|
Full version: Maskkompost
Katti med torpet
03-06-2003, 04:07
Jag tjuv-hänge-med på Ellas inlägg här nedan men fick inget svar så jag kanske var fräck, eller så är jag bara för otålig Startar om det som egen tråd i alla fall: Har kommit till insikt om att jag nog måste skaffa en kökskompost till lägenheten men då jag är helt novis på området har jag åtskilliga funderingar: - Var får man tag i maskar? - Kan man ha komposten i köksskåpet eller är det bättre ute på altanen? - Vid vilka temperaturer trivs maskarna (hur gör man på vintern om man har komposten på altanen?) - Hur stor behöver komposten vara för att det skall bli problemfritt? Har tänkt mig 3 lager backar, lådor eller vad det nu blir, men helst inte för brett/djupt. - Hur lång tid tar det innan de har förvandlat en låda gucka till användbar jord? - Skall det vara lufttätt eller behvöer de små liven lite syre för att trivas? - Har förstått att flugor kan bli ett problem, vad skall man tänka på för att undvika dem? - Har ni några tips på bra siter på nätet om just kökskompost? Hoppas att ni vill dela med er av era erfarenheter! /Katti
1. Man skulle kunna plocka vanliga daggmaskar, men s. k kompostmaskar (de skiljer sig från daggmaskarna bla genom att de är mindre smalare och snabbare än daggmaskar) är effektivare. Man kan plocka kompostmaskar i utomhuskompost eller köpa (vart?), skall man plocka så får man kanske samla ett tag , man bör ha något 100-tal åtminstonde att starta med.
2,3,6 . Det går bra både inne och ute, det är dock bra om det är jämn temperatur (en större volym jämnar också ut temperaturen). Har man den utomhus så behöver den vara isolerad, det behöver också finnas lufthål (jag undrar om det finns NÅGON flercellig organism på jorden som inte andas syre?) och man behöver ha dränering så att överskottsvatten kan rinna ut i botten (kan vara problem utomhus på vintern!).
4. Komposten behöver inte vara på mer än några liter (2-3), men precis som soppor blir godare i större volymer så blir också komposter bättre! Förhållandena blir stabilare, men sköter man den bara bra och ger den en JÄMN tillförsel av mat så behöver inte volymen vara stor.
5. Maskar tillsammans med bakterier kan ta hand om grönsaksavfall mycket fort, det tar inte mer än knappt en vecka .
7. Man måste balansera fuktighet (med spån, pappersbitar eller liknande) och värme för att undvika flugor.
8. Det finns gott om kompostböcker, läs ett par olika tex: "Allt om kompost" av Ingrid Olausson.
Katti med torpet
03-06-2003, 12:45
Tack för svaret Kurt!
Jag såg två olika Gröna rum där de hade kompost i dels en gammal byrå, dels i blåa mejeribackar. Hon med backarna verkade tycka att man skulle packa ihop avfallet ganska hårt vilket förvånade mig med tanke på att en vanlig kompost ju skall vara luftig. Inte verkade det finnas några lufthål heller... Jag har hört att man kan beställa dyngmaskar på webben, vet bara inte var, får väl söka lite mer.
Katti med torpet
03-06-2003, 13:07
Nu har jag hittat en kunnig maskförsäljare på nätet: http://hemsidor.torget.se/users/w/WMSTBLO/kopa.htmDär finns också lite tips om hur man sköter om sina små vänner. Har man mer undringar kan man säkert ringa killen som säljer dem/har sidan. De kommer med posten imorgon, gu va spännande!!!
Fördelen med att packa ihop det är att det håller sig mera fuktigt (även om det nog oftare blir alltför fuktigt), men i princip går det fortare destå mera luft det är. De som komposterar i stor skala gör det i en konstant roterande cylinder (men då litar de bara till bakteriernas jobb). Det är också mindre risk för dålig lukt om det är bra luftat. Kompostmaskar är nog inget problem att köpa och få info om: http://www.google.com/search?as_q=kompostm...ch=&safe=images
För otålig skulle jag vilja säga Jag satt här igår och letade länkar och skrev ett inlägg till dig, med dels den länkern du själv hittade några till. Och så hittade jag denna finfina med en jätteutförlig problemhateringsdel där det står allt om olika olika problem man kan få och hur man löser dem. Han har dessutom en länk på sidan till en engelsspråkig site om bl.a. maskkompostering! Det är nog en bra länk men jag var helt enkelt för trött för att orka läsa på engelska. Jag är nog inte så bra på maskglosor. Kul att vi är två nybörjare på maskkompostering här!
 Bild från: http://www.miljoeko.nu/produkter.htmlHar också blivit intresserad av att testa detta och fundera på smidigaste kompost att ha i köket. Är det någon som testat denna sats för maskkompost? Isåfall är den anpassad med hål i botten och möjlighet att utöka komposten med en låda till? På något ställe läste jag att maskkomposten inte bör vara för hög. Hur höga är era mjölkbackar? Är dessa bättre än Brödbackar? Vad ställer ni era komposter på? Mvh
Jag har min maskkompost i en mjölkback. Nu är jag ju nybörjare på kompostering med maskar men mina maskar ser ut att må bra. De är pigga glansiga och de förökar sig(i mitt kök vilka fräckisar  ) Mjölkbacken är 26*40*40 (cm)Höjden är 26 cm. Än så länge ståt den på en spann för att de inte ska rymma jag letar efter en bricka att ställa mjölkbacken på. Trots att jag ser till att maskarna inte har det för torrt så får jag så gott som inget lakvatten. Det blir kanske mer lakvatten när jag maskarna har förökat sig några månader. Jag har en aktiv och en passiv partition i mjöllkkbacken och det är en fördel eftersom förhållandena är ganska instabila i den aktiva partitionen, så då kan de smita ut i den delen som mest består av gammal blomjord löv och sånt. Det som jag tycker är besvärligt med mjölkbacken är att jord läcker ut genom handtagen när jag flyttar den. Jag har lagt tidningar längs sidorna mest som ett skydd jäntemot det men tidningarna blir mjuka och går sönder och då börjar det läcka jord En annan sak som jag funderar på är just hur man ska flytta maskarna när denna är full. Jag har ju även lagt tidningar i botten på mjölkbacken och dem är det ju inget hål i, lyckas maskarna ta sig igenom ändå?!
Gunnar Eriksson
18-06-2003, 21:54
Du tömmer maskkomposten så här: När det är fullt i den övre backen skiftar du om backarna så att du ställer den understa backen överst. Se till att den står öppet. Maskarna skyr ljuset och söker sig då ner i kompostmullen. Börja stryk av det översta skiktet. Det märker maskarna och tror att du är en fågel som är ute efter dem. Det gör dem bara ännu mer angelägna om att söka sig neråt. Stryker av skikt efter skikt i lugn takt. På så sätt får du maskarna att samlas i botten på backen, eller vad du nu maskkomposterar i. I bästa fall söker de sig ner i backen under, eller annars får du lyfta över dem.
Gunnar
Här har du en till som är otålig... de är bara förnamnet..  , jag är här och spammar snabbt snabbt, sorry. De backar jag har är inte fyrkantiga. Tror nog inte de som jag har är så bra. Får springa ut och kolla vad det står på dem. Tack för dina mått Ella. En undran jag har angående förökningen av mask är när dem slutar föröka sig? Antar att tillgången på "föda" styr det, eller slutar det med en mängd av dem, så man inte hinner skapa tillräckligt med rester som de kan få ta tag i? Tyvärr får man nog vänta till efter sommarn innan jag drar igång någon maskkompost för lägenheten brukar bli enormt varm på sommarn. Jag tycker det verkar kul! Letar nu den optimala lösningen som inte är för stor. Vet inte var man ska gömma den? Tack Ella och Gunnar för eran hjälp. Mvh
Jag fortsätter... .. måste ju hålla igång forumen lite  Kom på att vanliga korgar som man handlar med kanske skulle fungera, aningen höga, men borde kunna funka rätt bra? Åsikter? I övrigt har jag tänkt till ytterligare och kommit fram till att man kanske skulle försöka få tag i en matbricka att ställa maskkomposten på, fast den kanske är för liten.
Du kan använda en låda eller en hink eller vilket kärl du hittar. Det är praktiskt om kärlet är lite koniskt, avsmalnande mot bottnen. Då glider det övre kärlet ner i det nedre vartefter mängden material minskar där. Det blir också god kontakt mellan det övre och det undre kärlet och lätt för maskarna att vandra mellan kärlen. Hälsningar Gunnar
Jag har precis vatt på ikea och köpt 2 st trofast box med lock. Locket ska jag använda som bricka under komposten och boxen ställer jag i en korg med lock, tror jag...
Mjölkbacken funkade i och för sig bra som kompost men det trillade ut jord genom handtagen och den kändes lite klumpig och väldigt ful. Nu får jag ett snyggt arrangemang som endast de invigda behöver ana att det innehåller en kompost.
Det enda som jag ännu inte löst är hur jag dels ska få upp komposten en bit så att inte maskarna rymmer och dels hur jag ska kunna lösa så att lakvattnet blir lätt att få bort...
Jag tror vissa tt det korgarna kan fungera, du får bara klä insodorna med tidningar för att slippa flugor och jordläckage så kan det nog funka.
Med min ensommarserfarenhet så...
Hej!
Jag tror jag tänker testa hinkvarianten, två st 10 liters hinkar som får stå på varandra. Sedan borrar jag håll i botten på hinkarna och ställer de hela på någon typ av bricka. Det borde väl funka? Skulle det lukta för mkt så finns det lock till dessa hinkar som man kan sätta på, fast då kanske man stryper syret för mkt. Nått ditåt tänkte jag ha iaf.
Räcker det med att borra hål i botten för syretillförseln eller måste jag borra lite på sidan också? Hinkarna är koniska och borde alltså sjunka ner i "varann" fint. Vilken borrstorlek är smidigt för maskarna? 6mm? Hur tätt bör man sätta dessa hål?
Fast nu är det för varmt i lägenheten så får vänta till de blir typ september innan jag kör igång.
Är det någon i Västmanland som har den speciella masken som har några till övers?
Mvh
Om det luktar illa så är det ett tecken på att något är fel. Det som jag har drabbats av är att det antingen är för blött eller för kväverikt. Är det för blött så blandar man i något torrt och är det för kväverkikt så tillsätter man något kolrikt. Näsan är komposterarens bästa vän. Här är en jättegullig site om maskkompostering, skriven för barn på engelskaDär står allt som är värt att veta om maskar. Möjligen med en lite snäv diet förståss...
Tack för site tipset, suveränt! Verkar som de skippat att borra i botten.. Sköter man fukten så borde det fungera lika bra. Tror jag också struntar i att göra hål i botten så slipper jag bry mig om att spilla. Är det myggnät de klistrat fast som andningshål över borrhålen? Var köper man det i mindre mängd? Verkar dock inte vara något smidigt sätt som de tömmer den på jord. Så där får man nog ha en till låda som är borrad i både botten och topp. Krånglit att räkna ut mängden på tidningspapper och liknande i deras format bara
Hmm, Trofast verkar vara en bra låda. Kanske skulle satsa på sådana istället. 2 lådor och ett lock borde väl räcka. Ska man välja svart färg kanske, så de får extra mörkt? Fast du jag hittar inte borrdiametern till nästa nivås låda på siten. Vad tror ni blir bra?
Hmm, är det något mer jag klurar på nu... nä tror inte det.
Jag tror att det är viktigt att borra i bottnen. fuktigheten är inte det lättaste faktiskt. Dessutom så behöver de de hålen när de ska flytta. Lufthål på sidorna har jag inte, jag tror att det kommer in tillräckligtmed luft när jag gräver ner maten(avfallet)
Jag hittade den siten först efter att jag skaffatmaskarna så jag har inte gått in på det där med att preparera låda på deras vis. Pound gissar jag är ett viktmått, det skulle vara otillförlitligt att mäta sönderrivet papper i volymsmått. Tänker man så så blir ett pound papper och tre pound vatten bara ett till tre förhållande.
När man tittar på hur tjocka maskarna är så bör det funka bra med en borrdiameter på 0.7 jag vet faktiskt inte hur stora mina är. Jag stack hål med en vass sax och sen stoppade jag i något lite bredare och snurrade tills hålen kändes lagon stora och skar av överskottsplasten med en kniv, kanske går det snabbare med borr...
Hur många hål kan jag inte iheller svara på i denna lådan har jag bara gjort tio stycken men jag tycker det verkar vara svårt för dem att flytta. Kanske är det bara att det är för varmt eller så behöpvs det fler hål...
Trofast tycker jag har bra mått, den är så pass bred att man kan ha en passiv partition och så pass djup att man inte spiller jord när man matar. Min passiva partition är inte stor 8*25*20 ugefär så nästan hela lådan är en aktiv partition. Men maskarna har i alla fall någon stans att smita ut om det blir för ativt, tort eller blött i den aktiva partitionen. Jag valde också den svarta lådan, förutom att den är mörk så tror jag att dem ser minst skitig ut av innandömet. Locket kan funka som bricka också tills jag hittar en bricka med bra mått. Sen så ska man ju höja upp den lite också, så att inte maskarna rymmer för en.
Maskarna förökar sig jättemycket, nu är där jättemycket småmaskar igen. när alla dem har vuxit till sig har jag en känsla av att jag kommer att ha jättemycket mask om de överlever hettan. Däremot så är de ganska passiva just nu, de äter dåligt kanske tappar de matlusten av hettan. Du är klok du som väntar tills september innan du sätter igång det.
Hu går det med maskkomposten(erna)??? Katti och Pher! För mig så går det faktiskt bra  men det är inte helt utan motstånd. Ibland spelar de en små spratt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|