AnitaO
Vore intressant att höra vad ni tycker. smile.gif
Diciplinnämnden har uteslutit en uppfödare för brott mot reglerna.

Hon hade en tik som fick 2 kullar inom 10 månader, och kull nummer 3 kom 9 månader senare.
Uppfödaren anser inte detta klandervärt eftersom det rörde sig om en småväxt ras och tiken var i bra kondition.
Hon ansåg att SKK värnade om hundarna "in absurdum".

Eftersom uppfödaren hade en tidigare varning för samma sak, så är hon nu utesluten ur SKK.
Leia
3 kullar på drygt 1 1/2 år!!!!! ohmy.gif Stackars hund.... sad.gif
herkules
personligen tycker jag att skk är för flata, det behövs krafttag mot oseriösa uppfödare, det fuskas alldeles för mycket med stamtavlor, otillåtna inseminationer, hundar bor i tvättstugor, i burar mm. fler borde uteslutas!
jag efterlyser ett nära samarbete mellan skk och djurskyddsnämnden/kommunernas djurskydd.
pejori
helt rätt...det finns en orsak, för att tiken ska vila smile.gif smile.gif
att utarma henne för att få ut så många hvalpar det går, är inte okay i mina ögon sad.gif
Anma
Vet alldeles för lite om vad SKK gör och inte gör för att uttala mig om SKK värnar om hundarna "in absurdum", men i detta fallet anser jag att de gjorde rätt då jag inte tror att det är bra för hunden att föda valpar så tätt.

Min dobbis fick två kullar med exakt ett års mellanrum. Båda kullarna var tjuvparningar pga slarvig matte och husse (läs: jag och min man). Första kullen gick jättebra, andra kullen fick tiken bristsjukdomar under dräktigheten fast hon fick samma omvårdnad som första gången. Jag tror att hennes kropp inte hade hämtat sig tillräckligt från första kullen. Hon fick 8 valpar båda gångerna.
zaaritha
Rätt! Tikar ska ej valpa så tätt! unsure.gif
Margith
Här tycker jag att SKK gjort helt rätt!
3 kullar på 19 månader, när man dessutom är varnad för det sen tidigare sad.gif mad.gif
Kryddan03
Tycker att det var ett helt rätt beslut.

Sedan kan man ju undra hur uppfödaren tänker vad gäller (bort-) förklaringarna. Att en ras är småväxt innebär väl inte nödvändigtvis att det skulle vara lättare för hunden att få valpar. Tvärtom finns det ju undersökningar som t ex visar att en liten hund ofta proportionellt bär på mer "valpvikt" än en stor hund. Och en liten hund måste ju också tära på sina kroppsliga resurser för att producera mjölk.
Jag ser ju bara på min vovve när hon löper och sedan blir skendräktig hur det påverkar hennes allmänkondition.

Nej, reglerna finns där av en anledning. Att tiken skall få en välförtjänt vila mellan kullarna. Vill man inte följa de reglerna får man stå sitt kast.

Det tråkiga är väl att han/hon antagligen inte kommer att sluta med sin valpproduktion - för seriös uppfödning vill jag inte kalla det. Småväxta raser är ju populära nu och han/hon kommer säkerligen att finna köpare även till oreggade valpar.
Fenja
Jag tycker att SKK och många andra rasorgan är alldeles för flata! Det tillåts avel på defekter idag som BORDE vara förbjuden för länge sedan, detta upplysningens år 2006...
Mvh
Fenja
AnitaO
Rörande enighet alltså.
Och jag håller med övriga. Reglerna kan gott skärpas på många punkter.
SannaLasso
Det är så trist när folk nödvändigtvis ska pumpa ut så många valpar som möjligt ur sina tikar. sad.gif

En bekant har en liten tik som fick sin första kull så fort det gick för rasens avelsprogram = ögonlysning ua efter 18 månaders ålder.

Tiken var lite drygt 1,5 år när hon parades och fick sen 3 valpar (lite fler än normalt för rasen). Valpningen var jättejobbig för tiken och väldigt blodig.

Redan nästa löp parades hon igen och fick tre valpar till efter ännu en jobbig valpning. Då var hon ca 2 år gammal.

SKKs regler säger att en tik måste vila 12 månader innan nästa kull om de haft två kullar på raken. Så skedde också.

När tidsfristen gått ut parades tiken igen och fick sin tredje kull vid drygt 3,5 års ålder. Igen tre valpar och för rasen ovanligt jobbig valpning.

Nyligen fick hon sin fjärde kull. Tiken är lite drygt 4 år gammal. IGEN blev det en långt utdragen och onödigt smärtsam valpning som resulterade i tre valpar. 4 kullar på två och ett halvt år, varje kull med valpar som tillsammans väger en fjärdedel av tikens normala kroppsvikt = som om vi kvinnor skulle bära fram tre 5 kilosbebisar i taget 4 gånger med något års mellanrum! ohmy.gif wacko.gif mad.gif

Det finns också tikar som får sina fem registreringsbara kullar (max 5 kullar per tik) och sen säljs och tvingas fortsätta valpproduktionen inom den oregistrerade aveln eller blandrasaveln.
AnitaO
CITAT (SannaLasso @ 17-12-2006, 11:58)
Det är så trist när folk nödvändigtvis ska pumpa ut så många valpar som möjligt ur sina tikar. sad.gif

En bekant har en liten tik som fick sin första kull så fort det gick för rasens avelsprogram = ögonlysning ua efter 18 månaders ålder.

Tiken var lite drygt 1,5 år när hon parades och fick sen 3 valpar (lite fler än normalt för rasen). Valpningen var jättejobbig för tiken och väldigt blodig.

Redan nästa löp parades hon igen och fick tre valpar till efter ännu en jobbig valpning. Då var hon ca 2 år gammal.

SKKs regler säger att en tik måste vila 12 månader innan nästa kull om de haft två kullar på raken. Så skedde också.

När tidsfristen gått ut parades tiken igen och fick sin tredje kull vid drygt 3,5 års ålder. Igen tre valpar och för rasen ovanligt jobbig valpning.

Nyligen fick hon sin fjärde kull. Tiken är lite drygt 4 år gammal. IGEN blev det en långt utdragen och onödigt smärtsam valpning som resulterade i tre valpar. 4 kullar på två och ett halvt år, varje kull med valpar som tillsammans väger en fjärdedel av tikens normala kroppsvikt = som om vi kvinnor skulle bära fram tre 5 kilosbebisar i taget 4 gånger med något års mellanrum! ohmy.gif wacko.gif mad.gif

Det finns också tikar som får sina fem registreringsbara kullar (max 5 kullar per tik) och sen säljs och tvingas fortsätta valpproduktionen inom den oregistrerade aveln eller blandrasaveln.

Usch vad arg och ledsen jag blir när jag läser sånt sad.gif mad.gif
Man tror ju i sin enfald att folk som håller på med hundar är djurvänner.
Men så är det tydligen inte mad.gif
Pirum
Helt galet, men det finns väl för stora pengar för oseriösa personer att tjäna sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon