Full version: Sterilisera jord?!?
Maria_z5
Hej.

Läste någonstans att man helst skulle sterilisera jorden i ugnen, låter bökigt och onödigt tycker jag men är det någon som vet hur det är med det? Författaren i fråga hävdar att odlingsframgångarna hänger på det men jag tycker att har fungerat bra med såjord som jag har hällt extra sand i.
Dum fråga eller?

/Maria
Åsa, mälardalen zon 2
Jag steriliserar inte och det brukar inte yrkesodlare göra numera heller, man tar ju död på de nyttiga mikroorganismerna då, jag använder hasselfors yrkesodlarjord, S-jord vid sådder (stora säckar med en älg på) som är uppblandad med perlit och jag brukar få bra resultat samt vi använder samma jord på jobbet till de växter vi odlar i växthusen.
RibesRubusVitis
Jag har också läst detta nån gång, och därför steriliserat begagnad så- och planteringsjord utan näring, som bara innehållit sticklingar och därför inte verkade ”förbrukad”. Det var mest av snålhet, och jag hällde jorden i en djup långpanna som sattes in i den heta ugnen när äpplepajen tagits ut.
Efter ett tag spreds en tämligen vidrig doft som stannade länge i köket, och brun rök färgade ugnsluckans kanter. Jorden blev säkerligen steriliserad, men det var ändå inte värt besväret.
Numera återanvänder jag ibland just såjord utan att sterilisera; tycker resultatet blir lika bra. Den har såklart fått torka mellan varven, smulats sönder och packats på nytt före användning.
Maria_z5
Tack, jag misstänkte det men blev lite osäker. biggrin.gif
Man vill ju behålla mikroorganismerna.

Ska prova jorden du nämnde.

Maria
Helen i Piteå Zon 5
Steriliserar man jorden måste man vänta i 3v. innan man använder den så att nyttiga 'bakterier' hinner återbildas rolleyes.gif /Helen
kerstin z5-6
steriliserat såjord har jag gjort , men bara när fröna varit få och extremt dyra ,
samt att jag haft misstanke på såjorden .

Det man i så fall vinner är, att för en kortare period minskar risken för sorgmygge larvens angrepp -
Såjord är ju ett medium , frö gror ju även i ren perlit , men om man gör på detta sätt bör man nog skola ut i bra jord ,tidigare än vanligt

I vanlig ugn är inte trevligt , men det går utmärkt i micro -Jorden ska vara fuktad innan man sätter in den 5+ 5 min i två omgångar -sålåda för sålåda
Låt svalna ordentligt -vattna lite igen om det behövs och så sedan

Har jag bara tillgång till den sk så och kaktusjorden gör jag alltid denna procedur

Med Hasselfors S jord är problemen med sorgmyggelarver ofta minimalt om man låter bli att vattna för mkt smile.gif
e_sedell
Ett annat bra sätt är tryckkokare. Svampsporer överlever oftast 100grader utan besvär, även vissa bakteriesporer.

Men så beror det ju på vad man ska ha jorden till... Renlighetskraven för vanliga fröer är ju inte så stora.
Maria_z5
Erik

Vad beskriver du som vanliga fröer?

Jag har en ridarsporrshybrid som jag bara har 8 frön till och där vill jag ju ha så bra förutsättningar som möjligt utan att gå till överdrift.
Svårt som glad entusiast och nybörjare (jämfört med många andra här) att veta var gränsen går.

/Maria
e_sedell
Bra fråga Maria tongue.gif
De kan jag inte ge något rakt svar på tyvärr. Jag menar fröer som är besväliga att få att gro. Jag skulle även överväga metoden om jag skulle driva upp några växter med väligt dyra frön.

Riddarsporre tror jag går att sätta ändå. De har jag tyvärr ingen erfarenhet av. Kerstin kanske vet?

För övrigt tror jag micro metoden duger i de flesta fall även vad gäller besväliga frön. Alla har ju ingen tryckkokare heller. Mitt igentliga syfte var att få en jord som såg ren ut för att fota groddar, men målet är ju samma.
kerstin z5-6
äär fröna få och eller dyra , micra såjorden -skadar inte och du slipper få rötterna uppätna i alla fall några veckor
Skulle ändå sorgmyggelarver uppträda är plantorna i alla fall uppe ur jorden då .det innebär att man hinner transplantera dem till bättre jord -alt behandla med nematoder etc .. finns de i jorden när du börjar kanske du inte ens hinner se nåt grönt ... smile.gif

Är det New millennium riddare är de ganska kinkiga dessutom ..
Anki V
CITAT (kerstin z5-6 @ 19-12-2006, 22:00)
Är det New millennium riddare är de ganska kinkiga dessutom ..

Nu blev jag lätt nervös.. unsure.gif

På min beställningslista står New Millennium `Sunny Skies`. På hur sätt är de kinkigare att så än andra riddare?
Att dom är finare har jag ju räknat ut av priset......... laugh.gif laugh.gif

/Anki
kerstin z5-6
De var bara det .. känsliga för väta .. verkar de vara .. och mögelangrepp brukar vara ok så länge det är den lilla mängd som man alltid får på jorden , men de där ... de la sig ner och halvdog för ingenting ... sen avslutade vi med några sorgmyggelarver ... urdåligt motstånd mot dem med ...dvs ena riktiga mesar biggrin.gif biggrin.gif

men naturligtvis helt oemotståndliga är de -om man väl får dem över barna stadiet
Blue lace tex

Maria_z5
Det är ingen New millennium men däremot en hybrid som heter
Green Twist...
Kanske inte lika känslig som NM men jag kommer nog ta det säkra framför det osäkra och mikra jorden. Väntar du tre veckor innan du sår för mikrobakterierna eller sår du direkt efter det?

/Maria
Anki V
CITAT (kerstin z5-6 @ 20-12-2006, 11:36)
dvs ena  riktiga mesar  :D  :D

Tack så mycket, då är jag förvarnad och därmed även rustad med både nematoder och Atamon laugh.gif laugh.gif

Millennium är flyttad från vänster till högerkolumnen ( höger = osäkert om det blir nått) i min lilla såddokumentation för -07 tongue.gif

/Anki
kerstin z5-6
Green Twist ÄR en New Millenniumhybrid -urspungsplantorna är framavlade på Nya Zealand smile.gif

Här är min Green Twist -ännu en underbar sort i den serien sådd 2006 så lite smal ännu
Maria_z5
Ahaa...
Jag får göra som Anki V och rusta mig med nematoder och Atamon.
Nematoder vet jag men Atamon?
Jag vill ju också få upp mina mespottor så fram med hängslen och livrem. wink.gif biggrin.gif

/Maria
Anki V
Atamon är ett konserveringsmedel för sylt och saft.

Vissa hävdar att det hjälper mot svampar/mögel på blomjorden. Hur det vetenskapligt är bevisat att det fungerar vet jag inte tongue.gif men jag tror inte att det gör någon skada i alla fall.

Pröva att vattna med Atamon-vatten, alltså konserveringsmedel i flytande form. 1-2 tsk i 1 liter vatten. Det här receptet har jag hittat på Odla.nu.

Personligen så skulle jag nog blanda det svagare Atamonvattnet i en sprayflaska och spraya på möglet
/Anki
Katti med torpet
Vad gäller micrad jord så brukar jag göra den i förväg i en keramikskål med lock, jorden förvarar jag sedan i en mindre hink med lock. På så sätt har jag alltid färdig micrad jord att använda. Att sätta igång och micra när man skall ha den blir lätt stressande eftersom det tar rätt lång tid innan den svalnar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon