Full version: Åkerfräken
Maria_z5
Hej!

Har en gammal sandlåda som är full av åkerfräken och det är dessutom spritt till gårdsplanen.
Jag har hört att åkerfräken är svårt att få bort, stämmer det och hur gör jag?

/Maria
Fenja
Om du inte vill använda Round Up eller annat bekämpningsmedel så får du gräva, djup och ofta och ta bort allt som kommer upp. Du kan sålla jorden/sanden första gången för att få bort alla rotdelar och sedan hålla efter hela tiden. Det är en ojämn kamp... men jag tror att man kan få bort den om man är i härdig.
Du kan också täcka området med tidningar och svart plast under ett par år, så kan du få bort ogräset.
Mvh
Fenja
Maria_z5
Tack!

Jag har från ganska säker källa hört att täckning inte fungerar p g a att eländet släpper sporer.
Ska däremot prova roundup och om inte det fungerar så får jag helt enkelt gräva upp och bort det och kanske anlägga en till rabatt där. wink.gif
Gårdsplanen får jag helt enkelt slita med om roundup går bet.

/Maria
Sommartorparn
Roundup är mycket effektivt mot de flesta växter, dock inte fräken[COLOR=red]. Har inget bra tips egentligen. Fräken är ganska bra på att borra sig igenom diverse täckningsmaterial, exempelvis den vävda ogräsduken är inget problem att borra sig igenom. Däremot har den inte tagit sig igenom 7-8 lager tidningar (ännu)

Annars kan man ju alltid trötta ut den genom att ständigt slita bort plantorna.

Vad jag förstått kommer inte sporerna från det gröna, utan från den bleka stjälk som växer upp innan det gröna kommer. Så om du lägger täckningen efter att sprofasen har passerat så kan jag inte se att sporerna är problemet. Däremot svårt att hitta ett täckmaterial som dom inte tar sig igenom.
Lemonne
Åkerfräken har ett fantastiskt rotsystem under jord som gör att oavsett hur mycket du än rycker och drar kommer alltid rötterna finnas kvar. Som jordbrukare är det djupplöjning som är det enda effektiva. Vill du verkligen bli av med fräken är det bara att gräva riktigt djupt så du får upp alla rötter.

Roundup tar ut det gröna på åkerfräken, det kan räcka med en gång om året, eller två, men rotsystemet kommer du aldrig åt med roundup. Om jag vore du skulle jag nöja mig med att ta ut det med roundup, till sist brukar åkerfräken ge upp...
Maria_z5
Trägen vinner verkar det som...

Om jag ska gräva, hur djupt måste jag gräva då?

Räcker 50cm?

/Maria
Fenja
Eftersom rötterna kan gå flera meter ner... gräv så djupt du bara kan!!
Mvh
Fenja
Maria_z5
Min man kommer säkert uppskatta den nya vallgraven. laugh.gif wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon