Mia, zon 3
13-12-2006, 12:28
Hej på er!
Nu är jag ute i väldigt god tid, men det är väl lika bra att vara det....
Jag skulle vilja fråga er med erfarenhet av tomatodling utomhus vad ni har för erfarenheter. Främst då vilka sorter ni tycker funkar bäst, men också vad ni har för synpunkter på frilandsodling eller krukodling (utomhus, alltså).
Tackar på förhand!
/Mia
Åsa, mälardalen zon 2
15-12-2006, 18:06
När det gäller krukodling utomhus så är det viktigt att ha rejäla odlingskärl (minst 15 liter till normalstora sorter) de plantor jag har satt i Willabs 20liters odlingshinkar har blivit mycket bättre än de som suttit i mindre hinkar, samt den hink jag har har ju även en vattenreservoar inbyggd vilket hjälper vid varmt väder.
Alaskan fancy är den busktomaten jag testat senast i hink den var god och rikbärande men grenarna var något veka så den behövde ordentlig uppbindning.
Innan jag hade växthus hade jag ofta Sub-arctic plenty som växte vid en husvägg sorten har ett mera stadigt och kompakt växtsätt samt de var ganska goda (+det är en snabb sort 58dagar vilket är bra vid frilandsodling)
Gardeners delight har jag alltid i stooora krukor (tror de är ca 20 liter), de brukar stå mot en södervägg. Det brukar bli en hel del tomater.
Jonas70
18-12-2006, 09:52
Som övriga skriver här så är det viktigt med stora odlingskärl, och sedan är det ju mycket vatten som gäller under varma dagar eftersom det torkar ut snabbare i krukor än på friland.
Eva i Västerås
18-12-2006, 13:03
Jag har provat många sorter, men återkommer till Dansk Export.
Många sorter är iof tåliga, men kommer igång för långsamt, så man hinner inte få så mycket skörd. Vissa växthussorter orkar knappt blomma. Jag har krukor som är 20 - 35 liter, vilket behövs, men det ska vara rätt sort också.
Tips angående odlingskärl:
Köp murarhinkar eller liknande stora kraftiga hinkar. Borra ett par dräneringshål i sidan (5-10 mm i diameter), c:a 6 cm upp från botten. Fyll med grovt grus eller leca upp till dräneringshålen (dvs ett lager på c:a 6 cm), lägg på en bit fiberduk (sån där som man täcker grönsakslandet med), fyll på med jord och plantera.
Så gjorde vi med hinkarna till chili och tomater i somras, och det fungerade utmärkt. Gruset i botten fungerade som vattenmagasin, dräneringshålen släppte ut vatten när det blev för mycket i magasinet och fiberduken hindrade jorden från att blandas med gruset. En del rötter växte igenom duken ner bland gruset, men de flesta rötterna stannade uppe i jordlagret. När vi tömde krukorna på hösten lyfte vi helt enkelt ut hela rotklumpen genom att dra i stjälken på plantorna, då följde det mesta av jorden med så att man kunde sortera jord och grus för sig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.