Full version: Köpa färdig häck?
jox123
Trädgården till vårt nyinköpta radhus har inget skydd alls, det är full insyn. Den tidigare ägaren hade precis grävt upp häcken, innan hon sålde.

Vi har ingen rättighet att sätta upp något högre staket.

Hur får vi "snabbt" upp en häck? Går det att köpa färdig häck, vad skall vi satsa på?
Fenja
Hej och välkommen hit!
Vilken växtzon bor du i? Vilket väderstreck ska häcken växa i, soligt/skuggigt?
De flesta handelsträdgårdar har buskar i olika ålder, så visst kan det gå att hitta stora exemplar. Glöm inte att titta på barrväxter med, men tänk på att många blir väldigt höga.
Ett annat sätt är att sätta upp en spalje och låta rosor, klematis, kaprifol eller annat täcka den. Med en spalje har du ju ett visst insynsskydd vintertid också.
Mvh
Fenja
jox123
Tack.

Jag bor zon 2, med en trädgård i sydväst läge. Det är två sidor av trädgården i vinkel jag behöver täcka, ca 15 meter.

Spalje är intressant, men mina grannar har uttryckligen sagt att "över 150 cm" ogillas av dem.

Även buskar är ett intressant alternativ. Idag har vi bara gräsmatta fram till tomtgränsen.
Har tidigare använt "färdig" (120 cm) Avundbok (tror jag den hette), dit jag bodde förut. Den var dyr per växt och blev aldrig tät.
Fenja
Buskar i sol till halvskugga
Sluthöjd: 0,7-1,2 m

Aronia melanokarpa 'Hugin' liten svart aronia
Buxus sempervirens 'Faulkner' buxom
Chaenomeles x superba hybridrosenkvitten
Clethra alnifolia konvaljbuske
Cotoneaster integerrimus oxbär
Cotoneaster 'Skogholm' skogholsoxbär
Cytisus nigricans 'Cyni' svartginst
Daphne x burkwoodii 'Somerset'
Daphne mezerum tibast
Euonymus alatus 'Compactus' låg benved
Exocorda x macrantha 'The bride' pärlbuske
Hypericum erectum 'Gemo' buskhypericum
Kalmia angustifolia 'Rubra' smalbladig kalmia
Mahonia aquifolium mahonia
Physocarpos opulifolius 'Dart's Gold' gulbladig smällspirea
Physocarpos opulifolius 'Nanus' dvärgsmällspirea
Potentilla fruticosa 'Abotswood' vit ölandstok
Potentilla fruticosa 'Goldfinger' ölandstok
Potentilla fruticosa 'Maanelys' gul ölandstok
Potentilla fruticosa 'Sandved' vit ölandstok
Potentilla fruticosa 'Tangerine' orange-röd ölandstok
Prunus tenella 'Fire Hill' dvärgmandel
Prunus triloba rosenmandel
Pyracantha coccinea 'Anatolia' eldtorn
Salix lanata ullvide
Spirea betulifolia 'Tor' björkspirea
Spirea callosa 'Odensala' norrlänsk praktsppirea
Spirea japonica 'Shirobana' brokspirea
Spirea nipponica 'June Bride' girlandspirea
Spirea nipponica 'Snowmound' girlandspirea
Symphoricarpos x chenaultii hybridsnöbär
Syringa meyeri 'Palibin' dvärgsyren

Snabbväxande buskar

Acer ginnala ginnalalönn
- tataricum rysk lönn
Amelanchier i sorter häggmispel
Caragana arborescens sibisrisk ärtbuske
-- 'Lorbergii' fjäderkaragan
Cotoneaster i sorter krypoxbär
Lonicera tatarica i sorter rosentry
Philadelphus coronarius luktschersmin
- lewisii 'Waterton' norrlandsschersmin
- 'Virginial' kameliaschersmin
Prunus padus 'Coloratus' blodhägg
Ribes odoratum rosenhallon
Salix acutifolia daggvide
Sambucus nigra fläder
- racemosa druvfläder

Listan med snabbväxande måste du kolla sluthöjden på, men många går ju att klippa till önskad höjd.

Mvh
Fenja
Cilla
Hej och välkommen jox!

Gillar ditt sätt att minnas namn. "Avundbok" borde kanske avenbok heta. Sedan några år är den högsta mode som häckväxt och många med andra häckar tittar avundsjukt på sina grannar med nyplanterade sådana...

Som med många andra växter som kommer på modet brukar deras egenskaper beskrivas lite halvt. Att en avenbokshäck tar många år på sig att bli tät, tjock och vacker osm på bilderna är inte lätt att veta, och inte heller att det är en av de dyraste häckväxterna man kan plantera.

Fenjas långlista är bra. Om du beskriver lite mer av detta så kan vi hjälpa dig att sortera:
- är det viktigt för er med insynsskydd också på vintern?
- hur bred får och bör den vara
- vill du ha en som du inte behöver klippa och som får bli lite friväxande
- vill du formklippa den
- ska den blomma eller bryr dig mer om bladverk
- höstfärger, doft, bär eller annat - vad är viktigast
mightyT
Planterade i somras ca trettio meter färdig häck. Detta var avenbok. Den fanns att köpa färdig i alla möjliga höjder. Finns även av andra växter.
Den jag använde var ca170cm hög. Den har fått noggrann skötsel och det återstår att se nästa sommar hur den har tagit sig. Denna metod var mycket populär hos kunden som genast fick ett rejält insynsskydd. Dock kostar det en slant.
Ett annat alternativ jag sett är ett normalhögt staket som avslutas uppåt med spaljé. Spaljén kan vara hur hög som helst. på så vis kan det inte kallas plank och är tillåtet. på denna spaljé kan du odla klängväxter, vilka kan ge insynsskydd redan första året
jox123
Oj, sånt bemötande, jag är helt tagen!

Ursäkta Avenbokens uttal från mig.

Det jag hade svårt med Avenboken var priset per "färdig" växt samt att den behåll sina "torra" blad under vintern.

Tack för långlistan, här har jag mycket att läsa på, hoppas det finns några alternativ där under Avenbokens prisklass.

Insynsskydd också på vintern är inte viktigt.
Hur bred får och bör den vara? Vi har en trädgård på ca 100 kvm, så växten får inte ta för mycket bredd.
Gärna "någorlunda klippning", ingen "punkfrisyr" på häcken.
Ska den blomma eller bryr dig mer om bladverk? Spelar ingen större roll.
Höstfärger, doft, bär eller annat - vad är viktigast - Spelar ingen större roll.

Våra mål är att:
1. "Fånga upp" barnen så de inte springer rakt ut på gatan
2. Få ett någorlunda insynsskydd över 1 meter
3. Hindra utomstående från att bara kliva rätt in i trädgården, vilket de kan göra idag, endast en 20 cm hög gatstenskant "skyddar"
4. Kunna sitta på gräsmattan och fika utan att alla som går förbi tittar "ned" på en
5. Få ovan realtivt snabbt, inte om 3-4 år
6. Inom cirka-budgeten för inköp: 7.500:- (7500:- / 15 meter = 500:- metern)

Kommer uppdatera med bilder av trädgården snart.
Cilla
De flesta av listan på buskar på Fenjas lista passar inte för häck eller är iallafall inte vanliga att sätta i häck.

Kanske kan hagtorn passa era syften och vad jag antar är ganska torr mark. Smällspirea och klasespirea är ett andra alternativ. Tåliga, relativt billiga plantor som växer snabbt och kan formklippas som man vill.

Större plantor som brukar kallas "färdig häck" finns av liguster som kanske också kan passa er.

Här är seriösa plantskolor man kan beställa det som kallas "färdig häck" av:
http://www.eplanta.com/sida_1_21.asp. Eftersom större plantor är dyrare gäller att hitta en plantskola man litar på.
Ophelia
Nåt jag kan tycka är viktig att tänka på är att ni ska leva med häcken bra länge. Se till att köpa något som verkligen tilltalar så ni slipper svära över hur opassande den är. Att köpa häck är en investering. En felaktig inköpt planta eller även ett träd kan man alltid råda bot på men en häck är inte lika lätt.

Ett annat sätt är att längre in på gräsmattan kanske sätta några buskar/lägre träd strategiskt placerade för att ytterligare öka insynskyddet (om det finns plats).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon