|
netaave
14-12-2006, 21:27
Fick en ljuslykta i form av en Luciatärna idag där man tände ett värmeljus under kjolen. Det var lufthål runt kjolen men lyktan var helt tät uppåt. Jag vet inte om det berodde på det eller om det var själva värmeljuset, men hela ljuset tog eld och gick inte att blåsa ut, vi fick kväva det. Röken bolmade och hela rummet rökfylldes. Det var inget lågprisvärmeljus vi hade utan ett Duni. Tror man ska elda värmeljus med fri passage uppåt. Lyktan är från Jie "Tärna 12 cm" ref.nr. 439.00
Ush så hemskt! Vilken tur att ni såg det innan allt fattade eld!!!
Hua, det är obehagligt när det händer. Man ska nog se till att ljuslyktorna har ordentligt med hål.
Eva i Skåne
14-12-2006, 21:45
Jag har också varit med om det med ett spöke (halloween) som antagligen hade för lite lufthål. Jag köpte en liten miniminiljusslinga med batteri till den sen. Tur när man klarar sig från att nåt mer tar fyr
ninnisky
14-12-2006, 21:48
Usch så otäckt! Tyvärr så hjälper det inte alltid med fri passage uppåt - vi hade en Kosta snöboll där samma inträffade förra året. Sedan dess lämnar vi aldrig värmeljus utan uppsyn.
Värmeljus kan bli riktigt farliga. Läs här - www.gp.se Räddningsverket Konsumentverket
netaave
14-12-2006, 21:57
Vi har också varit med om det förut och det med ikeas värmeljus. Sen dess köper jag bara de lite dyrare ljusen, garanterat fria från fotogenrester. i kväll hjälpte inte ens det. Jag har mailat jie, finns liknande lyktor i form av Lucia och stjärngosse, alla lika täta. Tycker inte den modellen är lämplig.
Hu så otäckt, jag är riktigt rädd för värmeljus faktiskt och använder inte gärna såna. tur att det inte gick värre än det gjorde iallafall.
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 14-12-2006, 22:08) Hu så otäckt, jag är riktigt rädd för värmeljus faktiskt och använder inte gärna såna. tur att det inte gick värre än det gjorde iallafall. Tror inte du behöver vara rädd för värmeljus, som med allt annat får du lita till förnuftet. Värmeljus ska inte placeras för tätt, t ex inte på en bricka, och de ska ha "fri väg" uppåt. De ska också helst kvävas med ljussläckare, inte blåsas ut. Placera dem i små glas vettja, det har jag gjort och det finns ju massor av ljusglas i alla möjliga fina färger!
CITAT (yrian @ 14-12-2006, 22:16) CITAT (Norrbottens-Magdis @ 14-12-2006, 22:08) Hu så otäckt, jag är riktigt rädd för värmeljus faktiskt och använder inte gärna såna. tur att det inte gick värre än det gjorde iallafall. Tror inte du behöver vara rädd för värmeljus, som med allt annat får du lita till förnuftet. Om man inte har nåt då?!
Biggan_
14-12-2006, 22:49
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 14-12-2006, 22:18) CITAT (yrian @ 14-12-2006, 22:16) CITAT (Norrbottens-Magdis @ 14-12-2006, 22:08) Hu så otäckt, jag är riktigt rädd för värmeljus faktiskt och använder inte gärna såna. tur att det inte gick värre än det gjorde iallafall. Tror inte du behöver vara rädd för värmeljus, som med allt annat får du lita till förnuftet. Om man inte har nåt då?!  Då är det kris!!
Berätta gärna vad Jie säger, Netaave, det skulle vara intressant att veta! Mvh Fenja
CITAT (netaave @ 14-12-2006, 21:27) Fick en ljuslykta i form av en Luciatärna idag där man tände ett värmeljus under kjolen. Det var lufthål runt kjolen men lyktan var helt tät uppåt. Jag vet inte om det berodde på det eller om det var själva värmeljuset, men hela ljuset tog eld och gick inte att blåsa ut, vi fick kväva det. Röken bolmade och hela rummet rökfylldes. Det var inget lågprisvärmeljus vi hade utan ett Duni. Tror man ska elda värmeljus med fri passage uppåt. Lyktan är från Jie "Tärna 12 cm" ref.nr. 439.00  Duni dyra värmeljus är de enda som flammat upp hos oss och varit nära att orsaka eldsvåda. 2005 var COOP,s värmeljus bäst i test. Vi köpte flera hundrapack... kostade 29.90 för icke medlem och 19,90 för medlem. Inte alltid som dyrt är bäst. Sätt aldrig ett värmeljus i något som inte är helt öppet uppåt!
CITAT (netaave @ 14-12-2006, 21:57) Jag har mailat jie, finns liknande lyktor i form av Lucia och stjärngosse, alla lika täta. Tycker inte den modellen är lämplig. Hua!!  Det kunde ha gått riktigt illa, vilken tur att det inte blev så. Bra att du mailade företaget som gjort ljuslyktan. Det låter ju mer som om det hade med själva ljuslyktan att göra (för lite värmeavledning) och kanske inte så mycket med värmeljuset.
CITAT (askar @ 14-12-2006, 23:07) Duni dyra värmeljus är de enda som flammat upp hos oss och varit nära att orsaka eldsvåda. 2005 var COOP,s värmeljus bäst i test. Vi köpte flera hundrapack... kostade 29.90 för icke medlem och 19,90 för medlem. Inte alltid som dyrt är bäst.
Sätt aldrig ett värmeljus i något som inte är helt öppet uppåt! I år var det väl IKEA's som var bäst? - - - Vi gav bort en liknande lykta i present för några år sedan. I form av en julgran. Massor av lufthål. Inte var den billig heller Tyvärr tog den eld hos mottagaren när den stod obevakad! Tack och lov blev det inte allt för omfattande skador, men jag kände mig mycket skyldig ändå.
netaave
15-12-2006, 11:34
CITAT (Fenja @ 14-12-2006, 23:06) Berätta gärna vad Jie säger, Netaave, det skulle vara intressant att veta! Mvh Fenja Ja det ska jag, om jag får nåt.
netaave
15-12-2006, 18:56
Inget mailsvar idag iaf.
Jag har nästan obehag för ljus samtidigt som jag älskar dem.
Under studietiden köpte jag en ljusstake från en butik som vill ge åtminstone en image av att bara sälja kvalitet. I stället för att ha en liten behållare för ljuset hade den här staken en snygg smidesjärnsklämmare. Jag tyckte att det var jättemart att slippa passa in ljuset, ibland måste man ju tälja och ibland fylla ut med folie, och också skönt att inte behöva skrapa stearin ur behållaren. Det var bara det att då ljuset blev kort värmdes järnet upp, stearinet började smälta och klämman spändes åt med den följd att hela ljuset sköts iväg som en projektil. Hos mig gick det så illa att det landade i sängen på ett syntettäcke i sovalkoven. Jag satt i rummet bredvid och funderade vad som hände med belysningen eftersom allting plötsligt blev gult och då jag vände mig om fick jag världens chock för hela sängen och gardinerna bredvid den brann som attan. Det slutade väl, jag fick allting kvävt. En granne mittemot hade sett lågorna och ringt brandkåren men då de kom var det bara för dem att inspektera att ingenting mera pyrde. Jag gick naturligtvis tillbaka till affären och de lovade ta bort alla stakarna men sen dess tänder jag inte ett enda ljus utan att först fundera om något kan hända.
Tur att du upptäckte elden i tid, Neta!
Mulle
CITAT (yrian @ 14-12-2006, 23:16) CITAT (Norrbottens-Magdis @ 14-12-2006, 22:08) Hu så otäckt, jag är riktigt rädd för värmeljus faktiskt och använder inte gärna såna. tur att det inte gick värre än det gjorde iallafall. Tror inte du behöver vara rädd för värmeljus, som med allt annat får du lita till förnuftet. Värmeljus ska inte placeras för tätt, t ex inte på en bricka, och de ska ha "fri väg" uppåt. De ska också helst kvävas med ljussläckare, inte blåsas ut. Placera dem i små glas vettja, det har jag gjort och det finns ju massor av ljusglas i alla möjliga fina färger!  Små glas funkar inte alltid heller. Jag har gjort det och varit med om att stearinen i värmeljuset fattat eld och att det stått som en eldkvast ur glaset. (kan bli för varmt tror jag). Går inte att släcka utan att kväva...
CITAT (stina @ 15-12-2006, 19:28) CITAT (yrian @ 14-12-2006, 23:16) CITAT (Norrbottens-Magdis @ 14-12-2006, 22:08) Hu så otäckt, jag är riktigt rädd för värmeljus faktiskt och använder inte gärna såna. tur att det inte gick värre än det gjorde iallafall. Tror inte du behöver vara rädd för värmeljus, som med allt annat får du lita till förnuftet. Värmeljus ska inte placeras för tätt, t ex inte på en bricka, och de ska ha "fri väg" uppåt. De ska också helst kvävas med ljussläckare, inte blåsas ut. Placera dem i små glas vettja, det har jag gjort och det finns ju massor av ljusglas i alla möjliga fina färger!  Små glas funkar inte alltid heller. Jag har gjort det och varit med om att stearinen i värmeljuset fattat eld och att det stått som en eldkvast ur glaset. (kan bli för varmt tror jag). Går inte att släcka utan att kväva...  Vad ni skräms.. Respekt för levande ljus har jag alltid haft, men när jag läser det här så börjar jag nästan bli rädd för dem. Och jag som älskar att tända ljus..
CITAT (faith @ 15-12-2006, 22:21) Vad ni skräms.. :( Respekt för levande ljus har jag alltid haft, men när jag läser det här så börjar jag nästan bli rädd för dem. Och jag som älskar att tända ljus..  Respekt för levande ljus ska man väl alltid ha... inte lämna ett rum med tända. Vi tänder ett antal värmeljus varje kväll och kronljus på matbordet vid varje mål...från morronkaffet till kvällsmackan.
Jag har en snögubbe med hål som stjärnor,man kan sätta in ett värmeljus men det blev så varmt att den numera står framme utan ljus,likafin mne ofarligt.Använda mycket värmeljus i glas eller lyktor men släcker de när jag lämnar rummet.
netaave
18-12-2006, 18:27
Fick svar från Jie keramik idag.
"Hej Agneta,
Beklagar verkligen det inträffade med din Tärna. Du skriver att den var tät i toppen!
Det skal vara ett hål högst upp i huvudet som förhindrar att gaser blir stående i lyktan.
Har du den kvar? Vill du se efter om det är hål i toppen eller det saknas och meddela mig?
Med vänlig hälsning"
När jag kollar lyktan är det faktiskt ett litet hål, stort som en tändsticka i omkrets. En av mina arbetskamrater råkade ut för samma sak med sin i helgen.
ninnisky
18-12-2006, 18:41
CITAT (netaave @ 18-12-2006, 17:27) Fick svar från Jie keramik idag.
"Hej Agneta,
Beklagar verkligen det inträffade med din Tärna. Du skriver att den var tät i toppen!
Det skal vara ett hål högst upp i huvudet som förhindrar att gaser blir stående i lyktan.
Har du den kvar? Vill du se efter om det är hål i toppen eller det saknas och meddela mig?
Med vänlig hälsning"
När jag kollar lyktan är det faktiskt ett litet hål, stort som en tändsticka i omkrets. En av mina arbetskamrater råkade ut för samma sak med sin i helgen. Hålet i toppen verkar vara alldeles för litet även om det finns där! Håll fast vid din reklamamation? (Det tror jag också att du gör)
netaave
18-12-2006, 18:51
CITAT (ninnisky @ 18-12-2006, 18:41) CITAT (netaave @ 18-12-2006, 17:27) Fick svar från Jie keramik idag.
"Hej Agneta,
Med vänlig hälsning"
När jag kollar lyktan är det faktiskt ett litet hål, stort som en tändsticka i omkrets. En av mina arbetskamrater råkade ut för samma sak med sin i helgen. Hålet i toppen verkar vara alldeles för litet även om det finns där! Håll fast vid din reklamamation? (Det tror jag också att du gör)  Det är redan fotograferat och inskickat till Plus.
Det finns värmeljus som går på batterier. Sätter man dem i en ljuslykta, så går det nästan inte att se skillnad från riktiga värmeljus. http://www.rusta.se/product.asp?produkt=V%...dnad&p=78101178
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|