Full version: Koloni
helheten
Tusen tack för tulpansvar.

Jag har som sagt köpt en underbar (när jag blunder för ogräs m.m.) koloni.
Tomten är 300 kcm så mycket får plats. Det finns plommonträd, åppleträd, hallon, jordgubber, vinbär, krusbär m.m. Det är en sådan gammal kolonolott med stuga på som man bara kan drömma om.

MEN hallonen har satt nya skott lite här och där och jordgubbar står inte i rader utan växar lite överallt. MEN det det syns redan nu att det kommer mycket bär och min tanke är att låta allt stå som det gör tills jag har fått bären. Sedan rensa och flytta friskt.
Tacksam för hur ni skulle ha gjort smile.gif Jag har lite svårt att slänga sådant som det finns bär på.

Så till de underbara gamla rosenbuske som jag i går såg (har haft min koloni i 2 dagar biggrin.gif ) var fulla med mask och annat "skit" (förlåt uttrycket) . Riktig mask inne i blomknoppen.

Min tanke är att klippa ner busken men jag vet ju samtidig att det är fel tid. Hjälp.....hur gör jag........

Nu skall jag cykla dit ocj njuta av dagen som är helt underbar.

Hälsningar Sannie
Cilla
Låter som en härlig lott, grattis!

Man blir inte av med vecklarfjärilar och steklar på rosor genom att klippa ned dem. Kläm ihäl larverna istället.
evarina
Klämma ihjäl dem *yuck, uuääää*
(min pappa tycker att jag har blivit fjollig sedan jag flyttade till "storstaden"....)
/Eva
Hannele
Klämma ihjäl dem

Det basta, billigaste och mest ekologiska.
Gör man det i början av säsongen, hinner det inte bli så många...
Känsliga personer kan använda hanskar.
Man ska titta igenom sina växter dagligen, flanera och njuta - och döda!
tongue.gif
nilla
CITAT (helheten @ 03-06-2003, 09:20)
MEN hallonen har satt nya skott lite här och där

Jag är också färsk kolonist, fast jag har haft min en hel månad smile.gif

Det är otroligt kul fast just hallonskotten driver mej till vansinne, nästan värre spridning på dom än på maskrosorna!
Den förra kolonisten hade tidigare hallonhäck runt hela tomten och jag kan rapportera att det underjordiska rotsystemet är STORT.

Än så länge är det rycka upp småskott som gäller, senare får jag nog ta fram spaden. Fast så här första säsongen är det ju mest att upptäcka och fynda - hittade tre självsådda clematis i hallon raden häromdan!

Gunilla
Eva i Skåne
Hallonskott är ett elände när man inte vill ha dem sad.gif
En gång tyckte vi det kunde vara trevligt med lite ätbart runt uteplatserna (det var innan vi började tillbringa somrarna i sommarstugan) och satte hallonplantor längs ett staket. När vi sen inte var hemma och kunde skörda våra bär grävde vi upp plantorna. Det är nog 6-8 år sedan, men fortfarande dyker det upp nya hallonskott i gräsmattan sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon