|
Full version: Lära-känna-lek
CITAT (Kat @ 17-12-2006, 22:22) CITAT (AnitaGg @ 17-12-2006, 09:53)
25. Det första du lägger märke till hos det motsatta könet?
Är inte det en rätt osynliggörande fråga att ställa när det så uppenbart finns homosar på forumet? Meeen, jag tror alla fattar vad frågeställaren menar
CITAT (LadyG @ 17-12-2006, 22:24) CITAT (Kat @ 17-12-2006, 22:22) CITAT (AnitaGg @ 17-12-2006, 09:53)
Är inte det en rätt osynliggörande fråga att ställa när det så uppenbart finns homosar på forumet? Meeen, jag tror alla fattar vad frågeställaren menar  Ännu värre. Är det okej att ignorera människor för att "man gör det av gammal vana"? Det är ju just det som ÄR osynliggörande!
CITAT (Kat @ 17-12-2006, 22:26) CITAT (LadyG @ 17-12-2006, 22:24) CITAT (Kat @ 17-12-2006, 22:22) CITAT (AnitaGg @ 17-12-2006, 09:53)
Är inte det en rätt osynliggörande fråga att ställa när det så uppenbart finns homosar på forumet? Meeen, jag tror alla fattar vad frågeställaren menar  Ännu värre. Är det okej att osynliggöra människor för att "man gör det av gammal vana"? Det är ju just det som ÄR osynliggörande! Tänkte skriva ett långt svar, men inser vad det kommer att leda till. Gå i frid, jag avslutar mitt deltagande diskussionen innan den går överstyr.
CITAT (stina @ 17-12-2006, 18:43) Jaha, ja jag tänkte väl att det måste finnas en medicinsk anledning till att du inte gillar att äta glass! Annars hade jag inte alls förstått dig!
malin72
17-12-2006, 22:44
1. Vad lyssnar du på just nu? tvn i bakgrunden 2. Piercings? hål i öronen 3. Ögonfärg? blå 4. Födelseplats? danderyd i stockholm 5. Favoritmat? massor 6. Någonsin varit I Kalifornien? nope 7. Någonsin tapetserat något med toalettpapper? nope 8. Favoritdag på veckan? lö 9. Favoritmöbel i hemmet? sängen 10. Favoritsport att titta på? ingen 11. Favoritdryck? cola 12. Favoritglass? dajm 13. Kändis du är lik? ingen 14. Snabbmatsrestaurang? max,mac d 15. Vilken färg har din sovrumstapet? blå 16. Hur många gånger kuggade du på teoriprovet? aldrig gjort testet 17. Vem fick du ditt senaste e-mail ifrån? en vän 18. På vilken affär hade du valt att övertrassera ditt kreditkort? pass 19. Vad gör du oftast när du är uttråkad? suckar..vandrar runt 20. När går du och lägger dig? ojoj för sent 21. Favorit alkoholbaserad dryck? nja helst ingen 22. Favorit TV-program? många olika 23. Senaste person du gick ut och åt middag med? sambon 24. Ford eller Chevrolet? ford 25. Det första du lägger märke till hos det motsatta könet? ögonen 26. Vilken är din favoritfärg? svart 27. Hemlig talang? ingen 28. Katter eller hundar. båda --------------------
netaave
17-12-2006, 22:44
Är inte det en rätt osynliggörande fråga att ställa när det så uppenbart finns homosar på forumet? Dom är nog en minoritet här som i resten av samhället. Tror ingen störs av den formuleringen, är nog allvarligare saker som dom gör det av.
CITAT (netaave @ 17-12-2006, 22:44) Dom är nog en minoritet här som i resten av samhället. Tror ingen störs av den formuleringen, är nog allvarligare saker som dom gör det av. Jodå, många störs på det, men få vågar säga någonting. Det förutsätts fortfarande att alla är hetersosexuella, fast vi vet att det finns de som inte är det i nästan alla sammanhang. Det tär på självförtroendet att alltid bli ignorerad, det vet alla som någon gång befunnit sig i den situationen. Det är också det mest grundläggande sättet att diskriminera på: att låtsas som att några inte finns.
Blomstertanten
17-12-2006, 23:30
Är inte det en rätt osynliggörande fråga att ställa när det så uppenbart finns homosar på forumet? Vad har det egentligen att göra med vilken läggning man har ? Även om jag vore lesbisk så finns det väl saker jag lägger märke till hos det motsatta könet ! Och på vilket sätt är det uppenbart att det finns "homosar" här på forumet ?  Eftersom detta är ett trädgårdsforum frågar åtminstonde inte jag efter folks sexuella läggning för det är liksom inte relevant ! Och jag frågar inte efter folks hudfärg eller om de är tjocka eller smala heller !
CITAT (Blomstertanten @ 17-12-2006, 23:30) CITAT (Kat @ 17-12-2006, 22:22) CITAT (AnitaGg @ 17-12-2006, 09:53)
Är inte det en rätt osynliggörande fråga att ställa när det så uppenbart finns homosar på forumet? Vad har det egentligen att göra med vilken läggning man har ? Även om jag vore lesbisk så finns det väl saker jag lägger märke till hos det motsatta könet ! Och på vilket sätt är det uppenbart att det finns "homosar" här på forumet ?  Eftersom detta är ett trädgårdsforum frågar åtminstonde inte jag efter folks sexuella läggning för det är liksom inte relevant ! Och jag frågar inte efter folks hudfärg eller om de är tjocka eller smala heller ! instämmer till hundra där för mej får folk ligga med kameler om dom trivs med det... och det motsatta könet finns och syns...även om man inte ser dom som en tänkbar partner... JAG ser saker hos kvinnor, även om jag inte tänder på dom så frågan kunde lika gärna varit, "vad lägger du först märke till hos en annan människa"... nu var det det motsatta könet, oavsett om man är homo eller hetero
1. Vad lyssnar du på just nu? Mikrovågsugnen som lagar köttbullar.
2. Piercings? Nej, så modärn är jag inte.
3. Ögonfärg? Blå och tämligen oiögonfallande.
4. Födelseplats? Bohuslän.
5. Favoritmat? Svårt. Älgfilé och nån god potatis kanske. På ett mer vardagligt plan tycker jag om köttbullar i kombination med diverse annat.
6. Någonsin varit I Kalifornien? Nä.
7. Någonsin tapetserat något med toalettpapper? Nä.
8. Favoritdag på veckan? Lördag tror jag.
9. Favoritmöbel i hemmet? Sängen.
10. Favoritsport att titta på? Vinteridrott...får nog välja längdskidåkning.
11. Favoritdryck? Mest oumbärlig är kanske mjölk...
12. Favoritglass? Vanilj.
13. Kändis du är lik? Absolut ingen.
14. Snabbmatsrestaurang? Sibylla.
15. Vilken färg har din sovrumstapet? Vit.
16. Hur många gånger kuggade du på teoriprovet? 0
17. Vem fick du ditt senaste e-mail ifrån? Ylva.
18. På vilken affär hade du valt att övertrassera ditt kreditkort? Ingen. Har inget, tänker inte skaffa något.
19. Vad gör du oftast när du är uttråkad? Slösurfar på datorn, internettidningar.
20. När går du och lägger dig? Mellan midnatt och 03, oftast.
21. Favorit alkoholbaserad dryck? Lättöl är klart underskattat. Annars är ju trappistale alltid fint.
22. Favorit TV-program? Kvinnofängelset såklart.
23. Senaste person du gick ut och åt middag med? Går ej ut och äter middag så ofta. Men en trevlig E lagade god mat hemma hos sig för ett tag sen, får väl säga det.
24. Ford eller Chevrolet? Fy fan.
25. Det första du lägger märke till hos det motsatta könet? Beror på. Faktiskt. Sannolikt ansiktet. Är notoriskt dålig på att uppmärksamma ögon, även om jag tycker de är fina.
26. Vilken är din favoritfärg? Svååårt. Grönt kanske, om det kan sägas vara en färg.
27. Hemlig talang? Vilken diskriminerande fråga, här has ingen talang, varken hemlig eller ohemlig.
28. Katter eller hundar. Beror på. Hundar är nog trevligare sällskap, men kräver mer jobb. De går nog på ett ut.
Snöflinga
17-12-2006, 23:53
Piercering Jepp, i öronen
Ögonfärg Blå
Födelseplats Aspliden
Favoritmat Köttbit, pommes, bearnei ... alt. pitepalt
Varit i Kalifornien Inte
Någonsin tapetserat med toapapper Förträngt
Favoritdag Varje dag är en bra dag
Favoritmöbel Mitt ritbord
Favoritsport att titta på Golf och fridrott
Favoritdryck Ramlösa med citrus
Favoritglass Rom och russin
Kändis du är lik Pinsamt
Snabbmatsrestaurang Det var länge sedan...
Färg på sovrumstapet Tja, expresso med grädde, med en rosa ton ...
Kuggning på teoriprovet Ingen, men väl en gång på det praktiska ...
Sista mailet från En vän
Affär där jag övertrakasserat mitt kreditkort Finns inte
Vad gör du när du är uttråkad Går ut och går
Går och lägger mig När jag vill, ofta efter midnatt ...
Favorit alkodryck Campari bitter
Favorit TV-program Seinfield
Senaste person du gick ut och åt middag med Tre vänner
Ford eller Chevrolet Om ... nää helst cykel
Det första du lägger märke till hos det motsatta könet Läppar, ögon, underarmar och en humoristisk livs-syn
Favoritfärg Alla
Hemlig talang Ni skulle bara veta ...
Katt eller hund Hundar mest men tycker om alla djur, förutom ....
CITAT (pejori @ 17-12-2006, 23:37) CITAT (Blomstertanten @ 17-12-2006, 23:30) CITAT (Kat @ 17-12-2006, 22:22) CITAT (AnitaGg @ 17-12-2006, 09:53)
Är inte det en rätt osynliggörande fråga att ställa när det så uppenbart finns homosar på forumet? Vad har det egentligen att göra med vilken läggning man har ? Även om jag vore lesbisk så finns det väl saker jag lägger märke till hos det motsatta könet ! Och på vilket sätt är det uppenbart att det finns "homosar" här på forumet ?  Eftersom detta är ett trädgårdsforum frågar åtminstonde inte jag efter folks sexuella läggning för det är liksom inte relevant ! Och jag frågar inte efter folks hudfärg eller om de är tjocka eller smala heller ! instämmer till hundra där för mej får folk ligga med kameler om dom trivs med det... och det motsatta könet finns och syns...även om man inte ser dom som en tänkbar partner... JAG ser saker hos kvinnor, även om jag inte tänder på dom så frågan kunde lika gärna varit, "vad lägger du först märke till hos en annan människa"... nu var det det motsatta könet, oavsett om man är homo eller hetero  Exakt. Nu har jag iofs inte skrivit frågorna själv, men jag ser inte att frågan nödvändigtvis har sexuell koppling.
evelina
18-12-2006, 07:51
1. Vad lyssnar du på just nu? Tvättmaskinen
2. Piercings? Hål i öronen
3. Ögonfärg? Blå grå
4. Födelseplats? Sabbatsberg BB Stockholm
5. Favoritmat? Fisk och skaldjur
6. Någonsin varit I Kalifornien? Ja
7. Någonsin tapetserat något med toalettpapper? Ja,en säng till ett brudpar
8. Favoritdag på veckan? Ingen
9. Favoritmöbel i hemmet? Sängen
10. Favoritsport att titta på? Ingen
11. Favoritdryck? Vatten
12. Favoritglass? Isglass
13. Kändis du är lik? Ingen
14. Snabbmatsrestaurang? Sibylla
15. Vilken färg har din sovrumstapet? Sand färg
16. Hur många gånger kuggade du på teoriprovet? Ingen
17. Vem fick du ditt senaste e-mail ifrån? En vän
18. På vilken affär hade du valt att övertrassera ditt kreditkort? Äger inte krediter
19. Vad gör du oftast när du är uttråkad? Promenerar
20. När går du och lägger dig? När jag är trött
21. Favorit alkoholbaserad dryck? Rött vin
22. Favorit TV-program? Gröna rum
23. Senaste person du gick ut och åt middag med? Särbon och alla våra sju barn
24. Ford eller Chevrolet? Ingen
25. Det första du lägger märke till hos det motsatta könet? Ögonen
26. Vilken är din favoritfärg? Svart
27. Hemlig talang? Akvarell målningar
28. Katter eller hundar. Hund men min älskade hund dog i början av november
--------------------
1. Vad lyssnar du på just nu? RIX
2. Piercings? Nej
3. Ögonfärg? Blå/Grön
4. Födelseplats? Sundsvall
5. Favoritmat? Fisk
6. Någonsin varit I Kalifornien? Nej
7. Någonsin tapetserat något med toalettpapper? Nej
8. Favoritdag på veckan? Fredag
9. Favoritmöbel i hemmet? Soffan
10. Favoritsport att titta på? Ishockey
11. Favoritdryck? Vatten
12. Favoritglass? Choklad
13. Kändis du är lik? Ingen (vad jag vet)
14. Snabbmatsrestaurang? Thai
15. Vilken färg har din sovrumstapet? Brandgul
16. Hur många gånger kuggade du på teoriprovet? Ingen
17. Vem fick du ditt senaste e-mail ifrån? DTF-Travel
18. På vilken affär hade du valt att övertrassera ditt kreditkort? Ingen
19. Vad gör du oftast när du är uttråkad? Sitter vid datorn
20. När går du och lägger dig? 23.00
21. Favorit alkoholbaserad dryck? Whiskey
22. Favorit TV-program? Grays anatomy
23. Senaste person du gick ut och åt middag med? Min son
24. Ford eller Chevrolet? Chevrolet
25. Det första du lägger märke till hos det motsatta könet? Ögon, händer
26. Vilken är din favoritfärg? Blå
27. Hemlig talang? Ingen
28. Katter eller hundar. Hund
CITAT (AnitaGg @ 18-12-2006, 05:27) Exakt. Nu har jag iofs inte skrivit frågorna själv, men jag ser inte att frågan nödvändigtvis har sexuell koppling. Självklart har det en sexuell koppling. Annars skulle man inte kommit på att skriva det med hänvisning till ett visst kön överhuvudtaget. Var inte så naiva!
CITAT (Blomstertanten @ 17-12-2006, 23:30) CITAT (Kat @ 17-12-2006, 22:22) CITAT (AnitaGg @ 17-12-2006, 09:53)
Är inte det en rätt osynliggörande fråga att ställa när det så uppenbart finns homosar på forumet? Vad har det egentligen att göra med vilken läggning man har ? Även om jag vore lesbisk så finns det väl saker jag lägger märke till hos det motsatta könet ! Och på vilket sätt är det uppenbart att det finns "homosar" här på forumet ?  Eftersom detta är ett trädgårdsforum frågar åtminstonde inte jag efter folks sexuella läggning för det är liksom inte relevant ! Och jag frågar inte efter folks hudfärg eller om de är tjocka eller smala heller ! För personer med den minsta lilla kunskap om HBT är det uppenbart att det finns homosar här. Det är övertydligt. För alla andra borde det vara allmänt känt att det finns HBT-personer överallt. Bara att uttrycka sig med termer som "motsatta" könet, är dessutom extremt könsbinärt tänkande. Det finns många kön på vår jord, inte bara två. Och inte är de motsatta heller.
Blomstertanten
18-12-2006, 09:25
Man kan hitta allt man vill hitta om man letar tillräckligt ihärdigt ! Att fråga vilket som är favoritprogrammet på tv osynliggör alla blinda Att fråga vilken färg man har på sovrumstapeten osynliggör alla hemlösa Att fråga vad man lyssnar på osynliggör alla döva Att fråga om favoritmat osynliggör alla med ätstörningar Du ser att det går att hitta en hel del om man bara letar !
ullislerum
18-12-2006, 09:27
1. Vad lyssnar du på just nu?
skvalet från tv4 morgonnyheter
2. Piercings?
tre i öronen och en i naveln
3. Ögonfärg?
blå
4. Födelseplats?
bb!
5. Favoritmat?
kyckling
6. Någonsin varit I Kalifornien?
nej
7. Någonsin tapetserat något med toalettpapper?
nej men dottern gjorde det när hon var tre
8. Favoritdag på veckan?
torsdag
9. Favoritmöbel i hemmet?
soffan eller pianot, svårt att välja där..
10. Favoritsport att titta på?
absolut INGEN
11. Favoritdryck?
kaffe eller kallt vatten
12. Favoritglass?
mjukglass
13. Kändis du är lik?
den unga kvinnliga läkaren i House som går på fyran. Vi är faktiskt galet lika! Vet inte vad hon heter.
14. Snabbmatsrestaurang?
sibylla
15. Vilken färg har din sovrumstapet?
äggskalsvit
16. Hur många gånger kuggade du på teoriprovet?
en
17. Vem fick du ditt senaste e-mail ifrån?
info trädgårdsblogg, att jag fått en kommentar på ett inlägg
18. På vilken affär hade du valt att övertrassera ditt kreditkort?
ikea
19. Vad gör du oftast när du är uttråkad?
sätter mej och spelar piano
20. När går du och lägger dig?
halv tolv-tolv
21. Favorit alkoholbaserad dryck?
caiprinha ..hur det nu stavas..
22. Favorit TV-program?
på spåret
23. Senaste person du gick ut och åt middag med?
mina kollegor, julbord..
24. Ford eller Chevrolet?
...måste man välja här.. ford..
självkänslan
26. Vilken är din favoritfärg?
just nu.. turkos
27. Hemlig talang?
ja den är ju ..hemlig..
28. Katter eller hundar.
Katter utan konkurens!
CITAT (Kat @ 18-12-2006, 09:19) Annars skulle man inte kommit på att skriva det med hänvisning till ett visst kön överhuvudtaget. Var inte så naiva! det är du som tolkar in sexualiteten där inte någon annan. vi är inte könlösa, även om du skulle vilja det. var inte så påstridig....
CITAT (Blomstertanten @ 18-12-2006, 09:25) Man kan hitta allt man vill hitta om man letar tillräckligt ihärdigt ! Att fråga vilket som är favoritprogrammet på tv osynliggör alla blinda Att fråga vilken färg man har på sovrumstapeten osynliggör alla hemlösa Att fråga vad man lyssnar på osynliggör alla döva Att fråga om favoritmat osynliggör alla med ätstörningar Du ser att det går att hitta en hel del om man bara letar !  Så det är rätt att osynliggöra en stor grupp människor för att man kan behöva tänka till lite när man talar emellanåt? Det tycker jag är ett otroligt inskränkt sätt att se på sina medmänniskor. Heterosexnormen är otroligt dominant i vårt samhälle. Så dominant att folk inte ens ser den, utan reflexmässigt försvarar sitt beteende istället för att ta till sig den minsta gnutta kritik.
CITAT (Kat @ 18-12-2006, 09:28) CITAT (Blomstertanten @ 18-12-2006, 09:25) Man kan hitta allt man vill hitta om man letar tillräckligt ihärdigt !
Att fråga vilket som är favoritprogrammet på tv osynliggör alla blinda
Att fråga vilken färg man har på sovrumstapeten osynliggör alla hemlösa
Att fråga vad man lyssnar på osynliggör alla döva
Att fråga om favoritmat osynliggör alla med ätstörningar
Du ser att det går att hitta en hel del om man bara letar ! -_- Så det är rätt att osynliggöra en stor grupp människor för att man kan behöva tänka till lite när man talar emellanåt? Det tycker jag är ett otroligt inskränkt sätt att se på sina medmänniskor. Heterosexnormen är otroligt dominant i vårt samhälle. Så dominant att folk inte ens ser den, utan reflexmässigt försvarar sitt beteende istället för att ta till sig den minsta gnutta kritik. Snälla Kat. Kan du starta en ny tråd och diskutera sexualitet där för dom som är intresserade.
CITAT (pejori @ 18-12-2006, 09:27) CITAT (Kat @ 18-12-2006, 09:19) Annars skulle man inte kommit på att skriva det med hänvisning till ett visst kön överhuvudtaget. Var inte så naiva! det är du som tolkar in sexualiteten där inte någon annan. vi är inte könlösa, även om du skulle vilja det. var inte så påstridig....  Jo, jag tänker fortsätta att vara påstridig. Att ni inte ser att det handlar om sexualitet beror på att heterosexualiteten är så normaliserad i samhället att den inte längre handlar om det sexuella. Däremot vittnar flera svar här om att homosexualitet bara handlar om vad man gör i sängen för många. Inget kan vara mer fel. Det finns personer som är flickor, sådana som är pojkar, sådana som är både och, sådana som är varken eller... Man har kommit fram till att det finns en vansinnig massa könsvarianter. Minns inte hur många just nu.
CITAT (AnitaGg @ 18-12-2006, 09:32) CITAT (Kat @ 18-12-2006, 09:28) CITAT (Blomstertanten @ 18-12-2006, 09:25) Man kan hitta allt man vill hitta om man letar tillräckligt ihärdigt ! Att fråga vilket som är favoritprogrammet på tv osynliggör alla blinda Att fråga vilken färg man har på sovrumstapeten osynliggör alla hemlösa Att fråga vad man lyssnar på osynliggör alla döva Att fråga om favoritmat osynliggör alla med ätstörningar Du ser att det går att hitta en hel del om man bara letar !  Så det är rätt att osynliggöra en stor grupp människor för att man kan behöva tänka till lite när man talar emellanåt? Det tycker jag är ett otroligt inskränkt sätt att se på sina medmänniskor. Heterosexnormen är otroligt dominant i vårt samhälle. Så dominant att folk inte ens ser den, utan reflexmässigt försvarar sitt beteende istället för att ta till sig den minsta gnutta kritik. Snälla Kat. Kan du starta en ny tråd och diskutera sexualitet där för dom som är intresserade. Ja, men det vill jag inte. Om alla andra trådar automatiskt handlar om heterosexualitet så behöver jag inte starta en ny för att det ska handla om något annat. Dessutom kunde det lika gärna ha handlat om att osynliggöra alla som inte är vita.
CITAT (Kat @ 18-12-2006, 09:32) CITAT (pejori @ 18-12-2006, 09:27) CITAT (Kat @ 18-12-2006, 09:19) Annars skulle man inte kommit på att skriva det med hänvisning till ett visst kön överhuvudtaget. Var inte så naiva! det är du som tolkar in sexualiteten där inte någon annan. vi är inte könlösa, även om du skulle vilja det. var inte så påstridig....  Jo, jag tänker fortsätta att vara påstridig. Att ni inte ser att det handlar om sexualitet beror på att heterosexualiteten är så normaliserad i samhället att den inte längre handlar om det sexuella. Däremot vittnar flera svar här om att homosexualitet bara handlar om vad man gör i sängen för många. Inget kan vara mer fel. Det finns personer som är flickor, sådana som är pojkar, sådana som är både och, sådana som är varken eller... Man har kommit fram till att det finns en vansinnig massa könsvarianter. Minns inte hur många just nu. den diskusionen hör mera hemma på flashback.info... testa där om du vill tjafsa
CITAT (Kat @ 18-12-2006, 09:34) Ja, men det vill jag inte. Om alla andra trådar automatiskt handlar om heterosexualitet så behöver jag inte starta en ny för att det ska handla om något annat.
Dessutom kunde det lika gärna ha handlat om att osynliggöra alla som inte är vita. Den här tråden handlar inte om sexualitet, det var därför jag tänkte att du kunde starta en sån om du vill diskutera sexualitet.
Blomstertanten
18-12-2006, 09:39
CITAT (Kat @ 18-12-2006, 09:28) Så det är rätt att osynliggöra en stor grupp människor för att man kan behöva tänka till lite när man talar emellanåt? Det tycker jag är ett otroligt inskränkt sätt att se på sina medmänniskor.
Heterosexnormen är otroligt dominant i vårt samhälle. Så dominant att folk inte ens ser den, utan reflexmässigt försvarar sitt beteende istället för att ta till sig den minsta gnutta kritik. Att heterosexnormen är dominant kan ju bero på att flertalet är heterosexuella. Eftersom frågan var "Det första du lägger märke till hos det motsatta könet?" och inte "Vad tänder du på hos det motsatta könet ?" så kan jag fortfarande inte se att det har det minsta att göra med folks sexualitet !
CITAT (Blomstertanten @ 18-12-2006, 09:39) Eftersom frågan var "Det första du lägger märke till hos det motsatta könet?" och inte "Vad tänder du på hos det motsatta könet ?" så kan jag fortfarande inte se att det har det minsta att göra med folks sexualitet ! Precis! Om jag vore homosexuell och fick den frågan så skulle jag ju svara utifrån mina preferenser. Kanske kläder, frisyr eller nåt i den stilen. Sitta och tjafsa i en sån här tråd är dålig stil Kat. Det säger mer om dig än det säger om nån annan. Välj dina strider och spara krutet till nåt viktigt
CITAT (Blomstertanten @ 18-12-2006, 09:39) Eftersom frågan var "Det första du lägger märke till hos det motsatta könet?" och inte "Vad tänder du på hos det motsatta könet ?" så kan jag fortfarande inte se att det har det minsta att göra med folks sexualitet ! för mej är tolkningen sådan...att sitter inte könet på mej...sitter det på den motsatta.... sen vem jag just då vilar ögonen på, är en helt annan sak
ullislerum
18-12-2006, 10:06
CITAT (pejori @ 18-12-2006, 09:34) CITAT (Kat @ 18-12-2006, 09:32) CITAT (pejori @ 18-12-2006, 09:27) CITAT (Kat @ 18-12-2006, 09:19) Annars skulle man inte kommit på att skriva det med hänvisning till ett visst kön överhuvudtaget. Var inte så naiva! det är du som tolkar in sexualiteten där inte någon annan. vi är inte könlösa, även om du skulle vilja det. var inte så påstridig....  Jo, jag tänker fortsätta att vara påstridig. Att ni inte ser att det handlar om sexualitet beror på att heterosexualiteten är så normaliserad i samhället att den inte längre handlar om det sexuella. Däremot vittnar flera svar här om att homosexualitet bara handlar om vad man gör i sängen för många. Inget kan vara mer fel. Det finns personer som är flickor, sådana som är pojkar, sådana som är både och, sådana som är varken eller... Man har kommit fram till att det finns en vansinnig massa könsvarianter. Minns inte hur många just nu. den diskusionen hör mera hemma på flashback.info... testa där om du vill tjafsa  nu tog jag bara ett svar som ex.. men man skulle ju tänka sej att bara låta bli att svara kat så hon inte får eld i sin brasa.. så kanske tjafset tar slut eftesom det verkar som att det bara är kat som tog det på detta viset.. jag skulle kunna rada upp massor av ex på saker som jag lägger märke till hos samma kön som jag själv är av.. jag känner mej inte ett dugg lesbisk för det.. och jag har många homosexuella killkompisar som jag diskuterar tjejers utseende med.. OCH DOM KAN FAKTISKT GÖRA DET Kat, coola ner lite och tänk positiva tankar om människor det är roligare! Alla har inte en sexistisk baktanke med allt!!
Jag kan nog tycka att meningen: Vad är det första du lägger märke till hos det motsatta könet? är menat som: vad tänder du på hos det motsatta könet... Så tolkade jag det som iaf, direkt.
Kat har flera goda poänger, som det skulle vara intressant att diskutera i en annan tråd (här på Odla). Heteronormen är faktiskt väldigt överväldigande, och visst, det beror till del på att de flesta ju är heterosexuella, men det beror också på slentrianmässig användning av de schabloner som finns. Även om det är "uppenbart" för alla vad som avses med frågan så hade den nog kunnat formuleras på ett annat sätt. "Vad ser du först hos en tänkbar partner?" Fast, där blir ju problemet att man ibland kan fastna för en otänkbar partner.
Sen är det såklart alltid i sådana här snabba och generella frågelekar så att flera alternativ inte är möjliga att svara på helt korrekt, då får man höfta till det lite, anpassa sina svar efter frågan, eller ignorera frågan.
Snöflinga
18-12-2006, 12:10
Tycker det är ganska respektlöst av Kat att bara stjäla en tråd sådär  Visst var den, om man bortser från Kats sexfixering, ganska kul innan
netaave
18-12-2006, 12:14
CITAT (Kat @ 18-12-2006, 09:28) .
Heterosexnormen är otroligt dominant i vårt samhälle. Ja naturligtvis! De flesta är ju hetrosexuella.
malin72
18-12-2006, 16:40
nog för att det var en tråd ang att lära känna varandra men nu måste jag säga ifrån svara på frågorna och snälla frågor om ni måste men ni förstör den genom att tala om något som gör mig ........ skärp till er nu.sluta förstör alla trevliga trådar med massa strunt,då kan ni väl pma istället sorry att jag nu skriver detta men kunde inte låta bli låt det trevliga komma tillbaka det som tråden handlar om
Snöflinga
18-12-2006, 16:52
CITAT (malin72 @ 18-12-2006, 16:40) nog för att det var en tråd ang att lära känna varandra men nu måste jag säga ifrån svara på frågorna och snälla frågor om ni måste men ni förstör den genom att tala om något som gör mig ........ skärp till er nu.sluta förstör alla trevliga trådar med massa strunt,då kan ni väl pma istället sorry att jag nu skriver detta men kunde inte låta bli låt det trevliga komma tillbaka det som tråden handlar om  Håller fullständigt med dej ...
CITAT (pejori @ 18-12-2006, 09:34) den diskusionen hör mera hemma på flashback.info... testa där om du vill tjafsa  Jag vill inte tjafsa och vill definitivt inte prata med dårarna på Flashback. Jag vill att folk ska respektera varandra och inte sätta vissa på undantag.
CITAT (AnitaGg @ 18-12-2006, 09:37) CITAT (Kat @ 18-12-2006, 09:34) Ja, men det vill jag inte. Om alla andra trådar automatiskt handlar om heterosexualitet så behöver jag inte starta en ny för att det ska handla om något annat.
Dessutom kunde det lika gärna ha handlat om att osynliggöra alla som inte är vita. Den här tråden handlar inte om sexualitet, det var därför jag tänkte att du kunde starta en sån om du vill diskutera sexualitet. Nej just det. Den handlar inte om sexualitet. Ändå är den hetero så det stänker om det. Som det mesta i samhället. Heterosexuella brukar bara ha väldigt svårt att se när de manifesterar sin läggning, eftersom det är så normaliserat. Det jag blir så nyfiken på är varför så många väljer att slå ifrån sig, istället för att bara försöka tänka till lite extra nästa gång. Det är inte svårt alls faktiskt. Och gör världen så mycket trevligare för alla
CITAT (AnitaGg @ 18-12-2006, 09:43) Sitta och tjafsa i en sån här tråd är dålig stil Kat. Det säger mer om dig än det säger om nån annan. Välj dina strider och spara krutet till nåt viktigt  Det är en lära känna tråd och nu får ni lära känna mig och vilka strider jag väljer. Nej, jag är inte bekväm, men det här ÄR viktigt för mig.
Det lustiga är att det är bara de med andra sexpreferenser än heterosexualitet som går ut var som helst och ordar högt och vitt om sin rätt att finnas, accepteras och märkas... Mera sällan heterosexuella som brakar in i deras sfär och gör likaledes. Det kanske är så att man bara blir satt på undantag när man tillåter det... *funderar* Fenja
CITAT (Snöflinga @ 18-12-2006, 12:10) Tycker det är ganska respektlöst av Kat att bara stjäla en tråd sådär  Visst var den, om man bortser från Kats sexfixering, ganska kul innan  Jag har inte sagt ett enda j*la ljud om sex. Undrar vem som är sexfixerad här. Hade det varit samma tal om att den förälder som hade ställt sig upp och talat om hur klassen mobbar dottern, blivit anklagad för att "själa tillställningen"? Min fråga var vänligt ställd och vänligt menad. Frågan är väl varför det upprör så?
CITAT (Fenja @ 18-12-2006, 20:13) Det lustiga är att det är bara de med andra sexpreferenser än heterosexualitet som går ut var som helst och ordar högt och vitt om sin rätt att finnas, accepteras och märkas... Mera sällan heterosexuella som brakar in i deras sfär och gör likaledes. Det kanske är så att man bara blir satt på undantag när man tillåter det... *funderar* Fenja Jaså? Jag hör hela tiden heteros som manifesterar sin sexualitet. Det beror väl med vilka öron man lyssnar med?
Känns det bra nu Kat när du lyckats förstöra glädjen med denna tråd?
90% av befolkningen är heterosexuell. Lev med det. Trots allt är det ju det enda sättet att sköta fortplantningen på. Sen kan man ju kämpa för homoadoptioner, men det krävs ju heterosexuella för att det ska finnas några barn att adoptera.
Din fråga var varken vänligt ställd eller vänligt menad. Den var provocerande och sällsynt dum dessutom. Upprör gör den för att du kräver att bli accepterad för den du är, men du låter inte oss andra vara dom vi är.
Öppna inte den här tråden nån fler gång om du nu tycker den är så "upprörande".
Alexander-VG-zon3
18-12-2006, 21:00
CITAT (AnitaGg @ 18-12-2006, 20:57) Känns det bra nu Kat när du lyckats förstöra glädjen med denna tråd?
90% av befolkningen är heterosexuell. Lev med det. Trots allt är det ju det enda sättet att sköta fortplantningen på. Sen kan man ju kämpa för homoadoptioner, men det krävs ju heterosexuella för att det ska finnas några barn att adoptera.
Din fråga var varken vänligt ställd eller vänligt menad. Den var provocerande och sällsynt dum dessutom. Upprör gör den för att du kräver att bli accepterad för den du är, men du låter inte oss andra vara dom vi är.
Öppna inte den här tråden nån fler gång om du nu tycker den är så "upprörande". om alla var bögar och lesbiska skulle det ändå bli barn
CITAT (flaxss @ 18-12-2006, 21:00) CITAT (AnitaGg @ 18-12-2006, 20:57) Känns det bra nu Kat när du lyckats förstöra glädjen med denna tråd?
Öppna inte den här tråden nån fler gång om du nu tycker den är så "upprörande". om alla var bögar och lesbiska skulle det ändå bli barn Ja visst. Men inte i enligthet med någons övertygelse. Så länge man nu inte fixar det i ett laboratorium.
CITAT (AnitaGg @ 18-12-2006, 20:57) Känns det bra nu Kat när du lyckats förstöra glädjen med denna tråd?
Öppna inte den här tråden nån fler gång om du nu tycker den är så "upprörande". Vi vet inte hur många som är heterosexuella. Mycket tyder på att majoriteten av befolkningen ligger i en gråskala mellan ytterligheterna hetero- och homosexuell. Men hur vit, heterosexuell och kristen vår värld ändå är, så blir det inte mer rätt att utgå från att hela omgivningen stämmer in på detta. Jag vet bäst själv hur min fråga var menad och jag menar samma sak fortfarande. Du har ingen anledning att vara otrevlig mot mig för att jag bryr mig om dem som inte syns.
CITAT (AnitaGg @ 18-12-2006, 21:01) Ja visst. Men inte i enligthet med någons övertygelse. Så länge man nu inte fixar det i ett laboratorium. Bögar, bin och flator har skaffat barn under lång tid både med medicinsk hjälp och utan. Det behövs ett ägg och en spermie för att skapa ett embryo, inte två heterosexuella individer.
CITAT (Kat @ 18-12-2006, 21:06) CITAT (AnitaGg @ 18-12-2006, 20:57) Känns det bra nu Kat när du lyckats förstöra glädjen med denna tråd?
Öppna inte den här tråden nån fler gång om du nu tycker den är så "upprörande". Vi vet inte hur många som är heterosexuella. Mycket tyder på att majoriteten av befolkningen ligger i en gråskala mellan ytterligheterna hetero- och homosexuell. Men hur vit, heterosexuell och kristen vår värld ändå är, så blir det inte mer rätt att utgå från att hela omgivningen stämmer in på detta. Jag vet bäst själv hur min fråga var menad och jag menar samma sak fortfarande. Du har ingen anledning att vara otrevlig mot mig för att jag bryr mig om dem som inte syns. Det enda du har lyckats åstadkomma med detta är att motverka ditt eget syfte. Den som eventuellt hade aversioner mot homosexuella innan du klev in här, lär ju ha fått vatten på sin kvarn. Dom som har skrivit i den här tråden ville lära känna varandra. Det har du lyckats förstöra duktigt bra med din fanatism. Du vet bäst både hit och dit om jag förstår saken rätt. Det enda du glömmer är att mottagaren har tolkningsföreträde. Så för min del kan du gärna ta dina åsikter och dra nån annanstans. Vi vet vad du tycker nu.
1. Vad lyssnar du på just nu? Suset från datorn
2. Piercings? i öronen
3. Ögonfärg? Blå
4. Födelseplats? BB Mariestad
5. Favoritmat? Svensk husmanskost
6. Någonsin varit I Kalifornien? Nej
7. Någonsin tapetserat något med toalettpapper? Nej
8. Favoritdag på veckan? Förr fredag kväll men nu jobbar ja helger så då har ja ingen speciell favoritdag
9. Favoritmöbel i hemmet? Sängen
10. Favoritsport att titta på? Ishockey
11. Favoritdryck? Ett glas Limetto
12. Favoritglass? Klings
13. Kändis du är lik? INGEN vad ja vet
14. Snabbmatsrestaurang? Mc donalds
15. Vilken färg har din sovrumstapet? Gul
16. Hur många gånger kuggade du på teoriprovet? 0
17. Vem fick du ditt senaste e-mail ifrån? En brevvän om man inte räknar med all reklam
18. På vilken affär hade du valt att övertrassera ditt kreditkort? Ingen
19. Vad gör du oftast när du är uttråkad? Tittar på tv
20. När går du och lägger dig? Runt 22.00
21. Favorit alkoholbaserad dryck? För tillfället Limetto
22. Favorit TV-program? vet inte
23. Senaste person du gick ut och åt middag med? Jobbarkompis
24. Ford eller Chevrolet? Chevrolet
25. Det första du lägger märke till hos det motsatta könet? Ögonen
26. Vilken är din favoritfärg? svart
27. Hemlig talang? är helmlig
28. Katter eller hundar. katt
CITAT (AnitaGg @ 18-12-2006, 21:17) CITAT (Kat @ 18-12-2006, 21:06) CITAT (AnitaGg @ 18-12-2006, 20:57) Känns det bra nu Kat när du lyckats förstöra glädjen med denna tråd?
Öppna inte den här tråden nån fler gång om du nu tycker den är så "upprörande". Vi vet inte hur många som är heterosexuella. Mycket tyder på att majoriteten av befolkningen ligger i en gråskala mellan ytterligheterna hetero- och homosexuell. Men hur vit, heterosexuell och kristen vår värld ändå är, så blir det inte mer rätt att utgå från att hela omgivningen stämmer in på detta. Jag vet bäst själv hur min fråga var menad och jag menar samma sak fortfarande. Du har ingen anledning att vara otrevlig mot mig för att jag bryr mig om dem som inte syns. Det enda du har lyckats åstadkomma med detta är att motverka ditt eget syfte. Den som eventuellt hade aversioner mot homosexuella innan du klev in här, lär ju ha fått vatten på sin kvarn. Dom som har skrivit i den här tråden ville lära känna varandra. Det har du lyckats förstöra duktigt bra med din fanatism. Du vet bäst både hit och dit om jag förstår saken rätt. Det enda du glömmer är att mottagaren har tolkningsföreträde. Så för min del kan du gärna ta dina åsikter och dra nån annanstans. Vi vet vad du tycker nu. På vilket sätt kan det ha hänt och hur kan jag lastas för att någon inte vill ta till sig kritik om sitt eget osynliggörande beteende? Det är något som vi alla gör emellanåt men som man borde vara tacksam för att någon påpekar. Jag är i alla fall mycket glad om någon påpekar när jag gör det. Det är något som vi behöver. Om medmänsklighet är fanatism, så är jag gärna fanatisk. Själv beter du dig rätt otrevligt för närvarande, men jag vill inte hindra dig från att uttrycka dig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|