|
Det är ett ganska naturligt beteende du beskriver. När en katt är nybadad, så luktar den ju inte "hemma" längre. Så har vi också haft det här hos oss. Det har dock inte gått till "handgripligheter". (Eller heter det tassgripligheter?) Men de andra katterna har alltid fräst åt den nybadade. Jag skulle nog ha gjort som du gör; ta bort Hugo när du tycker att det går för långt. Ibland kan det bli problem mellan hanar, när den yngste blir könsmogen. Är båda dina kastrerade?
Ja, det är nog så. "Hemma" luktar de inte...men de luktar faskligt gott bägge två just nu.  Bägge är så fluffiga, dels nybadade och dels för att de har vinterpälsen på.
Tror jag säkert. Det finns ingen bättre doft än nybadade och nypudrade katter.
mari_tres
14-12-2006, 10:47
Ställer mig frågande till hela den där bad-grejen... Min katt visade tydliga dominanstecken då hon fick minsta lilla vattendroppe på sig, jag blev nämligen helt strimlad!!! Lyckades aldrig begripa hur man skulle bära sig åt
CITAT (mari_tres @ 14-12-2006, 10:47) Lyckades aldrig begripa hur man skulle bära sig åt. Så svårt är det inte...  Ska jag vara ärlig, så tror jag på att vänja katten tidigt vid badning bl.a. Sen är det så att det går lättare med vissa katter och mindre lätt med andra. Tips: http://www.katter.nu/katter/bad.htm
Men hörni kattägare, måste man hålla på att bada katterna öht? Självklart om de har smutsat ner pälsen ovanligt mycket, typ blivit leriga eller så av nån anledning. Men så där allmänt/till vardags? Katter slickar ju sig rena själva.
CITAT (Betty @ 14-12-2006, 12:13) Men hörni kattägare, måste man hålla på att bada katterna öht? Självklart om de har smutsat ner pälsen ovanligt mycket, typ blivit leriga eller så av nån anledning. Men så där allmänt/till vardags? Katter slickar ju sig rena själva.  Jag har aldrig badat någon av mina katter, men så har jag inte haft utställningskatter heller och dessutom har de alltid varit korthåriga. Eller jo en gång har jag badat frida, det var när hon var liten och hade bajsat ner halva sej. Som tur är har jag inte behövt göra om det för aj vad en liten kattunge kan riva sönder armarna på en
CITAT (Betty @ 14-12-2006, 12:13) Men hörni kattägare, måste man hålla på att bada katterna öht? Jag badar katterna inför utställningar. Det är en skönhetstävling och halva bedömningen är hur pälsen är preparerad. Att det blev bad häromkvällen berodde på att de helt enkelt behövde det. Pälsen var fet och det tvättas inte bort av katten.
En kompis till mig som har Cornish Rex badar sina katter ungefär var 10:e-14:e dag. Rexar har ju bara underpälsen och de kan kännas "kladdiga" efter ett tag.
CITAT (Betty @ 14-12-2006, 12:13) Men hörni kattägare, måste man hålla på att bada katterna öht? Självklart om de har smutsat ner pälsen ovanligt mycket, typ blivit leriga eller så av nån anledning. Men så där allmänt/till vardags? Katter slickar ju sig rena själva.  Korthårskatter klarar väl pälsvården själv, men det gör tyvärr inte långhår. Vet inte riktigt hur det är med semilånghår, men en perser tvättar sig INTE.
Tack för svaren, jag trodde att alla katter tvättade sig själva.  Pst, förlåt att jag lånade din tråd Scrollan, nu får du tillbaka den.
Semilånghåren behöver inte badas, däremot är det viktigt att man kammar ur allt när de fäller underullen annars blir det lätt tovor. Mvh Fenja
CITAT (Fenja @ 14-12-2006, 17:07) Semilånghåren behöver inte badas Det är möjligt att dina semilånghårskatter inte behöver badas, men mina semilånghårskatter behöver det och inte bara de utan även andra birmor.
CITAT (Betty @ 14-12-2006, 16:48) Pst, förlåt att jag lånade din tråd Scrollan, nu får du tillbaka den.  Asch, klart att du måste få fråga.  Pst....det är inte "min" tråd, tråden är tillgänglig för alla att skriva i.
CITAT (Scrollan @ 14-12-2006, 18:43) Det är möjligt att dina semilånghårskatter inte behöver badas, men mina semilånghårskatter behöver det och inte bara de utan även andra birmor.  Ojoj... rasrena utställningssemilånghår "behöver" badas gud bevars...  Ber om ursäkt, jag tänkte inte på det! Mvh Fenja
CITAT (Fenja @ 14-12-2006, 19:25) CITAT (Scrollan @ 14-12-2006, 18:43) Det är möjligt att dina semilånghårskatter inte behöver badas, men mina semilånghårskatter behöver det och inte bara de utan även andra birmor. :) Ojoj... rasrena utställningssemilånghår "behöver" badas gud bevars...  Ber om ursäkt, jag tänkte inte på det! Mvh Fenja Jävligt onödigt spydig komentar... Alla katter behöver badas, sen beror det bara på ägarna hur mycket man egentligen sköter katterna eller låter dom försöka hålla sig någorlunda rena på egen hand, men utställningskatter ska va´välskötta och då ska dom också badas....men det är upp till var och en som kattägare om man vill sköta sina katter som dom ska.
CITAT (Reserv @ 14-12-2006, 19:32) Jävligt onödigt spydig komentar... Alla katter behöver badas, sen beror det bara på ägarna hur mycket man egentligen sköter katterna eller låter dom försöka hålla sig någorlunda rena på egen hand, men utställningskatter ska va´välskötta och då ska dom också badas....men det är upp till var och en som kattägare om man vill sköta sina katter som dom ska.  Jaså.... du tycker det, finns väl fler onödiga kommentarer här med i så fall... det är väl kanske lite så att som man svarar blir man svarad. Enligt min veterinär finns det inget som helst behov av att tvätta någon katt, förutom de som ägs av utställningfolk, som fått för sig att det ska vara så. Fettet som finns i pälsen är där för skydda både hud och päls. Jag HAR badat mina katter någon gång med: När en av dem hoppade ner i grannens gödselbrunn till exempel. Min lilla perser badar jag också för att det är en helt annan sorts päls än semi. Mvh Fenja
mari_tres
14-12-2006, 19:44
CITAT (Reserv @ 14-12-2006, 19:32) Jävligt onödigt spydig komentar... Alla katter behöver badas, sen beror det bara på ägarna hur mycket man egentligen sköter katterna eller låter dom försöka hålla sig någorlunda rena på egen hand, men utställningskatter ska va´välskötta och då ska dom också badas....men det är upp till var och en som kattägare om man vill sköta sina katter som dom ska.  :wacko: Menar du allvar med det där? Är man en dålig matte om man inte badar sin katt? Måste bara kolla om jag förstod dig rätt.... Min katt blev nämligen helstressad och panikslagen så fort hon kom i närheten av vatten, skulle jag ha badat henne ändå?
CITAT (Fenja @ 14-12-2006, 19:41) CITAT (Reserv @ 14-12-2006, 19:32) Jävligt onödigt spydig komentar... Alla katter behöver badas, sen beror det bara på ägarna hur mycket man egentligen sköter katterna eller låter dom försöka hålla sig någorlunda rena på egen hand, men utställningskatter ska va´välskötta och då ska dom också badas....men det är upp till var och en som kattägare om man vill sköta sina katter som dom ska.  :wacko: Jaså.... du tycker det, finns väl fler onödiga kommentarer här med i så fall... det är väl kanske lite så att som man svarar blir man svarad. Enligt min veterinär finns det inget som helst behov av att tvätta någon katt, förutom de som ägs av utställningfolk, som fått för sig att det ska vara så. Fettet som finns i pälsen är där för skydda både hud och päls. Jag HAR badat mina katter någon gång med: När en av dem hoppade ner i grannens gödselbrunn till exempel. Min lilla perser badar jag också för att det är en helt annan sorts päls än semi. Mvh Fenja Man håller typ bätte undan öronskabb om man badar katterna regelbundet, annars får dom lätt fäste, och det kan ställa till stor skada på katterna, jag har sett misskötta exemplar som har vart full i öronskabb. Men den uppfödaren trodde nog inte heller att man behövde bada dom
Du BADAR inte bort öronskabb, det får de I öronen... Ivomec, som jag avmaskar med är bästa sättet att få bort det. Veterinären ger det i spruta i nackskinner och det tar öronskabb med, OM man nu skulle ha det på sin katt. Jag har inte problem med det heller trots uteblivna bad, i synnerhet inte när vi bor här ute på landet och de inte träffar just några andra katter. Mvh Fenja
CITAT (mari_tres @ 14-12-2006, 19:44) CITAT (Reserv @ 14-12-2006, 19:32) Jävligt onödigt spydig komentar... Alla katter behöver badas, sen beror det bara på ägarna hur mycket man egentligen sköter katterna eller låter dom försöka hålla sig någorlunda rena på egen hand, men utställningskatter ska va´välskötta och då ska dom också badas....men det är upp till var och en som kattägare om man vill sköta sina katter som dom ska.  Menar du allvar med det där? Är man en dålig matte om man inte badar sin katt? Måste bara kolla om jag förstod dig rätt.... Min katt blev nämligen helstressad och panikslagen så fort hon kom i närheten av vatten, skulle jag ha badat henne ändå? hmm... blev lite fundersam jag med måste jag säga... Det finns i alla fall ingen anledning att tvätta min Frida, hos sköter det bäst själv.
edit. Vet du Fenja, egentligen borde jag negligera dig, men okej då, för den här gången. Jag förtydligade i mitt inlägg att det är möjligt att dina semilånghårskatter inte behöver badas, men mina semilånghårskatter behöver det och inte bara de utan även andra birmor. Jag har alltså ingen aning om utifall du har renrasiga katter eller ej och det var inte heller det jag skrev. Ditt spydiga utfall (som jag tolkar det) säger mig något om att vi hamnade inom ett, för dig, känsligt område. Om det grundar sig i vår forna diskussion huruvida man ska avla på huskatter eller om det grundar sig i diskussionen om varför man köper en raskatt när det finns så många huskatter på katthemmen, det låter jag vara osagt, bara en fundering i all enkelhet och behöver inte heller någon ytterligare diskussion. Tillägg: Din veterinär månde vara duktig på sitt område, men h*n är knappast bevandrad i kattutställningsvärlden om h*n tror att kattutställningsägare "fått för sig" att man "måste" bada. Jag känner till att det finns tusen och en åsikter om varför man väljer att ställa ut sin katt och så får det gärna vara. Tyck gärna, men ha respekt för dem som ställer ut katter - oavsett skäl. Härmed drar jag mitt streck i denna uppkomda diskussion. ................................................................................ .......................................
netaave
14-12-2006, 22:34
Man förstör alltså inte det naturliga hudfettet om man badar dom? Har aldrig någonsin hört talas om kattbad? Kan katter som badas vara utomhus på vintern?
CITAT (netaave @ 14-12-2006, 22:34) Kan katter som badas vara utomhus på vintern? Är kisse en utekatt så tycker jag inte att man ska bada den. Då behöver den förmodligen fettet i pälsen för att stå emot väta.
Jag tror att vanan att bada katt i synnerhet har att göra med inne-, ras- och utställningskatter. Många raser är ju avlade så att de inte riktigt är som vanliga utomhus bondkatter... för visst behöver utekatten hudfettet, både mot väta och köld. Mvh Fenja
Scrollan, jag har respekt för de som ställer ut katter! Själv är jag mer bevandrad i "hundvärlden" då jag under många tävlade både bruks- och utställning med schäfer. Det jag stör mig på, är inställningen hos många som utövar detta, vare sig det är katt eller hund (för det är precis likadant i schäfervärlden!): Att de skulle ha någonsorts större berättingande än ägare eller uppfödare av blandrasdjur. Men som du säger den diskussionen har vi haft innan och tyvärr så verkar du vara en av dem som ägnar sig åt rassnobberi... Vi behöver inte vare sig tycka illa om eller behandla varandra illa för det! Jag har vänner som har stamtavlebirmor och andra raskatter som är ute och inte badas... jag vet att det finns "måsten" när man ställer ut också  . Fridens! Fenja
CITAT (Fenja @ 14-12-2006, 23:03) ...tyvärr så verkar du vara en av dem som ägnar sig åt rassnobberi... Längre bort från sanningen kan du inte komma, Fenja. Fridens.
CITAT (Scrollan @ 14-12-2006, 23:20) CITAT (Fenja @ 14-12-2006, 23:03) ...tyvärr så verkar du vara en av dem som ägnar sig åt rassnobberi... Längre bort från sanningen kan du inte komma, Fenja. Fridens.  Att ägna sig åt att bevara och utveckla en ras är inget snobberi. Det är ett brinnande intresse, och om alla skulle para katter och hundar till höger och vänster så skulle vi också snart se resultatet av detta. Jag anser att rasuppfödarna håller blandrasuppfödarna under armarna med sitt idoga arbete med att hålla deffekter och sjukdomar på avstånd. Utan dom skulle blandis-folket inom ett par generationer inte ha nån kontroll alls på vad dom håller på med. För att återgå till ursprungsämnet, så är det likadant med mina hundar Scrollan. När dom är badade så blir det en och annan "ridtur" Jag är nog ganska övertygad om att det är den annourlunda doften som utlöser beteendet.
CITAT (AnitaGg @ 15-12-2006, 05:16) om alla skulle para katter och hundar till höger och vänster så skulle vi också snart se resultatet av detta. Helt off topic: Bland hundarna skulle det väl resultera i att dom blev vargar istället... Helt otroligt egentligen att till och med den minsta lilla chihuahua är från början en varg...
CITAT (AnitaGg @ 15-12-2006, 05:16) Att ägna sig åt att bevara och utveckla en ras är inget snobberi. Det är ett brinnande intresse, och om alla skulle para katter och hundar till höger och vänster så skulle vi också snart se resultatet av detta.
Jag anser att rasuppfödarna håller blandrasuppfödarna under armarna med sitt idoga arbete med att hålla deffekter och sjukdomar på avstånd. Utan dom skulle blandis-folket inom ett par generationer inte ha nån kontroll alls på vad dom håller på med. I princip håller jag med dig! Däremot så finns det blandrasuppfödare som är seriösa på i stort sett samma boliner som rasuppfödarna: Gällande att ha en tingad kull innan de parar, som vinnlägger sig om att para på friska och sunda djur, som vaccinerar och veterinärbesiktigar innan leverans. Det är de som INTE är seriösa som ska motarbetas och det blir fel när alla dras över samma kam och får stoppat i halsen att det finns så många djur på djurhemmen som man kan ta hand om i stället. Sedan är det också djupt beklagligt med de okunniga som korsar raser så att det blir farliga djur. Mvh Fenja
CITAT (Fenja @ 15-12-2006, 15:09) CITAT (AnitaGg @ 15-12-2006, 05:16) Att ägna sig åt att bevara och utveckla en ras är inget snobberi. Det är ett brinnande intresse, och om alla skulle para katter och hundar till höger och vänster så skulle vi också snart se resultatet av detta.
Jag anser att rasuppfödarna håller blandrasuppfödarna under armarna med sitt idoga arbete med att hålla deffekter och sjukdomar på avstånd. Utan dom skulle blandis-folket inom ett par generationer inte ha nån kontroll alls på vad dom håller på med. I princip håller jag med dig! Däremot så finns det blandrasuppfödare som är seriösa på i stort sett samma boliner som rasuppfödarna: Gällande att ha en tingad kull innan de parar, som vinnlägger sig om att para på friska och sunda djur, som vaccinerar och veterinärbesiktigar innan leverans. Det är de som INTE är seriösa som ska motarbetas och det blir fel när alla dras över samma kam och får stoppat i halsen att det finns så många djur på djurhemmen som man kan ta hand om i stället. Sedan är det också djupt beklagligt med de okunniga som korsar raser så att det blir farliga djur. Mvh Fenja Vi är väl överens till viss del kanske, men för mig är aldrig blandrasavel seriös. Vaccinering, veterinärbesiktning o.s.v. är för mig en självklarhet. Om man är seriös så vill man bevara, utveckla och förbättra. Man tillser alltså att avelsdjuren är bättre än rasens genomsnitt, förutom att dom givetvis är friska. Därför är för mig blandisavel aldrig seriös avel. Det är och kommer alltid att förbli "produktion".
Nu har vi kidnappat din tråd på allvar här Scrollan
herkules
15-12-2006, 19:22
CITAT (Fenja @ 14-12-2006, 19:58) Du BADAR inte bort öronskabb, det får de I öronen... Ivomec, som jag avmaskar med är bästa sättet att få bort det. Veterinären ger det i spruta i nackskinner och det tar öronskabb med, OM man nu skulle ha det på sin katt. Jag har inte problem med det heller trots uteblivna bad, i synnerhet inte när vi bor här ute på landet och de inte träffar just några andra katter. Mvh Fenja tjyvar tråden lite.. är inte ivomec lite väl starkt för att användas som avmaskningsmedel eller är det brukligt att använda det till katter? tänker att jag sprutade mina hundar med det när de fått rävskabb och vet sa att ivomec är liksom ingen lek precis.
CITAT (herkules @ 15-12-2006, 19:22) tjyvar tråden lite.. är inte ivomec lite väl starkt för att användas som avmaskningsmedel eller är det brukligt att använda det till katter? tänker att jag sprutade mina hundar med det när de fått rävskabb och vet sa att ivomec är liksom ingen lek precis. Många katter har blivit recistenta mot de maskmedel som finns receptfritt. Jag brukar använda Axilur, men har fått ge det två gånger med 14 dagars mellanrum för att det ska verka. Veterinären säger att det blir allt vanligare tyvärr, för att folk avmaskar för ofta och rutinmässigt. Maskmedel ska bara användas vid konstaterad mask eller parasiter. Jag gissar att det är olika doser man ger av ivomec beroende på vad det ska verka emot... och det är ett vanligt avmaskningsmedel för hund, katt, häst med flera. Mvh Fenja
herkules
15-12-2006, 21:39
CITAT (Fenja @ 15-12-2006, 20:09) CITAT (herkules @ 15-12-2006, 19:22) tjyvar tråden lite.. är inte ivomec lite väl starkt för att användas som avmaskningsmedel eller är det brukligt att använda det till katter? tänker att jag sprutade mina hundar med det när de fått rävskabb och vet sa att ivomec är liksom ingen lek precis. Många katter har blivit recistenta mot de maskmedel som finns receptfritt. Jag brukar använda Axilur, men har fått ge det två gånger med 14 dagars mellanrum för att det ska verka. Veterinären säger att det blir allt vanligare tyvärr, för att folk avmaskar för ofta och rutinmässigt. Maskmedel ska bara användas vid konstaterad mask eller parasiter. Jag gissar att det är olika doser man ger av ivomec beroende på vad det ska verka emot... och det är ett vanligt avmaskningsmedel för hund, katt, häst med flera. Mvh Fenja jo så är det nog, olika doser. när mina hundar hade rävskabb så fick de 1 spruta var X 3, vet sa att efter det så var de av med skabben, eventuella löss, skabb i öronen och avmaskade!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|