Full version: Julrosor
fruberglund
Köpte julrosor på Blomsterlandet idag. Stod att man kunde ha dem inne över vintern och plantera ut dem i vår men går det inte att plantera ut dem nu när det är så milt ute? Eller måste de rota sig ordentligt innan vintern?
mulle
Jag skulle gräva ner dem i krukan och lägga lite extra löv runt.
Mina egna julrosor blommar - för första gången gör de skäl för namnet! smile.gif
Mulle
fruberglund
CITAT (mulle @ 13-12-2006, 21:25)
Mina egna julrosor blommar - för första gången gör de skäl för namnet! smile.gif
Mulle

Vad gör krukan för skillnad då? Då måste jag väl ändå plantera ut den i vår?
mulle
CITAT (fruberglund @ 14-12-2006, 10:41)
CITAT (mulle @ 13-12-2006, 21:25)
Mulle

Vad gör krukan för skillnad då? Då måste jag väl ändå plantera ut den i vår?

Rötterna störs inte på samma sätt om de får vara kvar i krukan i stället för att bli omruskade och komma i en ny jordmiljö. Kanske krukan förresten också isolerar något, jag har inte tänkt så noga på varför jag själv följer det här rådet...
Mulle
fruberglund
CITAT (mulle @ 14-12-2006, 13:05)
jag har inte tänkt så noga på varför jag själv följer det här rådet...
Mulle

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif Nä, ibland bara gör man som man blir tillsagd av experterna laugh.gif

Ska gräva ner den idag då, har en perfekt plats vid norrsidan av Bukettapeln, då ser man den från köksfönstret sen och då får den som den vill ha, skugga eller vandrande skugga smile.gif Köpte en stor planta på Blomsterlandet för 99:- och fler sorter kommer det bli wub.gif

Ska bara försöka komma ihåg att gräva upp den och ta ur den ur krukan i vår också unsure.gif wacko.gif
Torpar-Anna
Ursäkta, men jag snor tråden lite... tongue.gif

Om mina julrosor som jag haft inomhus över julen verkar gå mot sitt blomningsslut och jag inte kan plantera ut dem förrän senare i vår, vad gör jag med dem under tiden? huh.gif
kerstin z5-6
xtraljus och så svalt det bara går smile.gif
karjo
CITAT (Torpar-Anna @ 02-01-2007, 15:53)
Ursäkta, men jag snor tråden lite... tongue.gif

Om mina julrosor som jag haft inomhus över julen verkar gå mot sitt blomningsslut och jag inte kan plantera ut dem förrän senare i vår, vad gör jag med dem under tiden? huh.gif

Jag skötte mina som vanliga krukväxter och satte sen ut dem så fort det gick. De har blommat igen jättefint. smile.gif
Torpar-Anna
Ok, då vet jag.
Tack för råden! rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon