Vesna
Hej,

Jag har lite vårlök som tittar upp i min rabatt. Jag antar att jag inte är den enda. Det rör sig mest om krokus och snödroppe, men lagom till jul lär jag väl ha blommande tulpaner ute i rabatten om det här fortsätter wink.gif

Min fråga är hur jag ska skydda dessa småttingar. Kommer de klara vintern trots att de tittat upp ur marken eller kommer de frysa och ev. börja om till våren? Funderar på att lägga lite löv ovanpå och lite kompostjord på löven så de inte flyger iväg. Samtidigt kanske det gynnar tillväxten ÄNNU mer? Ska jag låta det vara helt?

Normalt sett brukar jag vintertäcka i den rabatten, men på våren blir det sånt lager is undet grankvistarna så jag har funderat på att strunta i det i år. Tycker jag får mina vårlökar sist av alla här i området, så grankvistar kanske inte är så bra. Men som sagt. Löv och kompostjord?

Tips?
kerstin z5-6
torra löv är alltid bra , gör som du tänker ,. det skadar inte ..

normala år behöver inte rabatter med perenner o lök täckas alls , men nu är det ju så lite snö blink.gif
Vesna
Tack Kerstin, då gör jag så smile.gif

// Vesna
josohl
Vad skall man göra med de växter som börjar skjuta skott då? Jag var tex ute och tittade på min klematis som har cm-långa gröna vårskott!
Henrik_
Lökar som tittar upp på hösten är inget problem, vissa gör till och med så varje år, inget att oroa sig för, låt dom bara vara.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon