|
Någon med kunskap inom det området?
Det jag funderar på, är om det finns vissa livsmedel som förekommer oftare än andra när det gäller överkänslighet och allergiska reaktioner.
Mina boxertjejer har haft väldigt känsliga magar och inte klarat foder med vete i. Men du kanske är mer ute efter allergier typ klåda och utslag?
Träffade en "softis" förra sommaren som var allergisk mot människor....
CITAT (Leia @ 16-12-2006, 11:10) Mina boxertjejer har haft väldigt känsliga magar och inte klarat foder med vete i. Men du kanske är mer ute efter allergier typ klåda och utslag?
Träffade en "softis" förra sommaren som var allergisk mot människor.... Ja, jag var inne på det där med klåda och hudproblem. Men tack i alla fall. Ny kunskap är aldrig fel
Anki på Öland
16-12-2006, 11:56
Vad jag har förstått är det inte speciellt vanligt att hundar får klåda vid foderallergi, utan mera mag- och tarmproblem. Klådor som kommer sig av allergier tror jag oftare är luftburen allergi eller kontaktallergier. ANki
Nu är det ett tag sedan jag höll på med schäfer, men det var ofta hudproblem, klåda och eksem av foder med hög proteinhalt då... Mvh Fenja
CITAT (Fenja @ 16-12-2006, 14:03) Nu är det ett tag sedan jag höll på med schäfer, men det var ofta hudproblem, klåda och eksem av foder med hög proteinhalt då... Mvh Fenja instämmer...det och konserveringsmedel är inte helt ovanligt.
Åsa, mälardalen zon 2
16-12-2006, 14:42
Förra hunden vi hade fick stora kliande eksem över hela kroppen av hundmat (med tanke på att pälsen rakades bort på de ställena såg hon ganska skabbig ut), vi provade en massa olika märken tillslut gick vi över till hemlagad mat och då blev hon frisk så man kan ju undra ibland vad de stoppar i hundmaten. När hon blev äldre kunde hon dock äta konsums blåvita torrfoder så då fick hon blandat med hemlagat och torrfoder.
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,16-12-2006, 14:42) Förra hunden vi hade fick stora kliande eksem över hela kroppen av hundmat (med tanke på att pälsen rakades bort på de ställena såg hon ganska skabbig ut), vi provade en massa olika märken tillslut gick vi över till hemlagad mat och då blev hon frisk så man kan ju undra ibland vad de stoppar i hundmaten. När hon blev äldre kunde hon dock äta konsums blåvita torrfoder så då fick hon blandat med hemlagat och torrfoder. så gjorde min här med...klarade inte torrfoder, bara färskmat utan konserveringsmedel
Jag hade en gång en schäfer som tyvärr bara blev ett år pga allergier. När hon fyllt 1 år hade hon ingen underull kvar alls i pälsen och var ömsom lös, ömsom hård i magen. Hon var allergisk för över 60 olika saker. Bland annat olika pollen, gräs, svampsporer, mögelsporer, gluten, proteiner... När veterinären sa att hon ska undvika att vara i naturen, helst rastas på grusplaner, äta hemkokt mat med bara ingredienser som hon tål och få jättestarka kortisonsprutor ofta så skulle hon eventuellt må bättre.... Då bestämde jag mig att hon mår bättre i hundhimelen...
CITAT (pejori @ 16-12-2006, 15:30) så gjorde min här med...klarade inte torrfoder, bara färskmat utan konserveringsmedel  Tror inte att det är helt ovanligt att det fuskas en hel del angående vad torrfodren innehåller. Jag vill minnas att vi diskuterat detta och har liknande erfarenheter därvidlag. OCH jag har bara träffat normala och trevliga hundar som Pejjan avlat fram (med en annan diskussion i åtanke,ok?). Mvh¨ Fenja
CITAT (Fenja @ 17-12-2006, 01:55) CITAT (pejori @ 16-12-2006, 15:30) så gjorde min här med...klarade inte torrfoder, bara färskmat utan konserveringsmedel  Tror inte att det är helt ovanligt att det fuskas en hel del angående vad torrfodren innehåller. Jag vill minnas att vi diskuterat detta och har liknande erfarenheter därvidlag. OCH jag har bara träffat normala och trevliga hundar som Pejjan avlat fem (med en annan diskussion i åtanke,ok?). Mvh¨ Fenja Du får gärna utveckla det, för det är nån diskussion som jag har missat.
Anki på Öland
17-12-2006, 11:16
Tyvärr är väl schäfer en ras med stora problem med hudåkommor och allergier. Allergier är ju också väldigt olika i olika raser eftersom dom är ärftligt betingade. Har haft hund i nästan hela mitt liv och dom senaste 25 åren samma ras och många av dom och har aldrig haft någon som varit foderallergiker. Alla mina hundar äter torrfoder (och allt annat dom hittar  ) och jag byter sort lite då och då. (inte för att dom tröttnar utan för att jag gör det...) Ingen har blivit dålig av någon sort jag provat. Så benägenheten för allergi får man nog kolla rasvis. Anki
har kollat en hel del torrfoder efter att min blev sjuk nästan alla lågprisfoder innehåller nästan bara spannmål, procentuellt sett... hundar är inte gjorda för att leva på spannmål, inte mera än den mängd dom får via bytesdjur. även ett märke som pedigree pal, är illa ute, då det är det foder, som innehåller högst mängd konserveringsmedel. (enl. vet) bästa foder är ett bra och lite dyrare torrfoder, med färskt slakteriavfall blandat numera får mina bara färsk mat, men jag fuskar med matrester i också...det fungerar här
CITAT (Anki på Öland @ 17-12-2006, 11:16) Tyvärr är väl schäfer en ras med stora problem med hudåkommor och allergier. Allergier är ju också väldigt olika i olika raser eftersom dom är ärftligt betingade. Har haft hund i nästan hela mitt liv och dom senaste 25 åren samma ras och många av dom och har aldrig haft någon som varit foderallergiker. Alla mina hundar äter torrfoder (och allt annat dom hittar  ) och jag byter sort lite då och då. (inte för att dom tröttnar utan för att jag gör det...) Ingen har blivit dålig av någon sort jag provat. Så benägenheten för allergi får man nog kolla rasvis. Anki Att det går i arv är även jag övertygad om. Vad gör inte det förresten? Jag har sett riktigt tråkiga exempel på en uppfödare som tar kull efter kull på en tik som lämnat väldigt många hundar med svåra problem. Man blir riktigt ledsen när man ser sånt. Det drabbar både hund och hundägare väldigt hårt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|