Trädet (ZonV)
14-12-2006, 12:11
Är det någon som har den som krukväxt och vad tycker du om den?
Försökte få tag på planta via Buketten och de sa det inte gick att ordna före jul, ev. efter jul....
Det är så att en bekant är i Guatemala så jag ska få några frön med beskrivning för fröstratifiering, snart några plantor alltså. Nötterna helt oki att äta men som inne krukväxt hur är den?
Tackar på förhand!
Nej, jag har inte... men lova att berätta för oss hur det går när du sår dina!!
Mvh
Fenja
Trädet (ZonV)
14-12-2006, 18:40
Visst kan jag berätta hur det går! Inga problem med det.....
Ta väl vara på nötterna. Jag handlade 125 gram igår och det gick loss på 50 spänn .... Hoppas att kakorna jag ska baka blir goda!
Trädet (ZonV)
11-01-2007, 21:24
Har fått nötterna och ska lägga dem i vatten under två dygn. Är torra när groden sticker fram, ska groden läggas horisontellt i krukan. Alltså inte som vanligt med frön....
Färska frön ska få sol på sig under tre dygn sen planterar man dem....
Var hittade du utsädet? Har just ätit en god fruktsallad med en massa macadamianötter i!
Mvh
Fenja
Trädet (ZonV)
12-01-2007, 14:09
Som jag skrev först;
"""Det är så att en bekant är i Guatemala så jag ska få några frön med beskrivning för fröstratifiering, snart några plantor alltså."""
Var du tvungen att köpa dina macadamianötter från en hälsokost butik?
Är svårt att få tag på för min del, är ju goda nötter!
Ska få köpa från hälsokostbutiken ev. snart de har beställt åt mig.
Sorry... glömde bort början av tråden. Jag köper mina macadamianötter på Lidl, skalade och klara så det är nog inte mycket att försöka att så tyvärr...
Mvh
Fenja
CITAT (Fenja @ 12-01-2007, 14:43)
Sorry... glömde bort början av tråden. Jag köper mina macadamianötter på Lidl, skalade och klara så det är nog inte mycket att försöka att så tyvärr...
Mvh
Fenja
Vad kostar de på Lidl? Jag köper på Ica Maxi och där är de uppe på 450-500 kronor kilot. Sen har Tasty House för ca. 259 kronor kilot men de är inte lika goda... (Läs: Inte lika salta.)
Är de på Lidl saltade och rostade eller naturella?
Oj... de jag har köpt är naturella, nu har jag ingen påse (finns även i burk ibland) kvar men säg att det kanske handlar om runt 25-30 kr för 200 gram ungefär. De är fina och jämna i kvaliteten. Jag lägger dem i grovsalt något dygn varav en del salt är malt om jag vill ha dem som snacks. Jag använder mest till bak, fruktsallader och i glass så jag föredrar de naturella.
Mvh
Fenja
Ja, det var ju en väsentlig prisskillnad! Och rosta och salta kan man ju faktiskt göra själv! Ska testa på Lidl.
Trädet (ZonV)
20-01-2007, 15:11
De nötterna jag fick hade torkat för mycket så det blev ingen planta alls!
Tydligen får nötterna inte torka ut för mycket = ingen grodd. Får väl ha nötterna i flera påsar/burkar så de klarar resan hem nästa gång och ta nötterna bara några dagar innan hemresan. Då kanske det blir en planta!
Åhh vad tråkigt! Jag såg verkligen fram emot dina rapporter om hur den tog sig.
Mvh
Fenja
Hejsan!
Plockade ett par macadamianötter som låg på marken på en odling på Hawaii...
Här är resultatet!
sparvuggla
10-03-2011, 15:35
CITAT (Nelsa @ 10-03-2011, 09:59)

Hejsan!
Plockade ett par macadamianötter som låg på marken på en odling på Hawaii...
Här är resultatet!

Kul.
Någon som har jornötsbuske då? Den ska vara snabbväxande grön å fin buske. Men svårt att få tag på obehandlade grobara nötter.
Alexander-VG-zon3
10-03-2011, 16:35
fina plantor du fått upp

, jag har köpt nötter från en fröfirma, ska så dom lite längre fram i vår.
CITAT (sparvuggla @ 10-03-2011, 15:35)

Kul.
Någon som har jornötsbuske då? Den ska vara snabbväxande grön å fin buske. Men svårt att få tag på obehandlade grobara nötter.
det är ingen buske utan en ettårig växt, örtartad. jag brukar så från fröblandningar till djur. iförsig länge jag odlade jordnöt nu. men den trivs varmt och soligt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.