Jag har ingen bild, kanske kan jag fixa en i morgon när dagsljuset vänder åter, men kanske någon vet vad jag pratar om ändå. Jag har en nyplanterad föerstammig Näverhägg, prunus maackii. När jag köpte den så var den fult beskuren en bit ner på en av stammarna. Jag tänkte inte så mycket mer på det men på den grenen blev bladen bruna och trillade av innan sommaren var över. I slutet av sommaren framträdde små röda knottror på just den här stammen. De är 1-2 mm i diameter, ca 1mm upphöjda och sitter med någon centimters mellanrum ." Jaha, någon sorts svamp, vi får väl se i vår hur grenen mår" tänkte jag bara.
Då hade jag inte hört talas om något som kallas rödvårtssjukan. Det finns tydligen en sådan och den är inte alls bra för träden. Jag har inte hittat särskilt mycket information på nätet och inget i de böcker jag har.
Är det någon som vet omden här sjukan finns och hur man ska bete sig om man fått den på ett träd?
kerstin z5-6
15-12-2006, 21:22
den beläggningen brukar komma på de delar av grenar som redan är död ved.
Det enda som återstår är att avlägna dess till våren
Piccante
15-12-2006, 21:43
Rödvårtsjuka känner jag inte till men kan det inte vara vanlig Cinnobergömming? den är vanlig framför allt på död men även på levande ved. Kolla länken för bild på
Cinnobergömming.Oavsett vilket det är så skam an nog avlägsna sjuka grenar så att det inte sprider sig.
Eva 33c
15-12-2006, 21:49
Hittade
denna länk som bekräftar det Kerstin redan sagt. Dessutom är tydligen Rödvårtsjuka och Cinnobergömming samma sak, det är samma vetenskapliga namn på denna sida som på Leocarpus.
Japp, cinnobergömming är samma svamp som den numera kallas, rödvårtsjuka, dvs Nectria cinnabarina.
Den angriper försvagad ved, och kan bli men är sällan ett stort problem. Oftast är de grenar som bli angripna av svampen redan så försvagade att de ändå bör tas bort.
Oftast uppkommer svampen på grund av felbeskärning, men den finns på friväxande träd också som av någon anledning inte mår bra.
Svampen kan sprida sig och döda grenar som annars kunde leva också, och det är en av flera anledningar till att man bör ta bort grenar ur träd som man skurit bort - samt att man bör beskära rätt, lagom och med rätt lagda snitt.
Vid några tillfällen har jag sett svampen sprida sig i hela grenverket på träd som beskurits för hårt, som skjutit skott men som inte haft stark tillväxt nog att skjuta rejäla skott. Syns svampen väl på en gren är det lika bra att ta bort den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.