AvalonC
Min pojkvän tycker jag är löjlig när jag sagt att våran katt har mask...

(han bad om ursäkt, och i morron blir det apoteket direkt...)
Floppy
ohmy.gif wacko.gif ...fyyyy vad äckligt...stackars katt....jag höll på att spy när jag såg det där...

Jag förstår att det blir rusning till apoteket i morgon... tongue.gif ...jag hoppas pojkvännen är den som åker iväg och köper avmaskning plus att det är han som ger det...och han borde torka upp det också...som straff för att han tyckte att du var löjlig... tongue.gif smile.gif
AvalonC
Nja...
Tyvärr har vi som regel att den som hittar spyan, eller om de dödat någon mus/fågel, så får den ta upp det....
och denna gången var det min "tur"....

men han är ångersfull, med rätta...

Och det är han som får ge medecinen till katten med mask, för han måste man stoppa i tabletten...
De andra två katterna går att fjäska med lite räkost, hur lätt som helst...
malin72
men ischhhhhhhhh har aldrig sett mask så förut sad.gif
ryser.......vilken mask är det som dom kan kräkas upp???bandmasken då eller?? unsure.gif unsure.gif
yenny
Tja...vad ska man säga... du är definitivt inte löjlig biggrin.gif

Nästa gång så skulle jag gå raka vägen till apoteket utan att ens diskutera saken innan smile.gif För det där såg inte så kul ut att hitta blink.gif
AnitaO
När det ser ut så där, så har det gått långt.
Hoppas kissen slipper vara med om det fler gånger.
Håller med Yenny för övrigt .... nästa gång tar du ingen diskussion med pojkvännen.
*Stintan*
Glöm inte avmaska de andra två katterna samtidigt smile.gif
Karin i Småland
Krossa tabletten och blanda det med en liten klick smör.......serveras på ditt pekfinger, alla katter gillar sånt som serveras på fingrarna det är min erfarenhet på mina 3 missar biggrin.gif
AnitaO
Hur du ger din katt ett piller

Sitt på soffan. Ta upp katten och lägg den på rygg i din famn, ungefär som om du skulle skulle ge ett spädbarn flaskan. Tala lent till den.

Smek kattens hals med din högra hand tills den öppnar munnen, antingen för att gäspa eller jama eller något liknande. Detta kan ta tid så håll ut. När den öppnar munnen slänger du ner pillret i halsen på den. Försök inte hålla fast katten i detta skedet då detta kan medföra svåra rivsår på såväl armar som skrev. Alltså, låt katten löpa, och notera bara vilket håll den springer åt.

Plocka upp pillret från golvet och hämta tillbaka katten. Sitt på köksgolvet och placera katten i samma ställning som tidigare, fast lite fastare än då. Släpp ner pillret i kattens mun, släpp den och håll koll vart den springer den här gången.

Kryp snabbt över köksgolvet, ta upp pillret, och hitta katten igen. Ta med den tillbaka till köket. Håll fast den som tidigare, men håll ner kattens framtassar (med tillhörande klor) med din underarm. Släpp pillret i kattens mun.

Plocka loss de klor som fastnat i din arm, hämta katten, plocka upp det smältande pillret på vägen och släng det i soptunnan.

Hämta ett nytt piller från flaskan, gå till badrummet och hämta en tjock handduk från badrummet. Stanna kvar i badrummet med katten och stäng dörren.

Sitt på badrumsgolvet, svep in hela katten i handduken och lämna bara kattens huvud utanför handduken. Lägg katten som tidigare i din famn och ta upp pillret från tvättfatskanten.

Plocka ner katten från ovanpå duschkabinen (inte visste du att katter kunde hoppa två meter rakt upp i luften), svep in katten i handduken lite hårdare den här gången och se till att tassarna inte kan komma loss från handdukens grepp. Tvinga upp kattens mun med tumme och pekfinger och släng ner pillret i kattens mun. Stäng munnen (kattens, inte din).

Sitt på golvet med katten i din famn, smek den under hakan och tala lent till den i minst en timmes tid, under det att pillret löses upp i kattens mun.

Veckla upp handduken och öppna badrumsdörren. Tvätta dina rivsår med varmt tvålvatten, kamma håret och hitta något annat du kan sysselsätta dig med under drygt åtta timmars tid. Upprepa sedan hela proceduren.

Kunde inte låta bli laugh.gif laugh.gif
pejori
laugh.gif laugh.gif laugh.gif den är ju så bra laugh.gif laugh.gif
AvalonC
Det blev inte riktigt som AnitaGg skrev men så kommer det säkert se ut med de andra katterna när vi ska försöka få i dem avmaskningsmedlet...
(om de vågar komma hem... *ler*)

Pi var jätteduktigt, förutom att han spottade ut tabletten ett antal gånger, men varvade man tablettförsöken med räkost så gick det jättebra. Han försökte inte ens smita... *ler*
Margith
Jag vill inte lägga "sten till bördan"
MEN läs ordentligt på papperet som låg inne i förpackningen med avmaskingsmedel!
ALLA djur i familjen ska avmaskas samtidigt, dessutom, vid konstaterad mask ska de avmaskas flera gånger med ganska täta mellanrum.
Jag minns inte antal gånger och hur många veckor det skulle gå mellan medicineringarna, men det står på papperet i förpackningen. Att avmaska en gång gör alltså inte att problemet är avhjälpt...

Det är ju jättesvårt att bedöma någonting utifrån en bild, men jag måste säga att nog har våra hundvalpar haft mask, men ingenting i storlek med de maskar du visar upp wacko.gif och då är våra hundvalpar bra mycket större än en vuxen katt wacko.gif blink.gif

Jag önskar dig lycka till med medicinerandet, jag vet hur tjorvigt det kan vara med katter, samtidigt skänker jag en tacksamhetens tanke till att vi har hundar wub.gif
Anma
CITAT (Margith @ 17-12-2006, 18:18)
Det är ju jättesvårt att bedöma någonting utifrån en bild, men jag måste säga att nog har våra hundvalpar haft mask, men ingenting i storlek med de maskar du visar upp wacko.gif och då är våra hundvalpar bra mycket större än en vuxen katt wacko.gif blink.gif

Det finns flera sorters mask. Hundvalpar har vanligtivs dom där små tunna (var det springmask de hette?!) medan detta på bilden är bandmask tror jag. Om det nu var det de hette... Iallafall är det en alldeles vanlig storlek på denna mask som finns på bilden för den masksorten.
herkules
om det inte funkar att få i katterna maskmedlet från apoteket så kan du väl gå till veterinären och spruta dina katter med ivomec? tänker så de garanterat blir av med masken.
Whiskuchi
Eller be veterinären skriva ut Advocate, droppar som sätts i nacken och tar så gott som all ohyra och parasiter.
Gåsis
Nej, man ska inte lägga sten på börda, men när man ser dom maskarna förstår man varför katter och hundar ska avmaskas regelbundet. En katt tar alltid medicinen om man trycker ner den i halsen och gnuggar efter. När det ser ut så där kan man inte längre säga att katten inte vill - den måste!

/Åsa
Magdis
Örrrrrk, fyyyy vad äckligt!! ohmy.gif
Vi brukade maska av vår katt regelbundet eftersom han alltid var ute och jagade fåglar och möss. Vi krossade tabletten och löste upp i vatten och sprutade in i munnen på honom. Gömma i maten gick inte för då ville inte herrn äta. biggrin.gif
Fenja
Enligt min veterinär så håller katterna på att bli resistenta mot de receptfria avmaskningsmedel som finns just för att folk avmaskar regelbundet och inte när behov föreligger...
Men naturligtvis så bör man ju inte låta djuret gå så länge att det bajsar eller kräks upp maskar.
Mvh
Fenja
Magdis
CITAT (Fenja @ 17-12-2006, 21:02)
Enligt min veterinär så håller katterna på att bli resistenta mot de receptfria avmaskningsmedel som finns just för att folk avmaskar regelbundet och inte när behov föreligger...
Men naturligtvis så bör man ju inte låta djuret gå så länge att det bajsar eller kräks upp maskar.
Mvh
Fenja

Han behövde det definitivt.....man såg när han hade "riskorn" i rumpan. *blää*
Fenja
Jo, DÅ är det ju behov så klart!
Mvh
Fenja
Anma
Mvh
Fenja

Det säger dom på apoteket också när man ska handla receptfritt. Så självklart ska man avmaska när man är säker på mask, men inte bara för att det gått 6 månadereller ett år sen sist. Mina hundar har jag senast avmaskat för 2 år sedan. Hittills har inget tytt på att dom har mask nu.
Klura
Å satan i gatan vad vidrigt. Jag hade dött om jag hittat detta hemma.
En av mina numera bortgångna katter hade mask vid ett par tillfällen.
Men det var dom där små risgrynen och det klarade jag av utan problem.
Men jag svimmar nästan när jag ser en vanlig mask på en regnblöt gata
wacko.gif

När jag ger medicin så krossar jag tabletten och blandar med en anings sirap.
Smörjan stryker jag sedan på frambenet och då brukar katten slicka i sig det.
kerstin z5-6
Varför inte använda pastan .. i färdig sprutförpackning -doseras efter kg ? Den är ju mycket enklare att administrera än tabletter ...?
AvalonC
kerstin z5-6:

Pastan tar inte alla maskar, bara en del...

Men annars var pastan mycket lättare att andvända, för den åt de som den var... (gott??)
amaira
Japp det var lite mask det där. Bandmaskarna kan vara långa. (eller spolmask, jag kan inte se vilken det är på bilden)
Det stämmer som Fenja säger, att man faktiskt helst inte ska avmaska i förebyggande syfte, t.ex. varje halvår eller år som man gjorde "förr i tiden".
Det gäller alla husdjur. Just på grund av att masken blir resistent (motståndskraftig) mot medicinen, så den inte längre verkar.

Det man kan göra, som också är enkelt, är att ta ett avföringsprov och skicka (eller lämna) till sin vetrinär. Då får man veta exakt vilken sorts mask den har, om den alls har någon. Och så medicinerar man efter det. Gärna ska man också variera medicin-sort, i samma syfte.

Ta kontakt med vetrinär, så talar de om hur "du" ska bära dig åt.
Gäller allt från häst, hund, katt, till mus biggrin.gif
Magdis
CITAT (Anne R @ 17-12-2006, 21:49)
Mvh
Fenja

Det säger dom på apoteket också när man ska handla receptfritt. Så självklart ska man avmaska när man är säker på mask, men inte bara för att det gått 6 månadereller ett år sen sist. Mina hundar har jag senast avmaskat för 2 år sedan. Hittills har inget tytt på att dom har mask nu.

Det var lite fel uttryckt av mig att skriva "regelbundet" när jag egentligen menade "upprepade gånger" då vi märkte att han hade mask i magen. Inte skulle jag ha gjort mig det besväret utan anledning bara för att det gått en viss tid. rolleyes.gif
Fenja
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 18-12-2006, 18:28)
Mvh
Fenja

Det var lite fel uttryckt av mig att skriva "regelbundet" när jag egentligen menade "upprepade gånger" då vi märkte att han hade mask i magen. Inte skulle jag ha gjort mig det besväret utan anledning bara för att det gått en viss tid. rolleyes.gif

Jag måste erkänna att jag under många år avmaskade regelbundet var sjätte månad ungefär... Men det är ju rätt självklart att det blir resistenta maskar när man gör så... om man tänker efter.
Nåja, nu vet jag bättre! smile.gif
Mvh
Fenja
fruberglund
CITAT (Fenja @ 18-12-2006, 19:00)
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 18-12-2006, 18:28)
Mvh
Fenja

Jag måste erkänna att jag under många år avmaskade regelbundet var sjätte månad ungefär... Men det är ju rätt självklart att det blir resistenta maskar när man gör så... om man tänker efter.
Nåja, nu vet jag bättre! smile.gif
Mvh
Fenja

Fick även vi rådet att avmaska var 6:e månad men våran granne som är veterinär sa att man kan inte förebygga genom att avmaska utan bättre att göra det när det händer i så fall.
Stussi
Vi brukar smula sönder tabletten med en mortel (en mortel som vi bara använder till detta) också blandar vi ut det med det bästa katten vet; kattmat på burk! smile.gif Då fösvinner det i ett nafs. Till hunden brukar vi dela tabletten och gömma i en korvbit. Det är det bästa hon vet så hon hinner oftast inte ens märka att det var en avmaskningstablett i! smile.gif
Limeblossom
Katter är bevisligen olika..skulle aldrig kunna lura i min Maja eller salig Mysman något i maten. Aldrig....men att trycka ner en tablett långt bak i svalget och sen stryka på på halsen funkar fin fint smile.gif
Kathy
Öööörk för mask.

Apropå det där med att ge katter tabletter.

När lille Elliot blev sjuk så höll vi dels på att tvångsmata honom, för han behövde få i sig kalorier och dels så skulle vi ge honom cortison samt antibiotika. Det var minsann ett pyssel sad.gif eftersom han blev så sur när vi tvingade oss på honom. Vi krossade tabletterna och blandade dem med lite laktosfri grädde och därefter laddade vi dosspruta och gav honom. Dossprutan vi fick gratis ifrån apoteket.
Det var det som fungerade minst dåligt.
kristerh
Tack för den förstörda lunchen ohmy.gif här har man bänkat sig med dagens lunchsallad och får maskar uppkastade i synen rolleyes.gif Och lite annat...

en liten fråga ang resistens hos masken: hur kan masken bli resistent? dödas inte alla om man ger dos enligt rekommendation wink.gif det är väl det som är meningen...
Blomstertanten
CITAT (kristerh @ 19-12-2006, 11:37)
Tack för den förstörda lunchen ohmy.gif här har man bänkat sig med dagens lunchsallad och får maskar uppkastade i synen rolleyes.gif Och lite annat...

en liten fråga ang resistens hos masken: hur kan masken bli resistent? dödas inte alla om man ger dos enligt rekommendation wink.gif det är väl det som är meningen...

Klart att det är meningen att maskarna ska dö !
Men precis som med råttor och råttgift , bakterier och pencilin så blir maskarna resistenta mot maskmedlet. Man kan förenklat säga att de vänjer sej !
Man ska alltså inte ge maskmedel (eller pencilin) utifall att ! För då blir maskar (och baciller) vana o reagerar inte som det var tänkt.
KURT
Och skall man ge så skall man fullfölja behandlingen så att de verkligen dör (det gäller både parasiter och bakterier).
karjo
Om man inte ska avmaska regelbundet pga risk för resistens och inte vill att det ska gå så långt som för AvalonC:s katt eller att man ser "riskorn" i baken på katten, hur vet ni då när det är dags?

Alltså jag menar, vilka symtom/tecken ser ni hos katten som gör att ni bestämmer er för en kur avmaskning?

Är lite nyfiken, jag har bara haft katt i ett år och har under detta året avmaskat honom två gånger tror jag, enligt intervallet på medicinen (axilur tror jag).
kristerh
CITAT (Blomstertanten @ 19-12-2006, 12:09)
Klart att det är meningen att maskarna ska dö !
Men precis som med råttor och råttgift , bakterier och pencilin så blir maskarna resistenta mot maskmedlet. Man kan förenklat säga att de vänjer sej !
Man ska alltså inte ge maskmedel (eller pencilin) utifall att ! För då blir maskar (och baciller) vana o reagerar inte som det var tänkt.

men är inte medlet tillräckligt starkt då, jag trodde att om de dog så kunde de inte bli resistena för det är ju det som är meningen med maskmedlet unsure.gif
anna_rispan
Men några av maskarnas avkommor kanske har fått en motståndskraftigare sammansättning.
KURT
CITAT (kristerh @ 19-12-2006, 15:53)
men är inte medlet tillräckligt starkt då, jag trodde att om de dog så kunde de inte bli resistena för det är ju det som är meningen med maskmedlet unsure.gif

Det kan finnas många orsaker till att parasiter överlever en behandling. Behandlingen kanske avbryts (p g a av att katten håller sig undan eller pga att man glömmer bort). Man kanske inte får i katten medlet, eller så spyr katten upp det. Om katten har magproblem så kommer även läkemedlet att passera mag-tarm kanalen fortare än vad det skall. På lång sikt så kan man nog aldrig göra ett medel som det inte utvecklas resistens mot!
Fenja
CITAT (karjo @ 19-12-2006, 15:04)
Om man inte ska avmaska regelbundet pga risk för resistens och inte vill att det ska gå så långt som för AvalonC:s katt eller att man ser "riskorn" i baken på katten, hur vet ni då när det är dags?

Alltså jag menar, vilka symtom/tecken ser ni hos katten som gör att ni bestämmer er för en kur avmaskning?

Är lite nyfiken, jag har bara haft katt i ett år och har under detta året avmaskat honom två gånger tror jag, enligt intervallet på medicinen (axilur tror jag).

Riskorn i baken har flera redan nämnt. Långvariga diarréer är ett annat tecken, du brukar kunna se små vita prickar i den, det är parasiter. Plötsligt enormt ökad matlust kan vara ett tecken på mask, särskilt om katten inte går upp i vikt av det. Långvarig hårfällning, matt päls är andra tecken.
Har du en katt som du vet jagar mycket så är sannolikheten stor att den drar på sig parasiter oftare med.
Är du osäker kan du som någon här innan nämnde lämna in ett avföringsprov till veterinären.
Mvh
Fenja
Fenja
CITAT (kristerh @ 19-12-2006, 15:53)

Om du avmaskar "regelbundet" kan du ge en kur i fel utvecklingsstadie av parasiterna. De kan då överleva och utveckla resistans mot medlen...
Avmaskar du vid konstaterad mask så dödar du både maskar och parasiter.
Mvh
Fenja
kristerh
CITAT (Fenja @ 19-12-2006, 19:01)
Om du avmaskar "regelbundet" kan du ge en kur i fel utvecklingsstadie av parasiterna. De kan då överleva och utveckla resistans mot medlen...
Mvh
Fenja

Ja men, om de har mask eller parasiter borde det finnas "ohyra" i alla stadier wink.gif
anna_rispan
det var därför jag tog min teori om att några av den nya avkomman är mer motståndskraftig. o alltså överlever. kanske hamnar i naturen o sprids till nästa katt.
catlady
Tycker lite att det ser ut som hakmask det där. Om jag minns rätt så är det enligt apoteket den "värsta" sorten och svår att bli av med. Dessutom verkar katten ha gått länge med det om man tittar på bilden. Kolla upp om det är en av de parasiter människan kan få!!
(de där platta "riskornen" är för övrigt bara bandmasken som efterlämnar sig)
Whiskuchi
CITAT (Fenja @ 19-12-2006, 18:58)

Riskorn i baken har flera redan nämnt. Långvariga diarréer är ett annat tecken, du brukar kunna se små vita prickar i den, det är parasiter. Plötsligt enormt ökad matlust kan vara ett tecken på mask, särskilt om katten inte går upp i vikt av det. Långvarig hårfällning, matt päls är andra tecken.
Har du en katt som du vet jagar mycket så är sannolikheten stor att den drar på sig parasiter oftare med.
Är du osäker kan du som någon här innan nämnde lämna in ett avföringsprov till veterinären.
Mvh
Fenja

Ett till tecken kan vara att katten plötsligt börjar visa blinkhinnan (tredje ögonlocket) jämt - på båda ögonen.
pejori
CITAT (catlady @ 20-12-2006, 14:12)
Tycker lite att det ser ut som hakmask det där. Om jag minns rätt så är det enligt apoteket den "värsta" sorten och svår att bli av med. Dessutom verkar katten ha gått länge med det om man tittar på bilden. Kolla upp om det är en av de parasiter människan kan få!!
(de där platta "riskornen" är för övrigt bara bandmasken som efterlämnar sig)

det är spolmask:) smile.gif
min lilla kattunge fick avmaskas tre gånger, med en veckas mellanrum för spolmaskinnan hon blev fri wub.gif wub.gif
riskornen är precis som catlady säger, en helt annan mask. wub.gif
här är en bra masksida att kolla på

masksorter
Fenja
CITAT (Whiskuchi @ 20-12-2006, 15:19)
CITAT (Fenja @ 19-12-2006, 18:58)

Mvh
Fenja

Ett till tecken kan vara att katten plötsligt börjar visa blinkhinnan (tredje ögonlocket) jämt - på båda ögonen.

Ja, blinkhinnan glömde jag! En torr hackig hosta kan också vara tecken på lugnmask, kom jag på.
Mvh
Fenja
Ramoth
CITAT (Margith @ 17-12-2006, 18:18)
Jag vill inte lägga "sten till bördan"
MEN läs ordentligt på papperet som låg inne i förpackningen med avmaskingsmedel!
ALLA djur i familjen ska avmaskas samtidigt, dessutom, vid konstaterad mask ska de avmaskas flera gånger med ganska täta mellanrum.
Jag minns inte antal gånger och hur många veckor det skulle gå mellan medicineringarna, men det står på papperet i förpackningen. Att avmaska en gång gör alltså inte att problemet är avhjälpt...

Jag önskar dig lycka till med medicinerandet, jag vet hur tjorvigt det kan vara med katter, samtidigt skänker jag en tacksamhetens tanke till att vi har hundar wub.gif

Om man behöver avmaska igen eller inte beror delvis på vilken mask man vill åt och vilket preparat man använder.
Drontal tex ges en gång och tar både spolmask och bandmask.
1 tablett/4kg katt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon