olgak
Jag brukar göra ett godis av mandelmassa, russin och valnötter. Man bakar ut "degen" till valfri form och sedan täcks godisbiten med smält, mörk choklad. Nu är mina frågor:

1. Måste man packa in godiset i aluminiumfolie? Det är så enligt receptet, och jag brukar göra så. Men jag skulle hellre vilja göra dem som praliner i de små pappersformar jag nu hittat (smile.gif tack alla som sa att dessa småformar visst fanns!). Kommer de att få de där vita skiftningarna i chokladöverdraget då?

2. Vad orsakar de vita skiftningarna som ibland uppstår i choklad? Det är det jag liksom inte fattar. Jag är även lite orolig för att det är för tidigt att göra godiset i dag, att det ska hinna "vitna" till julen. Vad tror ni??
Hannele
CITAT (olgak @ 16-12-2006, 10:53)
2. Vad orsakar de vita skiftningarna som ibland uppstår i choklad?

Man ska inte förvara choklad i kylskåpet (inte för varmt heller, typ solen) +15° optimalt.
Choklad är färskvara, blir inte bättre med åren som vin.
netaave
CITAT (olgak @ 16-12-2006, 10:53)
1. Måste man packa in godiset i aluminiumfolie? Det är så enligt receptet, och jag brukar göra så. Men jag skulle hellre vilja göra dem som praliner i de små pappersformar jag nu hittat (smile.gif tack alla som sa att dessa småformar visst fanns!). Kommer de att få de där vita skiftningarna i chokladöverdraget då?

Ja du kan lägga dom i formar i stället och nej det orsakar inga vita beläggningar.
Ett annat knep för att hålla chokladen blank är att ha i lite neutral matolja i den smälta chokladen, rör om ordentligt.
Anma
De vita skiftningarna beror antingen på att det blivit feltempererat vid smältningen eller att chokladen förvarats för varmt så den smält lite. Det ser tråkigt ut men är på inget vis skadligt. När man smälter chokladen ska man försöka att undvika att värmaden för mycket eller tillsätta extra fett för att undvika det vita. Detta fick jag lära mig som ung arbetare i chokladfabriken... smile.gif
olgak
Vilka otroligt proffsiga svar!

Jag ska skrida till verket snarast, men med tanke på hur snabbt det här pepparkaksbaket går, så kan det dröja flera dar...
Eva i Skåne
Jag har för mig att det vita också kan komma av att det kommer ånga på chokladen när man smälter den i vattenbad.

Jag brukar förvara mitt julgodis i svalen.
Om chokladen blir vitprickig så brukar det inte synas lika mycket när den fått stå i rumstemperatur en stund innan man bjuder på den.
Kat
Enda sättet att vara säker på att slippa detta är att temperera om chokladen.
Det gör du genom att värma chokladen till en viss temperatur (grader beror på typ av choklad. Sök på nätet!) , svalna av den snabbt, och sedan värma upp den igen till annan temperatur.
Därefter gäller det att vara snabb, för tempererad choklad stelnar mycket snabbt!
Gör lite åt gången!

Det vita beror på att fettet i chokladen fäller ut om den förvaras (/behandlas) i fel temperatur. Det är som sagt ofarligt, men ser tråkigt ut.

Färdig choklad bör förvaras i 17-19 grader. Rumstemperatur klarar den oftast en viss tid (beroende på typ av choklad och hur tempereringen gått till. Det vet man sällan innan.) Kylen är inte alls bra, ett skafferi är däremot perfekt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon