ewa zon 3
I senaste Natur och kultur, nr 4, finns det en artikel om Rönnar. På slutet står det att man aldrig ska beskära en rönn och om man måste såga i trädet ska man lämna grenstumpar på några centimeter som får torka in, annars kan det gå röta från snittytan vidare in i stammen.
Jag som hade tänkt stamma upp mina två exemplar av Sorbus 'Birgitta' E med några grenar till våren. Det här gäller träd som är planterade i våras och grenarna är fortfarande rätt tunna.
Hur skulle ni gjort? Stumpar eller inte stumpar?

/Ewa
Cilla
Jag har inte läst artikeln men har just talat med flera som experimenterar med att lämna grenstumpar, inte speciellt på rönn men generellt i olika beskärningssituationer.

Det är något man kan göra då det gäller grova grenar och t ex om grenkragen inte är tydlig, eller man tror att trädets försvarssystem bör väckas. Man tar bort grenen två meter från grenkragen för att initiera skyddszonen i denna, men spar den endast någon säsong.

Jag utnyttjar det endast om jag tvingas ta bort en grövre gren och grenkragen inte är synlig, men det finns alltså fler situationer man kan göra det på. Dock måste man veta en hel del om trädens försvarssystem för att det ska vara till nytta. Grundregeln är att aldrig ta bort grova grenar.

Rönnars grenkragar är ofta tydliga och att dina unga Birgittarönnar skulle må väl av grenstumpar tror jag inte någon kan visa med hänvisning till till forskning eller experiment. Det låter som ett dåligt stalltips.

Skär du som vanligt strax utanför grenkragen. Rönnar har normalt snabb övervallningsförmåga och tydliga grenkragar.
Gossen Ruda
Håller med om att rönnarna läker fort men samtidigt tycker jag att motståndskraften mot exempelvis honungsskivling är låg.
mulle
Jag hade en rönn som knäcktes ca en halv meter ovanför markytan då vi fällde en stor gran. Ingenting hände utom att den blev buskig och fick flera stammar.
Mulle
ewa zon 3
Tack för svar allihop.
Ja det är alltså helt unga rönnar och kanske mer kvistar än grenar jag vill ta bort för att få lite mer stam så att man kan komma åt marken kring rönnarna lite bättre.
Blev helt ställd när jag läste förmaningen att aldrig beskära en rönn för att den inte tål det. Men det rådet gäller kanske större väl etablerade träd med grova grenar som inte ska kapa hur som helst.

/Ewa
Cilla
Att man inte rekommenderar beskärning på rönn är självklart, men det gäller inte uppstamning. Med beskärning brukar menas att man på olika sätt går in i kronan och gör förändringar. Rönn blir inte bättre av att man styr med beskärning, den blir sämre. Men det har inte med övervallningsförmågan på snitt att göra, den är ganska god på rönn med god tillväxt.

Rönnar har förmåga att skicka vattenskott och att överleva genom stubb- och rotskott, så en rönn som får en tall på sig kommer oftast igen, men det blir buskig "överlevnadstillvxt" och efter ett tag när grenarna blir grova får man bevaka säkerheten.

Rönn brukar angripas av honungsskivling ja, det gör ju alla träd. Att man ofta ser det på rönn tror jag beror på att de kan fröså sig på torra marker och alla 12 arter honungsskivling gillar ju försvagade träd bäst.
Big Gardener
Jag tycker också det låter lite skumt, men jag har inte läst artikeln och det är svårt att veta författarens exakta avsikter med påståendet. Du har ingen länk eller liknande till artikeln eller författaren?

Rent generellt kan jag i vissa fall köpa att man kan lämna en stump för att förbereda en grövre gren på att den kommer att försvinna. Men då skulle jag aldrig lämna den längre än ett år eftersom grenkragens övervallning aldrig har en chans att komma igång annars. Övervallningen kommer annars att börja växa runt hela stumpen och det är bara onödigt.

När det gäller situationer som Cilla beskriver, att grenkragen är otydligt, bör man vara lite försiktigare. Men även här handlar det sällan om någon "stump" som ska lämnas utan snarare ett mer horisontellt snitt någon eller några centimeter ut från huvudstammen/grenen.

Uppstamning av yngre grenar, är som Cilla skriver, sällan något problem.
ewa zon 3
Ok, låter vettigt det ni säger. Den enda beskärningen som jag tänkt göra är just den här uppstammningen nu när de är unga träd. Sen har jag inte tänkt beskära något. Jag valde just de här träden för att slippa beskära. De hade lite frukt redan nu i år och den är vackert gul.

/Ewa
askar
Här hämtar vi Rönn från skogen, vi beskär som vi önskar
och aldrig någonsin har vi märkt att Rönn mår dåligt av diverse ingrepp.
Kanske är det skillnad beroende på förädlade exemplar.
Cilla
Hej askar,
Jag tror att det beror på just det du skriver om vad man önskar. För att en rönn ska växa upp, få grenar som håller för vind, snö och storlek och en stabil krona som lever frisk och länge, behövs normalt ingen beskärning.

Men om man vill något annat, t ex formklippa eller hålla en växande rönn mindre så går det också, men det blir ofta på bekostnad av något annat. En rönn som man börjar formklippa kan man sedan inte släppa upp utan att den blir instabil, och en rönn som man klipper i varje år blir också mer sårbar för svampangrepp mm.
Cilla
Ewa, kan du citera eller scanna det som handlar om beskärning i den där artikeln?
ewa zon 3
Cilla, försökte PM:a dig men din inkorg är full.

/Ewa
Wetter
Hej!

jag kan förstå om man tar bott en gren som har got av i en rön. Men beskära en rön annars tycker jag inte passar nu menar jag en rön som är äldre. Jag har sett rönar som någon beskurit i dom såg inte bra ut. Själva kronorna var grova och välformade som rönar brukavara och sedan har rönen skickat upp vattenskott så nu ser dom ut som sopkavastar.
e_sedell
Jag testade att stamma upp en grupp av den inhemska vilda rönnen. De växte fint och snittytorna läkte. Men när vi sågade ned dem hade alla fått röta. De va inte särskillt gamla då. Ca 10cm i diameter. Jag toppade dem ioförsig också, och så växte de där det var ganska tunt med jord. Så de var säkert stressade.

Det skadar kanske inte att ändå lämna stumpar som de rekomenderar? Vore intressant med en större studie i frågan tycker jag.
askar
Vattenskott har vi aldrig fått på våra beskurna rönnar.
Kan det ha med klimat att göra?

Om jag nu förstått det rätt vad gäller vattenskott...
visst är det bara kala "grenar" unsure.gif
Cilla
Ewa, tack för försöket. Ledsen att min odla.nu-brevlåda är full men jag har låtit den vara så för jag får många frågor till den som egentligen borde läggas här så att alla kan läsa. Jag mailar dig istället!

e_sedell - det finns hur många studier som helst och mycket forskning kring röta i träd. Precis som du skriver ökar man rötsvampars framfart i träd när man toppar dem och när de stressas pga dåliga jordförhållanden mm.

askar - epicormiska skott, dvs vattenskott ser olika ut på olika trädarter och inte alla arter har förmåga att skicka sådana. Generellt har vettenskott lite längre ved mellan bladen, har ofta en annan nyans än andra årsskott medan de är unga, får blomanlag senare och - framför allt - växer ut direkt inifrån barken och får inte samma stadiga infästning som andra grenar. Det senare är inte så tydligt för ögat om man inte studerat många träd och deras greninfäsningar och placering, riktning av grenar och hur deras grenkragar brukar se ut.
Wetter
Dom rönar jag såg så hade dom beskurit på ung ved.

Nar du Askar har beskurit har du beskurit på gammal ved då?
kristerh
CITAT (Wetter @ 17-12-2006, 19:14)
Hej!

jag kan förstå om man tar bott en gren som har got av i en rön. Men beskära en rön annars tycker jag inte passar nu menar jag en rön som är äldre. Jag har sett rönar som någon beskurit i dom såg inte bra ut. Själva kronorna var grova och välformade som rönar brukavara och sedan har rönen skickat upp vattenskott så nu ser dom ut som sopkavastar.

vad är det för rönar du pratar om wink.gif laugh.gif laugh.gif

förlåt kunde inte låta bli, välkommen till oss iaf
Wetter
jo det var ett par Sorbus commixata Dodong
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon