ett hett tips, säkert nån Västerbotting här som kan förklara vad det är. wub.gif
Maten hungern.....

Letade lite vidare och hittade recept här----håll tillgodo tv4 recept elle nilsson torgny lindgren
gammelnalle
"bruttu" dvs HÅRT tunnbröd... förknippar iaf jag med V-botten...

b
Fenja
Ljusungsbröd biggrin.gif
Mvh Fenja
kerstin z5-6
Hjoggböle ljusugnsbröd -innehåller hjorthorns salt till skillnad från många andra fusk sorter
Tunnbröd bakat på korn
samt mjukkakun laugh.gif
najat med hönsfjäder
Hannele
CITAT (kerstin z5-6 @ 12-12-2006, 23:00)
Tunnbröd bakat på korn

Rieska wub.gif
Snöflinga
Mjukt tunnbröd ... "klådda" wub.gif
Margaretha
I min barndoms Västerbotten bakades tre sorters "hårt" bröd i de s.k. bagarstugor som fanns i byarna: tunnbröd (användes bl.a. till dopp i grytan), ljusugnsbröd ( det som nu av någon anledning kallas tunnbröd) och "kakun" en tjockare variant. Det sistnämnda var särskilt gott när det togs in från uthus där det förvarades över vintern och var lite mjukt. Snålvattnet rinner!

Sedan bakade man också mjukkakor.

Man gjorde storbak, ofta på hösten, och anlitade ibland speciellt duktiga bagerskor för att skaffa sig ett vinterlager.

"bruttu", Gammelnalle, består av ljusugnsbröd som "brutits" ner i mjölk (som flingor) och lingonsylt. Alltså hela "röran" kallades "bruttu".

De här bröden bakas fortfarande på sina håll.
kerstin z5-6
Ja de där sorterna bakas definitivt här där jag bor , de flesta hus har egen bagarstuga -eller så har grannen, bagerier finns med
Lingonsylt hör inte till bruttun just här - här kallas den fö bryta "men det är samma grej ,
däremot ska det vara rökt salt fläsk till smile.gif

det maskinbakade varianterna är aldrig lika goda
Betty
De här olika sorternas tunnbröd och mjukkaka bakas ju även i Ångermanland och Norrbotten med. Vet inte vilken sort som är mest typisk för just Västerbotten.
Angående bruttu/bryta så kan jag tala om att det är samma sak som vi här i Norrbotten kallar för smola/smolanedi. Enligt mina smaklökar ska det helst vara en sked lingonsylt i och nyrökt abborre till. wub.gif
I värsta nödfall kan jag sträcka mig till att ta ett par tjocka skivor rå falukorv till... rolleyes.gif
Alba
Ella Nilsson förknippas med Mat Västerbotten.
I denna länk finns även lite om bröd. Sök på "bröd"
Margaretha
CITAT (Alba @ 13-12-2006, 12:43)
Ella Nilsson förknippas med Mat Västerbotten.
I denna länk finns även lite om bröd. Sök på "bröd"

Vilken trevlig länk! wub.gif
Zazu
Tack så mycket för alla trevliga svar wub.gif
kerstin z5-6
Kom på en sak till -säkert gäller den , som annat även omgivande nordliga landskap -Under storsvagåren 1867-1869, flera missväxtår i följd var barkbröd vanligt.

Barkmjöl framställs av tallens ljusa innerbark, som skördas tidigt på våren. Det är den tiden när innerbarken med lätthet lossnar från stammen. Då är barkens vitaminhalt också mycket hög.

Ljusugnsbröd är ett bröd med gamla anor. Brödet gräddades förr i tiden i s.k. ljusugnar, ugnar där man eldade på sidorna varpå en ljusbåge bildades över brödet som gräddades i mitten.

Korntunnbröd är ett hårt tunnbröd med stark norrländsk anknytning, eftersom korn var förr det enda sädesslaget som var tåligt nog odlas i Norrland. Brödet är i huvudsak bakat på korn-, (grahams- och rågmjöl. )Brödet har en hög kornhalt (60%), vilket gör det mycket fiberrikt och ger det en extra smak. Korntunnbröd är för övrigt kryddat med anis och fänkål.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon