|
Full version: Sorgligt...
*Mademoiselle*
14-12-2006, 14:26
Ja det är tragiskt  "Baijidelfinen rapporteras vara det första större däggdjur som utrotats av mänsklig verksamhet"
Lars-Olof Arvids
14-12-2006, 14:33
Visst är det tragiskt, men det låter ändå konstigt att den skulle vara det första. Vad var det t ex som utrotade pungvargen?
Olle
Gossen Ruda
14-12-2006, 14:35
Människan har utrotat flera stora däggdjur, Stellers sjöko, flera hästarter, kvaggan, nån förhistorisk sengångare, möjligen visenten också mm.
Lars-Olof Arvids
14-12-2006, 14:39
Ja, jag tänkte väl det! Olle
Ja det finns tyvärr många exepel på djur som utrotats av människan, tittar man på däggdjur (inkl. pungdjur) så är ju naturligtvis rovdjuren överrepresenterade. Flera arter och underarter av varg har blivit utrotade.
Tragiskt att vi inte kan sluta utrota en massa djur.
*funderar*
Var det 70 eller 90% av allt liv forskarna uppskattade att de utrotades när den där stora stenen damp ner på jorden och fimpade dinosaurierna?
Är det inte lite onödigt att vi s a s avslutar jobbet?
Gossen Ruda
14-12-2006, 15:11
Tror man räknar med 90 % men det är en ungefärlig siffra. Det har skett många massutrotningar under årmiljonerna men jorden har fyllts av liv igen, livet går inte att stoppa. Det människan har ådstakommit är än så länge bara en västanfläkt i utrotningsorkanen.
Nästa gång är det nog vår tur. Moder natur brukar trycka på "reset-knappen" om det börjar bli ohållbart och mänskligheten har väl än så länge inte varit det mest lyckade experiemntet hon gjort.
anna_rispan
14-12-2006, 15:40
CITAT (LadyG @ 14-12-2006, 15:19) Nästa gång är det nog vår tur. Moder natur brukar trycka på "reset-knappen" om det börjar bli ohållbart och mänskligheten har väl än så länge inte varit det mest lyckade experiemntet hon gjort. o my!! vad läskigt. en ny sak o ha ångest över. eller så slår vi oss på bröstet några årtionden till över att vi är "skapelsens krona"
CITAT (anna_rispan @ 14-12-2006, 15:40) CITAT (LadyG @ 14-12-2006, 15:19) Nästa gång är det nog vår tur. Moder natur brukar trycka på "reset-knappen" om det börjar bli ohållbart och mänskligheten har väl än så länge inte varit det mest lyckade experiemntet hon gjort. o my!! vad läskigt. en ny sak o ha ångest över. eller så slår vi oss på bröstet några årtionden till över att vi är "skapelsens krona" Varför inte alternativ tre: Försöka bli lite bättre på att förvalta planeten och de resurser vi trots allt har? För som vi beter oss nu är vi långt ifrån bäst eller någon "skapelsens krona". Vad har vi gjort för att förtjäna den titeln? Förstört vattendrag, utrotar hela arter, slår ihjäl både djur och varandra för skojs skull och tömmer planeten på kol, olja och gas när det finns bättre alternativ - allt i profitens namn? Visst, vi har Green Peace och en handfull entusiaster också som försöker göra gott men för varje entusiast finns det 100 eller kanske till och med 1 000 miljöbovar. Dödsrunan, om någon kunde skriva den, över mänskligheten skulle bli sorglig läsning. Eller så går vi på alternativ fyra, det som för närvarande verkar vara mest populärt: Stoppa huvudet i sanden och lämna problemen åt våra barn och barnbarn. Fast jag röstar på alternativ tre Mycket bättre än att bara sitta och ha ångest
anna_rispan
14-12-2006, 15:49
Mm, alternativ tre försöker jag tänka på...men det är svårt att påverka det stora hela.
jag såg mest framför mig hur det kom en metoerit som utplånade hela jorden. innan vi ens hunnit gjort ett seriöst krafttag. det ger mig ångest.
CITAT (anna_rispan @ 14-12-2006, 15:49) Mm, alternativ tre försöker jag tänka på...men det är svårt att påverka det stora hela.
jag såg mest framför mig hur det kom en metoerit som utplånade hela jorden. innan vi ens hunnit gjort ett seriöst krafttag. det ger mig ångest. Försök låta bli bekymra dig om sådant du inte kan ändra - lättare sagt än gjort iofs, men försöka kan man ju. Tänk istället på att t ex använda lågenergiglödlampor, handla närproducerat om det går eller ekonogiskt om inte närproducerat finns osv. Har du bil kanske du ska ställa den och ta bussen, eller köpa en miljöbil om du är stadd vid kassa. De som satsar på bergvärme och slika lösningar får en stor eloge från mig. Monetära bidrag till organisationer som arbetar för miljön är också bra, även om mer direkta insatser ofta är mer poppis. Ingen kan göra allt, men alla kan göra något
Piccante
14-12-2006, 18:42
CITAT (LadyG @ 14-12-2006, 14:53) Tragiskt att vi inte kan sluta utrota en massa djur.
*funderar*
Var det 70 eller 90% av allt liv forskarna uppskattade att de utrotades när den där stora stenen damp ner på jorden och fimpade dinosaurierna?
Är det inte lite onödigt att vi s a s avslutar jobbet? Nej det var "bara" 50- 75% av alla arter som strök med den gången. Tidigare massutdöenden har varit värre som för 210 miljoner år sedan vid gränsen mellan Trias och Juraperioden då dog 90% ut och för 245 milj år sedan mellan Perm- Trias dog 70- 90% ut. Men det är mkt tack vare det senaste massutdöendet som vi kan sitta här bakom våra datorer idag och skriva på odla.nu. En skillnad mellan tidigare massutdöenden och det som pågår nu är att innan har nya nischer skapats när en stor del av allt liv har försvunnit men som artikeln om delfinen nämner, vi har inte bara utrotat arten vi har även förstört deras livsmiljö. Då kan det bli svårt för andra arter att ta vid och utvecklas
Gossen Ruda
14-12-2006, 20:20
Jag har tagit mitt ansvar för planetens välstånd, jag har inga barn. Det är där skon klämmer nämligen, vi är redan för många och fler blir vi. Ett barn per vuxen människa borde vara riktmärket. Avskaffa påven så att även katoliker kan ha roligt utan att fylla jorden med avkomma.
anna_rispan
14-12-2006, 20:33
CITAT (Gossen Ruda @ 14-12-2006, 20:20) Jag har tagit mitt ansvar för planetens välstånd, jag har inga barn. Det är där skon klämmer nämligen, vi är redan för många och fler blir vi. Ett barn per vuxen människa borde vara riktmärket. Avskaffa påven så att även katoliker kan ha roligt utan att fylla jorden med avkomma. då kan ett par alltså skaffa två barn??
Rapchic
14-12-2006, 21:10
CITAT (Gossen Ruda @ 14-12-2006, 15:35) Människan har utrotat flera stora däggdjur, Stellers sjöko, flera hästarter, kvaggan, nån förhistorisk sengångare, möjligen visenten också mm. det finns teorier om att människan urotade en art mammut i nord amerika vet inget mkt om teorin dock
Gossen Ruda
14-12-2006, 22:20
CITAT (anna_rispan @ 14-12-2006, 20:33) CITAT (Gossen Ruda @ 14-12-2006, 20:20) Jag har tagit mitt ansvar för planetens välstånd, jag har inga barn. Det är där skon klämmer nämligen, vi är redan för många och fler blir vi. Ett barn per vuxen människa borde vara riktmärket. Avskaffa påven så att även katoliker kan ha roligt utan att fylla jorden med avkomma. då kan ett par alltså skaffa två barn??  Japp, men helst inte fler. Eftersom inte alla barn når vuxenåldern kommer antalet människor på sikt att minska vilket är jordens kanske enda chans. Möjligen kan någon världsomspännande pandemi fixa saken också.
Gossen Ruda
14-12-2006, 22:24
CITAT (Rapchic @ 14-12-2006, 21:10) CITAT (Gossen Ruda @ 14-12-2006, 15:35) Människan har utrotat flera stora däggdjur, Stellers sjöko, flera hästarter, kvaggan, nån förhistorisk sengångare, möjligen visenten också mm. det finns teorier om att människan urotade en art mammut i nord amerika vet inget mkt om teorin dock Lite tveksamt men tillsammans med klimatförsämring kanske. Jag tror inte neandertalarna var så talrika att dom kunde hota bestånden men nog jagade dom mammutar alltid. Fö tror jag att jag läst att det fanns mammutar så sent som för några tusen år sen så kanske är den moderna människan orsaken?
Rapchic
15-12-2006, 18:54
CITAT (Gossen Ruda @ 14-12-2006, 23:24) CITAT (Rapchic @ 14-12-2006, 21:10) CITAT (Gossen Ruda @ 14-12-2006, 15:35) Människan har utrotat flera stora däggdjur, Stellers sjöko, flera hästarter, kvaggan, nån förhistorisk sengångare, möjligen visenten också mm. det finns teorier om att människan urotade en art mammut i nord amerika vet inget mkt om teorin dock Lite tveksamt men tillsammans med klimatförsämring kanske. Jag tror inte neandertalarna var så talrika att dom kunde hota bestånden men nog jagade dom mammutar alltid. Fö tror jag att jag läst att det fanns mammutar så sent som för några tusen år sen så kanske är den moderna människan orsaken? nä inte i eurpa det var en art i nordamerika alltså var det homo sapiens sapiens som jagade dom det har funnits många arter mammut ullhårig mammut, stäpp mammut, dvärgmammut m.m men som sagt är det bara en teori hittils
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|