jholma
Jag har ett problem som nog inte längre har någon lösning men det vore roligt att veta orsaken till problemet.

1978 planterade jag 4 st Coloradogranar (Abies Concolor) på min tomt. De växte mycket bra de första 15 åren. Halvmeterlånga årsskott och träden såg mycket friska och vackra ut. För ca 5 år sedan började ett av dom att vissna inte i hela kronan men en bit. Det har sedan spridit sig till hela trädet som jag för två år sedan fällde. De andra träden har också börjat att torka - för det ser ut som torka och de åker i vinter.

Jag tyckte mycket om de här granarna och har funderat på att plantera nya men först måste jag veta/förstå vad som hänt.

Kan någon ge mig en ledtråd?

Jan
Big Gardener
För att lättare kunna komma med något förslag kan du börja med att beskriva lite om miljöförhållanden och möjliga faktorer som kan påverka.

Vart och hur står granarna? Mark, ljus, vind, omkringliggande vegetation, byggnader.

Har det de senaste åren varit extremt torrt/blött/kallt/varmt? Har det skett några större (eller mindre) markarbeten i närheten?

Har du märkt något annorlunda på granarna? Har det t.ex. synts abnorma utväxter, onormal skottbildning, svampar på eller runt stammen?
jholma
OK

Jag har ett hektar jord med varierande markförhållanden, en ås med berg som går i dagen och ett lägre parti som jag dikade ur tror jag 82 minns inte så noga. Eftersom jag samlar på träd så har jag utnyttjat den här markbiten till att plantera träd på de platser som jag tror passar för varje trädslag . Har en rätt så stor trädsamlig idag. Coloradogranarna växer i det lägre partiet men det är inte sankt eftersom ett stort dike går bara några meter därifrån och jag har kollat grundvattnet. Jorden är bra till ca 40 cm djup sedan blir det hård morän.

Jag har ett bra mikroklimat det är vindskyddat. Det finns inga hus i närheten. Andra träd har ju växt upp under tiden som t ex mina amerikanska ekar som blivit stora så eventuellt skulle ljusförhållandena kunna påverka. Coloradogranar vill ju ha ljus men den sista som nu håller på att dö har goda ljusförhållanden så det verkar inte att stämma. Inga abnorma utväxter på träden eller svampar. Det är bara några aspar som jag har som har sådant.

När det gäller klimatet så ligger den här markbiten en bit frän Vättern. Makroklimatet är ju som det är och det har ju allt förändrats de sista tio åren men ändå...............

Vad mer kan jag säga? Det märkliga är att de växt så bra i nästan 20 års tid och nu de sista 5 åren det ena trädet efter det andra börjat att dö.

Dräneringen gjorde jag ju 82? Sedan dess har inga nya markarbeten hos mig.

Bästa hälsningar

Jan
Cilla
Det här skulle jag också vilja veta mer om! Jag är inte särskilt bra på barrträden och stöter då och då på trädägare som har problem med olika ädelgranar.

Några spånor till Birger och andra som jag tror kan mer om detta:

Vad jag vet lever Coloradogranen inte så länge, 50-60 år eller så. Kan något ha påskyndat åldrandet?

Ska inte Coloradogranar normalt vara långsamväxande? Artförväxling?

Granbarkborren - går den på ädelgranar också? Den har ju härjat hej vilt i Småland, och verkar ha haft större utbredning i Mellansverige också.

Verkar för övrigt vara en intressant trädplats du byggt upp jholma! Vill du visa bilder eller berätta mer så vore det kul att ta del av! Vill du beskriva din trädsamling i tidningen Trädbladet kanske?
Big Gardener
Detta verkar vara en svår nöt att knäcka. Jag kan inte automatiskt säga att något symptom tyder entydigt på något. Utan att ha sett träden i fråga kan jag bara gissa. Jag känner inte heller till några sjukdommar eller skadedjur som skulle kunna orsaka så kraftiga skador på Abies så att de skulle leda till sådan degenerering (möjligtvis med undantag för honungsskivling. Granbarkborren kan visserligen angripa ädelgran men troligtvis inte i den omfattningen så att det skulle orsaka så här kraftig död.

Cilla, menar du att Coloradogranen skulle bli 50-60 år enbart i vårt klimat eller över huvud taget?

jholma, du skrev att delar av granen hade torkat in och att intorkningen därefter spred sig. Det är väldigt vanliga symptom på rotrelaterat problem och/eller att trädet har problem med vattenförsörjningen. Vi ska komma ihåg att Abies, precis som Picea har ett relativt ytligt rotsystem och med de jorförhållanden du beskriver är det inte alls otroligt att de senaste år av sommartorka vi har haft mycket väl kan ha påverkat områdets grundvatten. Om du inte har sett några konstiga angrepp av svamp eller att veden på något sett varit murken eller angripen är det min ringa gissning att problemet är av vattenförsörjningskarraktär.

Edit: Jag letade runt lite på nätet och mina böcker och stötte också på detta att Coloradogranen kan åldras relativt tidigt med intorkad topp. I så fall finner jag det för mer troligt att det rör sig om ett påskyndat åldrande. Säkert kan det vara så att de torra somrarna kan påskynda detta förfarande.

Som exempel kan jag nämna ett annat växtslag som inte har så lång livslängd: Betula pendula 'Youngii'. Detta träd lever normalt bara 80-100 år. För dess hängande karraktärs skull planteras det ofta på kyrkogårdar. Flera av dessa träd som börjar uppnå en ålder av 60-70 år börjar så sakteliga dö av på grund av torka, felaktig beskärning, närheten till bekämpningsmedel (en hel del ogräsmedel användes och används på grusgångar vid kyrkogårdar). Kontentan är att flera faktorer påskyndar åldrandet hos träd.
Cilla
Birger,
Om Coloradogranens ålder - en ädelgransfantast sade mig för många år sedan att Coloradon inte överlevde en själv om man satte den vid födseln, dvs att den kunde leva max 60 år. Jag har inte kollat upp om det stämmer.
Bengt i Särö
Hej iholma.
Det är ohyra som äter upp fästet där barren sitter fast,det är samma som
äter upp barrfästet på Picea Conica eller (Sockertoppsgranen) så att den
blir helt röd,börjar på en sida tils hela granen är röd.
Hälsningar
Bengt i Särö
jholma
Tack för alla goda råd.

Ja det skulle kunna vara vattenbrist. Jag har varir inne på detta spår.

När det gäller ohyra så kanske det heller inte kan uteslutas. När jag kommer tillbaka till Sverige nu till jul skall jag ta några fotografier ( närbilder) och lägga ut här.

Cilla jag vet inte om min trädsamling är så märkvärdig men jag har en del. Skall lägga ut några bilder på några träd när jag kommer hem om någon vecka.

Trevlig jul
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon