Full version: Nytt stånd
helheten
Jag är ny här och ny kolonistuga-ägare så jag hoppas att ni står ut med mina "dumma" frågor.
Läste både fråga och svar om ståndet rolleyes.gif och nu undrar jag om det är samma som gäller med tulpanstånd wink.gif Tycker det ser så förbaskat fult ut och skulle vilja klippa ner men förstår att det inte är bra. Eller ???
Fialotta
Vänta lite....
för den måste backa så att säga och blomma om
nästa år...då är det bättre du väntar att kapa av bladet rolleyes.gif
Eva i Skåne
Lökväxter ska helst få vissna ner.
Man kan plantera i särskilda lökkorgar, som man sen kan lyfta upp när tulpanerna blommat färdigt och gräva ner korgen på en undanskymd plats där de kan på vissna i fred.
Annars får man ha perenner eller sommarplantor som växer för de fula vissnande bladen.
Hannele
Tja, viktigaste är, att du knippsar av frökapseln, så kraften inte går dit i onödan.
tulpanerna behöver inte vissna ner helt, du kan rycka (klippa) bort baladen
när de förlorat sin spänst.
nilla
CITAT (Hannele @ 02-06-2003, 22:52)
tulpanerna behöver inte vissna ner helt, du kan rycka (klippa) bort baladen
när de förlorat sin spänst.

Gäller samma sak med scilla? Jag har rabatterna fulla med vissnat slafs och det ser inte så kul ut, kan jag ta bort det och dom överlever ändå?

Gunilla
Hannele
Ja, när scilla förlorat sin spänst, kör jag över med trimmern.
Men var rädd om scillans frökapslar, jag
vill gärna att den fortsätta att föröka sej.
nilla
Bra!
Jag har noterat frökapslarna (svåra att missa), tänkte försöka sprätta i väg dom i riktning mot gräsmattan i stället - skulle hellre ha Scilla där... dom verkar ju ganska expansiva smile.gif

tack för tipset!

Gunilla
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon