maud
Bladen på mina ölandstokar (som är många) har på ett dygn ätits upp av en mängd gröna larver. Vet ni vad det kan vara?
Är buskarna förstörda eller kommer bladen igen senare under sommaren? Hur blir jag av med larverna?
Vad skall jag i så fall spruta med?
Jag har massor av spireabuskar som står i anslutning till ölandstoken. Kommer larverna att fortsätta sin middag på dessa buskar?

Panik!!!!!

Tacksam för hjälp snarast.

Hälsningar

Maud
KURT
Det är ganska vanligt med insektslarver på försommaern vissa år. Oftast är det larver från fjärilar eller steklar. Är de tillräckligt stora kan man plocka manuellt eller ev lägga något under och samla dem på och sedan skaka buskarna kraftigt. Men etablerade buskar och träd brukar klara sig utan hjälp, även om de blir renätna. Senare på säsongen brukar det inte vara så stort problem med insektslarver, det finns fler predatorer då. En massa hungriga fågelungar + rovinsekter (getingar är mycket bra på att ta mindre insektslarver, även myror tar insektslarver).
Åsa, mälardalen zon 2
Håller med vissa år drabbas man av massa ohyra men buskar och träd brukar överleva ändå + ofta minskar problemen med åren. Många steklar går bara på ett växtslag så även om ölandstoken är full av larver behöver det inte betyda att de går över till andra växter. Har själv haft stor mängd spireabladstekel som kalåt plantorna bara på någon dag men de åt inte på några andra växter. Vissa steklar kan förekomma i stor mängd, min spirea var grön trots kalätningen men allt det gröna var larver. Jag hade problem i några år sedan försvann de nästan helt, ibland hittar jag någon enstaka.

(Vissa steklar verkar dock inte minska med åren så de får man bekämpa för hand, ex. klematisbladstekeln verkar kunna ge stora angrepp varje år)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon