Lars-Olof Arvids
Här sitter jag i godan ro framför datorn på mitt arbetsrum. PANG säger det plötsligt, och så börjar det rinna vatten ur ett litet akvarium (20 liter) som jag hade tagit hit för att visa på vårt Öppet Hus i fredags och inte fått hem än. Jag springer genast efter en papperskorg och ställer under, och börjar ösa ur vatten med en glasburk. Fiskarna (ett par killis) och växterna flyttas snabbt över till en spann som jag faktiskt hade på rummet för ändamålet. Torven på botten, som kan innehålla fiskägg, kramas ur lite och läggs i en plastlåda. Jag visste att det var en pytteliten spricka i botten på akvariet, men trodde inte att det var så farligt. Gör inte samma misstag när ni sätter upp akvarier, utan var uppmärksam även på minimala sprickor! wink.gif

Olle
Fenja
Tur att det inte var större! Jag har varit med om när både 110 och 350 liters akvarium spruckit... huga!!
Mvh
Fenja
anna_rispan
hjälp! klarade sig kontoret? inga jobbiga fuktskador?
Lars-Olof Arvids
Nej, det var ju inte så stort och jag fick snabbt en papperskorg under. Det blev inte mycket vatten som kom på golvet, som väl var.

Olle
Yin o Yang
Jisses ohmy.gif och vatten som blir så myyyyyyyyyyycket när det lämnar sin behållare tongue.gif , precis som kaffebönor laugh.gif. Hoppas att inget blev förstört och att fiskarna klarade sig unsure.gif
Lars-Olof Arvids
Ja, men när man snabbt får vattnet i en spann blir det inte fullt så mycket! smile.gif Och fiskarna klarar sig i sin spann till i morgon utan problem.

Olle
Whiskuchi
Vilken TUR att det hände när du var där! ohmy.gif
mulle
Och så synd att det inte fanns en kamera som filmade dig "in full action"... tongue.gif
Mulle
Lars-Olof Arvids
Ja Mulle, det hade kanske varit sevärt! laugh.gif
Whiskuchi, jag var nästan på språng när det hände, eftersom jag skulle till Göteborg och visa bilder på Naturhistoriska museet. Men jag fick ta en lite senare buss och hann gott och väl dit i alla fall. Fiskarna hade nog överlevt en natt på fuktig torv, för i naturen måste de ibland hoppa mellan pölar när de håller på att torka ut. Men det kunde ju ha blivit tråkiga vattenskador på golvet förstås. Det hade också varit pinsamt om det hade hänt på själva Öppet Hus-dagen, med över 100 gäster på vårt kontor! tongue.gif

Olle
Anma
Tur att det var litet akvarium. Våran stora sprack en natt, 400liter vatten rakt igenom brädgolvet... sad.gif Det blev ny isolering och golv, tur man hade självriskreduceringsförsäkring, annars hade det blitt dyyyyyyrt...
Över hälften av fiskarna rök med. Lika bra det kanske då vi bara hade en 100liters akvarium kvar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon