Castea
Hej!

Har ni tips på en riktigt näringsrik morgongröt med bra gryner och övrigt nyttigt innehåll (frukt, nötter, eller annat)?
Åsa, mälardalen zon 2
Pajalagröt ska ju vara riktigt nyttigt för magen men själv brukar jag bara ha i bitar av torkade katrinplommon och aprikoser när jag kokar havregrynsgröt.
stina
Fiberhavregrynsgröt är nyttigt. Jag slänger alltid i en näve valnötter också i tallriken. Mums!!!
Magdis
Kruskagröt kanske?
Fenja
Rågflingsgröt med linfrö är gott! Lingonsylt till.
Mvh
Fenja
flower
Ett litet tips du kan prova är att köpa ngn nyttig musli som är osötad och innehåller många olika gryner och torkad frukt. Koka gröt på denna och tillsätt lite linfrön. Ca 2 dl musli till 1 dl vatten för 1 portion.
Margith
Den här frågan får mig att minnas en fullständigt suverän gröt tongue.gif
Serverad till nyblivna mammor på Gällivare lasarett för 16-17 år sedan.
Det enda jag minns är att den innehöll linfrön och torkade aprikoser sad.gif
Ni som jobbar på lasarett: låter det här som en vanligt förekommande gröt på BB-avdelningen, eller är det ett lokalt recept i Gällivare??
Vet ni vilken gröt jag menar? Har ni ett recept?
Jag är inte kräsen när det gäller mat, jag äter med god aptit när jag inte behöver laga maten själv laugh.gif men kan någon hjälpa till med ett recept till den här gröten så lovar jag, den är helt suverän wub.gif
Och sylt behövs då rakt inte, det räcker bra med en skvätt mjölk smile.gif
rosita
Jag gör min havregrynsgröt nyttigare med havrekli, 3/4 dl havregryn och 1/4 dl havrekli. När gröten kokt färdigt, strör jag 1 msk nymalda linfrön över och toppar det hela med kanel och ett rivet äpple. biggrin.gif
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (flower @ 17-12-2006, 16:59)
Ett litet tips du kan prova är att köpa ngn nyttig musli som är osötad och innehåller många olika gryner och torkad frukt. Koka gröt på denna och tillsätt lite linfrön. Ca 2 dl musli till 1 dl vatten för 1 portion.

Stämmer måttangivelserna?? Ska det inte vara 1dl müsli och 2dl vatten, till havregrynsgröt brukar det ju vara runt 1dl havregryn och 2dl vatten.
askar
CITAT (Margith @ 17-12-2006, 17:50)
Den här frågan får mig att minnas en fullständigt suverän gröt  :P
Serverad till nyblivna mammor på Gällivare lasarett för 16-17 år sedan.
Det enda jag minns är att den innehöll linfrön och torkade aprikoser  :(
Ni som jobbar på lasarett: låter det här som en vanligt förekommande gröt på BB-avdelningen, eller är det ett lokalt recept i Gällivare??
Vet ni vilken gröt jag menar? Har ni ett recept?
Jag är inte kräsen när det gäller mat, jag äter med god aptit när jag inte behöver laga maten själv  :lol: men kan någon hjälpa till med ett recept till den här gröten så lovar jag, den är helt suverän  :wub:
Och sylt behövs då rakt inte, det räcker bra med en skvätt mjölk  :)

Tror att det är Pajalagröt som Åsa, mälardalen zon 2 länkade till.
Iaf serverades den på Gällivare sjukhus Barnavd för 21 år sedan när jag var inlagd där med treårig dotter.

Smaken är som bekant.... jag fick kväljningar och dottern spottade ut
gröten. Smörgås och mjölk blev vår frukost under tiden där.
Castea
Tackar för alla förslag!
askar
CITAT (Castea @ 17-12-2006, 19:45)
Tackar för alla förslag!

Helt OT men...
Castea... var det du som hade anknytning till Västerås Domkyrka?
Whiskuchi
Nu blev jag inspirerad, i morgon ska jag äta gröt till frukost (fiberhavregryn, linfrön och så köpte jag lite torkad frukt och hackade ner). smile.gif
Castea
CITAT (askar @ 17-12-2006, 19:49)
Tackar för alla förslag!

Helt OT men...

Inte mer än att jag bor i Västerås, går i domkyrkan ibland och känner några som sjunger i deras körer. Men mestadels går jag i en annan kyrka.
askar
CITAT (Castea @ 17-12-2006, 20:28)
CITAT (askar @ 17-12-2006, 19:49)
Tackar för alla förslag!

Helt OT men...

Inte mer än att jag bor i Västerås, går i domkyrkan ibland och känner några som sjunger i deras körer.

Har sett Gudstjänsterna på SVT och tänkte att kanske du var med
i någon av körerna. smile.gif
Castea
Nej, inte där men jag sjunger i en annan kör i annan kyrka.
Men visst var de duktiga - Domkyrkokörerna? smile.gif
askar
CITAT (Castea @ 17-12-2006, 20:31)
Nej, inte där men jag sjunger i en annan kör i annan kyrka.
Men visst var de duktiga - Domkyrkokörerna? smile.gif

wub.gif ... njöt av skönsången idag wub.gif
Castea
smile.gif

Jag ska se reprisen.

Jo, det är kul att alla körerna fått medverka i tv-gudstjänsterna.
Margith
CITAT (askar @ 17-12-2006, 19:06)
[Tror att det är Pajalagröt   som Åsa, mälardalen zon 2 länkade till.
Iaf  serverades den på Gällivare sjukhus Barnavd för 21 år sedan när jag var inlagd där med treårig dotter.

Det skulle nog kunna vara det här receptet, men jag är tvärsäker på att några russin INTE ingick i gröten biggrin.gif
(Då skulle jag också ha spottat tongue.gif )
askar
CITAT (Margith @ 17-12-2006, 20:44)
Iaf  serverades den på Gällivare sjukhus Barnavd för 21 år sedan när jag var inlagd där med treårig dotter.

Det skulle nog kunna vara det här receptet, men jag är tvärsäker på att några russin INTE ingick i gröten biggrin.gif

Minns inte heller att där fanns russin... men personalen sa att det var Pajalagröt. tongue.gif
askar
CITAT (Castea @ 17-12-2006, 20:41)
smile.gif

Jag ska se reprisen.

Jo, det är kul att alla körerna fått medverka i tv-gudstjänsterna.

Jag ser alltid också reprisen. smile.gif
suddis
Molinogröt vet jag att serverades på ett servicehus hemma-hemma.

Ingredienser 1 portion:

Dag 1:
2 1/2 dl vatten
1 katrinplommon
1 msk russin
2 msk vetekli
1- 2 msk linfrö
Dag 2:
1/2 dl grahamsmjöl
1 kryddmått salt

Så här gör du:
Blanda ingredienserna för dag 1 och låt dem stå över natten.
Koka upp den blötlagda blandningen nästa morgon och vispa ned grahamsmjöl och salt. Koka gröten cirka 10 minuter. Rör om då och då.

I mikrovågsugn: Blanda ingredienserna för dag 1 och låt dem stå över natten. Vispa ner mjöl och salt på morgonen. Koka gröten i cirka 3 minuter på högsta effekt. Rör om efter halva

Vet inte om den är god dock.. smile.gif

/suddis
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (askar @ 17-12-2006, 20:51)
CITAT (Margith @ 17-12-2006, 20:44)

Minns inte heller att där fanns russin... men personalen sa att det var Pajalagröt. tongue.gif

Som med de flesta matrecept finns det nog flera varianter även av pajalagröt.
Åsa, mälardalen zon 2
Blev sugen av allt grötprat så i morse blev det grötfrukost, allt i torkade frukter jag hittade var russin (som jag avskyr) och fikon som jag inte är så förtjust i men jag testade ändå att hacka i lite fikon i havregrynsgröten och de var faktiskt godare att ha dem i gröt än att äta dem naturella.
Castea
Jag tycker också att fikon gör sig bäst i gröten. smile.gif

Annars låter jag oftast ett tärnat äpple eller päron få koka med i havregrynsgröten. Jättegott!

Och nu ska jag prova de nya tipsen i denna tråd! smile.gif
Allis
Jag blandar fiberhavregryn med krossat linfrön,solrosfrön och russin i en stor burk. Till en portion tar jag 2 dl vatten till 1 dl gryn och lite salt. Micrar 3 min på tallrik. tongue.gif
wivallia
Gröten jag tänkte föreslå är kanske inte överlägset nyttig, normalnyttig skulle jag tro, men GOD! Och annorlunda.

Gör rågflingegröt och lägg ner en näve russinså de får bli varma också.
Servera så med lättfil istället för mjölk till och rivet citronskal på.

Bon appetit!

wivallia
olgak
Bovetegröt!

2,5 dl vatten,
0,5 dl krossat bovete,
1-2 msk krossat linfrö
torkad frukt, t.ex. 2 hackade aprikoser+två hackade katrinplommon+en nypa russin

Saltå kvarn har ekologiskt krossat bovete, men på sista tiden har det inte varit tillräckligt krossat, något problem med malningen antar jag. Bäst är nog att skålla gröten på kvällen (hälla vattnet kokande över resten av ingredienserna).

Vi brukar äta bovetegröt till lunch. Det är ganska mättande!

En del tycker bovete är äckligt, en liten varning bara. Jag tycker det är helt okej, och jag mår VÄLDIGT bra av det.
baccillen
Tack för tipsen på olika grötar, nu ska de minsann bli lite variation på den dagliga morgongröten också här hos oss.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon