Liquido
Hejsan.

Efter att jag haft blomman på bilden under några år så bestämde jag mig i somras för att stoppa den i en större kruka och placerade den sedan ute på balkongen.
Dröjde dock inte många dagar förrän jag märkte att den började bli brun i bladen så jag tog in den igen och började istället vattna den ganska kraftigt då jag trodde att den torkat ut.

Nu har det dock gått så långt så jag måste få hjälp.

Läste runt lite på forumet och försökte även söka (sökfunktionen funkade dock inte för mig) och hittade lite information som får mig att tro att jag har övervattnat den, då stammen känns väldigt mjuk.
Plockade därför upp den ur den stora krukan och placerade den på en tidning istället (som ni ser på bilden)

Så vad säger ni här på forumet? Kan jag rädda den? Vad bör jag göra?

Tack på förhand.
Åsa, mälardalen zon 2
Låter som övervattning Yuccapalm eller Jättepalmlilja som är det korrekta namnet vill ha det ganska väldränerat och gillar inte övervattning då brukar stammen ruttna och mjukna och då är det inte så mycket man kan göra för att rädda växten, en rutten stam kan inte transportera upp vatten vidare till växtdelarna. Möjligtvis kan du klippa av det där skottet till höger som fortfarande ser grönt ut och sätta det i ett glas med vatten, Yucca brukar vara lätta att föröka via sticklingar.

Att växten blev brun i bladen när du ställde ut den var snarare solskada än uttorkning, växter som vistats inomhus klarar inte starkt ljus utan måste sakta vänja sig för solljuset och brukar behöva skuggas i början med ex. fiberduk.
Liquido
Mycket tack för snabbt svar.

Klippte av skottet till höger som du tipsade om.
Just där den vikt sig var den väldigt mjuk men några cm längre upp kändes stammen fortfarande stabil så jag skar bort allt det mjuka och hoppas på att den klarar sig.

"Mamma" plantan får stå som den gör nu ett tag då den tjocka stammen i botten fortfarande känns hård.
Tror inte den slår nya skott men det kan ju vara värt ett försök i alla fall.
Blomsterkisen
Det är värt att vänta på stammen. Och så länge stammen är stabil är det värt ett försök.
Jag hade samma problem wub.gif och den blev likadan som din på bilden. Jag klippte av alla gamla blad och ett grönt skott, som jag planterade i en annan kruka.
Efter en tid (månader) kom den gamla nedvissnade tillbaka med nya fina blad. Idag är den inte längre i min ägo. Den omsatta palmen har jag kvar och den växer och frodas idag.

Lycka till!
pejori
är stammen hård...låt den stå.. smile.gif
den kommer att skjuta fina sidoskott igen smile.gif
Liquido
Låter bra.

Har börjat knacka (löst) bort all gammal jord runt rötterna till den gamla stammen då allt har formen av den gamla krukan, som ni ser på bilden.
Till min förvåning så hittar jag ännu en form av en mindre kruka i mitten så jag ska försöka få bort även den jorden å sen plantera ner den tillbaka i den stora krukan.

Borde göra susen för rötterna att få sprida sig fritt.

Men hur ska jag göra med de vissnande skotten ?
Känns hårt att bara klippa dem vid stammen, eller är det inga problem?

Tog även 2 av de nedvissnade skotten och satte i vatten, det till höger som Åsa tipsade mig om + det till vänster då det faktiskt var hårt i toppen och man också kunde se lite nytt grönt komma i mitten.
pejori
CITAT (Liquido @ 17-12-2006, 18:37)
Låter bra.

Har börjat knacka (löst) bort all gammal jord runt rötterna till den gamla stammen då allt har formen av den gamla krukan, som ni ser på bilden.
Till min förvåning så hittar jag ännu en form av en mindre kruka i mitten så jag ska försöka få bort även den jorden å sen plantera ner den tillbaka i den stora krukan.

Borde göra susen för rötterna att få sprida sig fritt.

Men hur ska jag göra med de vissnande skotten ?
Känns hårt att bara klippa dem vid stammen, eller är det inga problem?

Tog även 2 av de nedvissnade skotten och satte i vatten, det till höger som Åsa tipsade mig om + det till vänster då det faktiskt var hårt i toppen och man också kunde se lite nytt grönt komma i mitten.

tag bara bort dom vissna bladen och låt skotten vara kvar..
det kommer nya skott på dom senare....
Liquido
CITAT (pejori @ 17-12-2006, 18:48)
tag bara bort dom vissna bladen och låt skotten vara kvar..
det kommer nya skott på dom senare....

Will do.

Tack så mycket till alla för hjälpen smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon