catlady
Min vanliga röda amaryllis, inköpt för 29 kr på Plantagen, har två extra knoppar mellan de fyra stora blommorna som redan slagit ut. Knopparna är ungefär 5 cm höga och står rakt upp, medan blommorna står i varsitt väderstreck som sig bör. Är detta vanligt eller en mutation? Kommer de överhuvudtaget slå ut?
Fenja
Amaryllisar kan väl ha fler än fyra knoppar per stängel, tror inte att det är så ovanligt. Jag har haft som mest 7 klockor på en...
Mvh
Fenja
catlady
Jaha, jag som trodde det var väldigt speciellt... blink.gif Men då kan alltså dessa två också slå ut! smile.gif
Fenja
De slår säkert ut och det är trevligt med många klockor på stängeln!!
Mvh
Fenja
Lady Hamilton
CITAT (Fenja @ 15-12-2006, 20:12)
........Amaryllisar kan väl ha fler än fyra knoppar per stängel, tror inte att det är så ovanligt...........

Åhja....... så vanligt är det inte sleep.gif Jag tycker att både catlady o du Fenja har all rätt att känna er "speciella" och duktiga. Sträck på er! Och tänker du catlady försöka att få löken att blomma om tills nästa år så skulle jag ge den x-tra mycket näring (för säkerhets skull) smile.gif
catlady
Tack, Hamilton! Jag ska nog för första gången försöka spara en lök nu när amaryllisen bjöd på en så trevlig överraskning! smile.gif
Elanah
Har oxå en med 2 "extra" knoppar i år.

Hur ska man egentligen göra för att "spara" amaryllisen på bästa sätt till nästa år?
Köpte nämligen några lökar på rea idag, brukar bara ha röda men dessa var vita o lime färgade, kan vara kul att se om de kommer nästa år med =)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon