Bladen p mina landstokar (som r mnga) har p ett dygn tits upp av en mngd grna larver. Vet ni vad det kan vara?
r buskarna frstrda eller kommer bladen igen senare under sommaren? Hur blir jag av med larverna?
Vad skall jag i s fall spruta med?
Jag har massor av spireabuskar som str i anslutning till landstoken. Kommer larverna att fortstta sin middag p dessa buskar?
Panik!!!!!
Tacksam fr hjlp snarast.
Hlsningar
Maud
Det r ganska vanligt med insektslarver p frsommaern vissa r. Oftast r det larver frn fjrilar eller steklar. r de tillrckligt stora kan man plocka manuellt eller ev lgga ngot under och samla dem p och sedan skaka buskarna kraftigt. Men etablerade buskar och trd brukar klara sig utan hjlp, ven om de blir rentna. Senare p ssongen brukar det inte vara s stort problem med insektslarver, det finns fler predatorer d. En massa hungriga fgelungar + rovinsekter (getingar r mycket bra p att ta mindre insektslarver, ven myror tar insektslarver).
sa, mlardalen zon 2
04-06-2003, 08:38
Hller med vissa r drabbas man av massa ohyra men buskar och trd brukar verleva nd + ofta minskar problemen med ren. Mnga steklar gr bara p ett vxtslag s ven om landstoken r full av larver behver det inte betyda att de gr ver till andra vxter. Har sjlv haft stor mngd spireabladstekel som kalt plantorna bara p ngon dag men de t inte p ngra andra vxter. Vissa steklar kan frekomma i stor mngd, min spirea var grn trots kaltningen men allt det grna var larver. Jag hade problem i ngra r sedan frsvann de nstan helt, ibland hittar jag ngon enstaka.
(Vissa steklar verkar dock inte minska med ren s de fr man bekmpa fr hand, ex. klematisbladstekeln verkar kunna ge stora angrepp varje r)