robertgoulet
16-12-2006, 23:46
För ett par år sedan planterade jag en fruktkärna från en lite ovanlig frukt som jag vet är väldigt vanlig i bl a Portugal - jag tror att den kallas "nespera" (frågetecken för stavning). Kärnan grodde fint och blev med tiden till en kraftfull planta (s k "nespereira"), och jag har skött om den efter bästa förmåga. Nu är den ett par år gammal och ca 60 cm hög och jag har den i en stor kruka på fönsterblecket. Plantan har 15-20 stora papyrusartade blad som skjuter direkt ut från stammen och tycks frodas.
Nu vet jag inte om hela företaget är dödfött från början, men än så länge verkar plantan må bra och spontant så undrar jag nu om jag borde toppa den för att undvika att den blir ett långt spröt bara. Är det någon som till att börja med ens vet vilken sorts växt det handlar om, och som till äventyrs även har idéer om skötseln av densamma? Tacksam för alla synpunkter!
Åsa, mälardalen zon 2
17-12-2006, 00:08
Kan det vara
japansk mispel (Eriobotrya japonica ) ??Är det den ska man nog vänta med toppningen 60cm är ju ingenting för ett träd, man brukar toppa träd där man vill att kronan ska börja. Träd växer ute i topparna så toppar man på 50-60cm höjd så får man ett träd med mycket låg stam.
Nespera ja det är rätt - ingen ovanlig frukt i Portugal och Spanien. Frukterna mognar tidigt på våren. Om den får mogna ordentligt på trädet så är den rätt så söt och god. Får den inte mogna så är den sur. Jag tycker inte att du skall toppa den. Däremot skall du ha den utomhus så mycket som möjligt. Den tål någhra minusgrader så den här hösten skulle den nog kunnat ha varit utomhus i södra Sverige. Det är lika med kamerlierna. Ibland kan man tro att de är väldigt känsliga men här har jag sett att stora trädlika buskar klarar flera minusgrader. Men det är klart att det är inte fråga om minusgrader kostant i flera veckor utan bara någon natt.
robertgoulet
17-12-2006, 01:40
Tack bägge två för era snabba svar. Visst är det japansk mispel det är fråga om. Hade aldrig hört namnet förut, men det är uppenbart när man tittar på bilderna.

Ja, frukterna är kanon tycker jag - plus att jag vet att kärnorna gror extremt lätt och att plantorna har rätt blygsamma krav på tillvaron, så det var därför jag testade att köra den som krukväxt. Jholma, har du testat att odla dem själv? Vore intressant med fler allmänna tips beträffande näringstillskott bl a... (Än så länge har jag varit försiktig med den saken eftersom jag vet att de ofta växer i rätt näringsfattiga jordtyper i sydeuropa.) Intressant med minusgraderna! Tyvärr bor jag i lägenhet utan balkong, så jag har rätt begränsade möjligheter att förvara plantan utomhus. Men än så länge har ett ljust och svalt fönster verkat funka rätt ok. Snart tror jag dock att den blir för stor för att ha i fönstret om den fortsätter växa i den här takten.
Japansk mispel är en tacksam växt, den går att ha inomhus helt och hållet om man vill men den får lätt spinn på vintern om torrt.
Jag har några stycken själv, varav en ca 1,5 m. Dom brukar grena upp sig fint efter några år. Som sagt så går dom att ha ute en stor del av året.
robertgoulet
17-12-2006, 15:37
Jag sprayduschar min planta ofta, och det kan jag tänka mig underlättar mot spinnen? Har du fått någon av dina att blomma / bära frukt? Är det öht möjligt utan förstärkningsbelysning?
Fukt är ju lösningen på spinnproblem, så minns man bara att göra det så...
Ingen av mina har blommat ännu och den äldsta är kanske 7-8 år.
Sista åren har jag mina rel svalt över vintern i garaget med ett vanligt lysrör ovan dem.
Jag tror att det krävs lite mer årstidsvariation än vad man får inomhus för att få dem att blomma. Ett växthus med lite vintervärme och ev tilläggsljus på vintern vore nog idealet på de här breddgraderna.
Det här är tro och tyckande, men det brukar funka på medelhavsväxter i varje fall.
Mitt träd, uppdragen från kärna, är ca 8 år och måste beskäras då det ideligen växer upp i taket (220cm). Som tack för beskärningen kommer många sidogrenar och den har nu en ordentlig krona. Inga blommor än, men å andra sidan har jag inget "kall-utrymme" att förvara trädet i. Har det ute mellan april/maj och september..eller tills tempen börjar krypa neråt till +5gr. Inne får det stå i matrummet, bredvid öppna spisen vilken vi eldar i då och då. Trädet verkar dock fixa hettan som blir stundtals. Den står i söderhörn med vanliga fönster som enda ljuskälla, inga speciallampor finns. Vattnar gör jag dock sällan, i förhållande till sommaren. När bladen slokar får den en hink med regnvatten eller kranvatten. Har aldrig gödslat den utan byter jord/kruka var 4e år. Den har heller aldrig blivit angripen av spinn el.dyl.. peppar peppar ta i trä..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.