fruberglund
Jaha, sökfunktionen funkar fortfarande inte för mig så jag frågar istället.

Min Amaryllis har två stänglar varav den ena precis håller på att vissna och nästa är på väg att öppna sig.

Ska jag klippa/skära bort den första för att ge mer chans för den andra att öppna sig? Blommor som vissnar ner brukar ju ta näring från kommande blommor har jag för mig.

Nån som vet?
Alexander-VG-zon3
vill du ha frön så ska den andra vara kvar . eller så klipper du bort den ner vissna . så har jag gjort på min ena klippt av den andra och låtit den ena växa .
fruberglund
CITAT (flaxss @ 17-12-2006, 13:45)
vill du ha frön så ska den andra vara kvar . eller så klipper du bort den ner vissna . så har jag gjort på min ena klippt av den andra och låtit den ena växa .

Nä, de är så billiga så jag köper nog nya nästa år istället. Då klipper jag ner den första då smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (fruberglund @ 17-12-2006, 13:51)
CITAT (flaxss @ 17-12-2006, 13:45)
vill du ha frön så ska den andra vara kvar . eller så klipper du bort den ner vissna .  så har jag gjort  på min ena klippt av den andra och låtit den ena växa .

Nä, de är så billiga så jag köper nog nya nästa år istället. Då klipper jag ner den första då smile.gif

du kan ju spara löken och få frön . det är ju lite billigare än att köpa nya .
wub.gif

det blir någ fint fint när du klippt veck den första wub.gif
Fenja
Det tar flera år att dra dem från frö till blomning... Däremot brukar jag ta vara på sidolökar.
Mvh
Fenja
Lady Hamilton
Jag håller också med om att man bör klippa bort stängeln när den har blommat klart. Tror inte heller att det är någon större idé att satsa på frö-förökning, risken att man hinner "ge upp" innan man uppnått färdigt resultat är väldigt stor wub.gif
Alexander-VG-zon3
det som är roligt med frön är att man kan få egna färgsorter .
och så klart kan man spara sidolökar och löken om man vill och ha även fröna . wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon