|
anna_rispan
13-12-2006, 22:26
Såg ni det?? Jag kollade på nätet nyss. Han får till det så roligt. Är vi nationalistiska eller inte? Vad betyder det att nån börjar heja efter ett halvår på samma buss? Hjälp!!! Det är läskigt och farligt! Men de började prata om traditioner. Att de skapas när de fyller ett behov. En tradition behöver inte vara 300 år gammal utan kan vara bara 50 år. O vad roligt! Vi kan skapa våra egna speciella svenska traditioner, jag menar om vi blir européer så kan det var skönt med nåt svenskt o luta sig emot.... Vad tycker ni då?
fruberglund
13-12-2006, 22:33
Missade men ska se reprisen!
Lena i Torslanda
14-12-2006, 08:34
Jag gillade programmet och givetvis Fredrik som jag tycker är mkt duktig. Det var många tänkvärda ord som sas inte minst från de icke-sverigefödda. Att få vårt beteende belyst skapar givetvis många nya tankar om varför vi gör som vi gör. Att det sedan framförs på ett avspänt och humoristiskt sätt gör det hela ännu lättare att ta till sig.
anna_rispan
14-12-2006, 09:24
Ja, det var roligt det sista som visades i sluttexterna. Mannen som berättade om den lånade löken.
Farbror Blå
14-12-2006, 10:15
måste nog se det programmet när alla berättar om det
Det var ju inte utan att man kände sig träffad lite här och där Skall bli kul att se de följande programmen.
anna_rispan
14-12-2006, 13:37
Det var två stycken från produktionen med på Lantz i P3 i dag också. Den ena hävdade att följande program kommer at bli bättre. Låter lovande.
anna_rispan
20-12-2006, 19:16
I kväll klockan 20.00 är det nästa avsnitt. Om mat ska det handla.
anna_rispan
20-12-2006, 21:05
Dagens avsnitt: Rätt bra. Men jag hakade upp mig på en del små saker. Som att Fredrik blev osäker på om det heter Svenska köpmannaföreningen eller ... (Jag vet inte!, vore kul o veta.) Dessutom heter det inte Mor Annas pepparkakor. Mor Marias eller Annas. de senare är förresten godast av de två. O så började han prata om pizzan. O sa att den första pizzan bakades i december 1968. Hörde på radion härom kvällen att det har inte kunnats konstateras vilken pizzeria som var först. I Tengby Direkt så va det med upphovsmännen till boken Pizzaresan - en slajs av Sverige var med och de berättade att en folklivsforskare hade rotat i pizzerian historia. Hade hitta 4 pizzerior som registrerats samma år. Men annars så var programmet intressant. Snackade om julbordet. De sa att köttbullen kom in sent. Kanske på 70-talet?? Nån som kan berätta mer om julbordets utveckling här???
Piccante
20-12-2006, 21:19
Tyckte dagens program var intressant. Lite spännande med midsommar att vi är de enda i världen som firar midsommar (hedniskt) och inte Johannes döparens dag. Det är intressant att några gamla inrotade traditioner har lyckats hänga kvar när julafton mest verkar handla om köphysteri och jultomten vilken uppfanns på 1930-talet i en reklamkampanj för Coca-cola
anna_rispan
20-12-2006, 21:21
Ja, och jag tänker hålla fast vid julmust som drycken och inte släppa in cola på julbordet!!! Nu nämndes ju inte det så klart. De får väl inte nämnda produktnamn.
Piccante
20-12-2006, 21:24
CITAT (anna_rispan @ 20-12-2006, 21:05) Dessutom heter det inte Mor Annas pepparkakor. Mor Marias eller Annas. de senare är förresten godast av de två. :P Jag tor det var en medveten ordlek. Man får inte göra reklam i SVT  . Inte ens i TV4 får man göra reklam om det ligger utanför reklamavbrotten (åtminstone inte förut, är kanske omförhandlat nu). Det var hur löjligt som helst när de sa på Bingolotto att - Grattis Rolf du har vunnit en splitter ny svenskproducerad "bil" som du kan hämta på fabriken i Göteborg. Ja vilken kan det vara??? Fiat eller?
anna_rispan
20-12-2006, 21:24
CITAT (Leocarpus @ 20-12-2006, 21:24) CITAT (anna_rispan @ 20-12-2006, 21:05) Dessutom heter det inte Mor Annas pepparkakor. Mor Marias eller Annas. de senare är förresten godast av de två.  Jag tor det var en medveten ordlek. Man får inte göra reklam i SVT  . Inte ens i TV4 får man göra reklam om det ligger utanför reklamavbrotten (åtminstone inte förut, är kanske omförhandlat nu). Det var hur löjligt som helst när de sa på Bingolotto att - Grattis Rolf du har vunnit en splitter ny svenskproducerad "bil" som du kan hämta på fabriken i Göteborg. Ja vilken kan det vara??? Fiat eller? hahaha, ja just det!! tänkte inte så långt. men jag tänkte på colan!!!!
fruberglund
20-12-2006, 22:00
Såg inte idag, gjorde julgodis men ska se reprisen även denna gången. Tycker det är helt klockrent...som t.ex. folk som står vid busshållplatsen i första avsnittet  Så är det ju verkligen
Piccante
20-12-2006, 22:10
Nu kanske jag uppfattas lite provokativ av vissa?  när jag skriver detta men jag uppfattar inte alla de beteenden som de visade i första programmet som typiskt svenska. Scenen vid busskuren kan jag hålla med om men att man aldrig pratar med varandra på bussen eller i kön kan jag inte hålla med om. Det är nog snarare "stockholmskt" än "svenskt" beteende. Det är kanske för att jag är uppväxt på landsbygden som jag känner så för här känner alla varandra, det blir lätt så när man bor på en ort med 10000 inv att hälften är släkt med varandra och resten känner man från skolan, föreningen etc. Men även i "stora" staden Göteborg tycker jag att folk brukar vara sociala och öppna mot andra. Jag har ofta blivit tilltalad av andra än alkoholister på spårvagnar och offentliga plaster. Det är kanske mer ett storstads fenomen att folk är mer anonyma och inte intresserar sig för andra i onödan?
Gossen Ruda
20-12-2006, 22:13
Hmm, jag har lite svårt för Fredrik. Lite väl mycket besserwisser får jag en känsla av. Tittar inte på den här serien.
Rapchic
20-12-2006, 22:18
CITAT (Leocarpus @ 20-12-2006, 22:19) jultomten vilken uppfanns på 1930-talet i en reklamkampanj för Coca-cola  det har jag vetat länge  (därav är jag lite negativ mot att det är tomtar överallt) vad handlar det om.. alltså är det värt att hä på tv'n för det?
CITAT (Leocarpus @ 20-12-2006, 22:10) Nu kanske jag uppfattas lite provokativ av vissa?  när jag skriver detta men jag uppfattar inte alla de beteenden som de visade i första programmet som typiskt svenska. Scenen vid busskuren kan jag hålla med om men att man aldrig pratar med varandra på bussen eller i kön kan jag inte hålla med om. Det är nog snarare "stockholmskt" än "svenskt" beteende. Det är kanske för att jag är uppväxt på landsbygden som jag känner så för här känner alla varandra, det blir lätt så när man bor på en ort med 10000 inv att hälften är släkt med varandra och resten känner man från skolan, föreningen etc. Men även i "stora" staden Göteborg tycker jag att folk brukar vara sociala och öppna mot andra. Jag har ofta blivit tilltalad av andra än alkoholister på spårvagnar och offentliga plaster. Det är kanske mer ett storstads fenomen att folk är mer anonyma och inte intresserar sig för andra i onödan? Absolut inte provokativt imho. Är född och uppvuxen i en mindre ort och flyttat till Stockholm och jag håller med dig.
anna_rispan
20-12-2006, 22:23
CITAT (Leocarpus @ 20-12-2006, 22:10) Nu kanske jag uppfattas lite provokativ av vissa?  när jag skriver detta men jag uppfattar inte alla de beteenden som de visade i första programmet som typiskt svenska. Scenen vid busskuren kan jag hålla med om men att man aldrig pratar med varandra på bussen eller i kön kan jag inte hålla med om. Det är nog snarare "stockholmskt" än "svenskt" beteende. Det är kanske för att jag är uppväxt på landsbygden som jag känner så för här känner alla varandra, det blir lätt så när man bor på en ort med 10000 inv att hälften är släkt med varandra och resten känner man från skolan, föreningen etc. Men även i "stora" staden Göteborg tycker jag att folk brukar vara sociala och öppna mot andra. Jag har ofta blivit tilltalad av andra än alkoholister på spårvagnar och offentliga plaster. Det är kanske mer ett storstads fenomen att folk är mer anonyma och inte intresserar sig för andra i onödan? njaej....det är nog lite meningen att öppna ögonen för vilka saker vi själva omhuldar och hur folk utifrån tolkar vårt beteende. jag har också växt upp i ett samhälle av liknande storlek. o visst hejar man på folk där. halva byn känner man ju genom skolan. men redan i staden som ligger ca 2 mil bort där är det mer slutet. folk hejar inte på varandra. o på bussen kan jag hålla med om beteendena. omjag skule sätta mig bredvid nån som inte jag känner o det fanns lediga platser....jag skulle bli tagen för mentalpatient... o här älskar folk att stå i kö!! det kan jag också hålla med om. om det står en klunga vid en kassa, så blir jag o fler med mig förvirrade när vi kommer fram. vi tar lätt ögonkontakt o ser helt konfunderade ut. vem ska vi ställa oss bakom. Var är kön? får jag höra i bland?? o jag skakar på huvudet o viskar...vet inte.... å andra sidan så tycker jag att jag tar kontakt med folk i andra situationer och byter några ord om ditt o datt. så jag köper inte deras rön rätt av det gör jag inte. så nej, det är tyvärr inte storstadsfenomen....men det kan ju faktiskt vara så att folket ändra sig också?
Jag tror det är mer storstadsfenomen att inte prata med folk i omgivningen. Jag pratar ofta med folk som jag inte känner. Min pappa är extrem på det området, han kan säga "nämen tjenare!" till nån när man är ute på stan och så pratar de länge och väl och sen när man frågar vem det var så svarar han: "det har jag ingen aning om!"
anna_rispan
20-12-2006, 22:34
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 20-12-2006, 22:30) Jag tror det är mer storstadsfenomen att inte prata med folk i omgivningen. Jag pratar ofta med folk som jag inte känner. Min pappa är extrem på det området, han kan säga "nämen tjenare!" till nån när man är ute på stan och så pratar de länge och väl och sen när man frågar vem det var så svarar han: "det har jag ingen aning om!"  apropå pappa. när jag var liten blev jag så imponerad över att han kunde hälsa på så många när vi var ute på samhället eller i närheten. han hejade nästan hela tiden. jag hade väl i min föreställning att man hejade bara på de man kände o alla de han hälsade på hade ju inte varit hemma hos oss. jag frågade alltid vem det var. o fick ett lång svar. det var han som är släkt med den som gick i samma klass som mig. eller. det var hon som pola med han som var bror till en som gick i min systers klass. men som jag skrev innan. redan i staden med ca 32 000 invånare så blir det knöligare. inte alls lika mycket hejande längre.
CITAT (anna_rispan @ 20-12-2006, 22:34) CITAT (Norrbottens-Magdis @ 20-12-2006, 22:30) Jag tror det är mer storstadsfenomen att inte prata med folk i omgivningen. Jag pratar ofta med folk som jag inte känner. Min pappa är extrem på det området, han kan säga "nämen tjenare!" till nån när man är ute på stan och så pratar de länge och väl och sen när man frågar vem det var så svarar han: "det har jag ingen aning om!" :lol: apropå pappa. när jag var liten blev jag så imponerad över att han kunde hälsa på så många när vi var ute på samhället eller i närheten. han hejade nästan hela tiden. jag hade väl i min föreställning att man hejade bara på de man kände o alla de han hälsade på hade ju inte varit hemma hos oss. jag frågade alltid vem det var. o fick ett lång svar. det var han som är släkt med den som gick i samma klass som mig. eller. det var hon som pola med han som var bror till en som gick i min systers klass. men som jag skrev innan. redan i staden med ca 32 000 invånare så blir det knöligare. inte alls lika mycket hejande längre.  Det var ett helsicke att vara ute med pappa när man var liten för man fick bara stå och vänta medan han pratade och praaaaatade med alla vi mötte. Jag är uppväxt på en liten ort och där kände väl pappa de flesta men han gör likadant var han än är. Han får nya polare överallt!
anna_rispan
18-01-2007, 12:01
Igår pratade de om tro. fast jag kollade på svt.se i morse. det krävs tydligen en biskop Krook för att Fredrik inte ska avbryta så ofta! O så pratade de om myten om att Sverige toppar självmördarlistan.
herkules
18-01-2007, 12:55
CITAT (LadyG @ 20-12-2006, 22:19) CITAT (Leocarpus @ 20-12-2006, 22:10) Nu kanske jag uppfattas lite provokativ av vissa?  när jag skriver detta men jag uppfattar inte alla de beteenden som de visade i första programmet som typiskt svenska. Scenen vid busskuren kan jag hålla med om men att man aldrig pratar med varandra på bussen eller i kön kan jag inte hålla med om. Det är nog snarare "stockholmskt" än "svenskt" beteende. Det är kanske för att jag är uppväxt på landsbygden som jag känner så för här känner alla varandra, det blir lätt så när man bor på en ort med 10000 inv att hälften är släkt med varandra och resten känner man från skolan, föreningen etc. Men även i "stora" staden Göteborg tycker jag att folk brukar vara sociala och öppna mot andra. Jag har ofta blivit tilltalad av andra än alkoholister på spårvagnar och offentliga plaster. Det är kanske mer ett storstads fenomen att folk är mer anonyma och inte intresserar sig för andra i onödan? Absolut inte provokativt imho. Är född och uppvuxen i en mindre ort och flyttat till Stockholm och jag håller med dig. det är inte ett dugg provokativt att tycka som man tycker - tycker jag men jag håller inte med! jag är visserligen född i en liten stad men uppvuxen och boende i stockholm och jag tycker tvärtom. här i sthlm kan jag prata med precis vem som helst, på tunnelbanan, i biokön, i affären och vem som helst kan börja prata med mig. men kommer jag till en mindre stad/ort så upplever jag att folk bara tittar på mig och inte vill prata. kan det vara för att man inte känner sig "hemma"? jag gillar fö fredriks program!
Margaretha
19-01-2007, 13:59
CITAT (anna_rispan @ 18-01-2007, 12:01) Igår pratade de om tro. fast jag kollade på svt.se i morse. det krävs tydligen en biskop Krook för att Fredrik inte ska avbryta så ofta!  Ja, det blev lite komiskt det hela. Båda herrarna uppförde sig betydligt mera respektfullt än vanligt. Märktes att biskopen i fråga har pondus! Gillar programmet, men det blir lite väl mycket prata i munnen på varandra ibland!
anna_rispan
19-01-2007, 14:11
CITAT (Margaretha @ 19-01-2007, 13:59) CITAT (anna_rispan @ 18-01-2007, 12:01) Igår pratade de om tro. fast jag kollade på svt.se i morse. det krävs tydligen en biskop Krook för att Fredrik inte ska avbryta så ofta! :D Ja, det blev lite komiskt det hela. Båda herrarna uppförde sig betydligt mera respektfullt än vanligt. Märktes att biskopen i fråga har pondus! Gillar programmet, men det blir lite väl mycket prata i munnen på varandra ibland! du märkte det också alltså!!  ja det är kul att se att även de kan anpassa sig....
anna_rispan
26-01-2007, 14:27
Ja nu har sista programmet gått på TV. Slutsatsen var att vi är inte Landet Lagom utan Landet Extrem.  edit. kollar man på nätet kan man ju spola framåt....  tips till de som tycker att det känns segt...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|