|Birgitta|
*raderat*
*Mademoiselle*
Maila dem till en mailadress och öppna upp dom igen på nya datorn laugh.gif
|Birgitta|
*raderat*
AnitaO
Jag hade nog tänkt föreslå samma som Mademoiselle.
Tror faktiskt inte att det går att flytta mail.
Men det finns ju duktigt datafolk på forumet som kanske har nåt bra tips smile.gif
*Mademoiselle*
Du kanske kan kontakta Pc För Alla
De kanske kan hjälpa dig biggrin.gif
askar
Jag brände ner på skiva... snabbt och enkelt.
KURT
Det går att kopiera mapparna men de måste placeras på rätt ställe:

http://eforum.idg.se/viewmsg.asp?entriesid...d=822198#822198
http://eforum.idg.se/viewmsg.asp?entriesid...d=711096#711212
|Birgitta|
*raderat*
|Birgitta|
*raderat*
grycken
I en ny dator brukar jag börja med att ändra mappen där breven ska hamna. Sökvägen kan t.ex. vara den väldigt långa C:\Documents and Settings\Lokala inställningar\Application data\Identities\xxx\Microsoft\Outlook Express.

Jag skapar först mappen Mail, C:\Mail, i Utforskaren. Genom att sen i Outlook Express gå in på menyn Verktyg - fliken Alternativ - fliken Underhåll - knappen Mapp kan jag ändra sökvägen till breven. Breven "flyttas" då till den valda mappen.

Därefter kopierar jag samtliga filer i mappen Mail och flyttar över dem till mappen Mail i den nya datorn där breven ska ligga. Töm gärna mappen i den nya datorn först annars kan det bli problem.

Eftersom jag säkerhetskopierar e-posten minst en gång i veckan blir det enkelt att hitta breven på det här sättet.
Alexander-VG-zon3
mail är väl inte fastbundet med datan utan med nnätetså det kvittar vilken data du är på du kan fortfarande logga in på sidor och din mail . om jag fattat rätt om det var det du menade
KURT
CITAT (flaxss @ 18-12-2006, 10:38)
mail är väl inte fastbundet med datan utan med nnätetså det kvittar vilken data du är på du kan fortfarande logga in på sidor och din mail . om jag fattat rätt om det var det du menade

Det är korrekt att man oftast inte har själva mailservern på den lokala datorn. Men oftast laddar man ner mailen från servern och raderar själva mailen på servern (administratörerna kräver ofta det), och då kan man inte finna gamla mail på mailservern.
grycken
Frågan gällde att flytta över e-posten till en ny dator. Har man kvar breven på mailservern är det ju inget problem. Har man Hotmail eller liknande ligger de kvar på servern på det utrymme som man disponerar.

Jag hämtar hem mina brev till Outlook Express, efter omvägen via MailWasher för att radera och svartlista spam och annan oönskad post. Jag kan välja att även ha kvar dem på mailservern ett par dagar eller längre.
Anki på Öland
Jag bytte dator nyligen och flyttade över alla mapparna på mitt lilla lösa USB-minne, satte i det på nya datorn, la dom på skrivbordet och flyttade sen in dom i dom rätta mapparna i Outlook.
Anki
Elisabeth-Västkustkolonisten
Finns det ingen möjlighte att flytta allt från en dator till en annan? Inbillar mig att det måste gå men vet inte hur

Tänker nämligen också på att köpa ny dator och will ha med dit mycket. Bl. an. ca 2000 Bilder

Elisabeth
anna_rispan
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 18-12-2006, 15:32)
Finns det ingen möjlighte att flytta allt från en dator till en annan? Inbillar mig att det måste gå men vet inte hur

Tänker nämligen också på att köpa ny dator och will ha med dit mycket. Bl. an. ca 2000 Bilder

Elisabeth

man kan väl flytta med hela hårddisken. eller om den nya sätts i den gamla lådan. jag vet inte varför man byter hit o dit. det finns det säkert de som kan förklara bättre.
men sambon flyttade med en av de gamla hårddiskarna till nya lådan med nya grejer i.
Gossen Ruda
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 18-12-2006, 15:32)

Elisabeth

Det går att koppla ihop datorerna med kablar och sen tanka över informationen, vet dock inte exakt hur proceduren går till.
|Birgitta|
*raderat*
Trädet (ZonV)
Om jag ska flytta mycket data mellan två datorer använder jag mig av stort USB-minne eller tar jag bara med mig hårddisken till den nya datorn och kopplar in. Ha koll vilken som är slave eller master hårddisk. Detta gäller ide-hårddisk som du har. SATA hårddisk tror jag knappast att du har.
Sommartorparn
CITAT (|Birgitta| @ 18-12-2006, 15:44)
Jag ska kanske poängtera än en gång att min gamla dator är gammal. Jag har windows 98 i den så ni förstår säkert hur gammal den är. wink.gif Så usb och sånt funkar inte, finns inget uttag. Dock har jag en cd-brännare så bränna skivor kan jag.

Jag gjorde detta för ett år sedan (flyttade från Win 98 till ny dator med XP). Hade inte ens en cd-brännare utan fick ta alltihop via diskett. Fick ihop 50 disketter! Dom största filerna zippade jag och skickade till en annan dator per mail och därifrån tillbaka till den nya datorn. Lyckades faktiskt också få över 5 års samlade e-post också genom att dela upp inkorgen och utkorgen i flera undermappar ända till dess jag fick ner storleken på filerna så att dom sedan kunde zippas och skickas per mail.... allt går. Lite trixigt är det att hitta filerna och veta hur man återställer dom i outlook express.

OBS att adressboken ligger på ett annat ställe än e-posten. (Det står kanske i länken ovan hur man gör, annars kan jag försöka hitta den beskrivning jag använde)

Detta säger jag bara för att du ska skatta dig lycklig över att ha en cd-brännare! Man får rum med så oerhört mycket mer på en cd än på diskett! rolleyes.gif

Det går också att koppla ihop datorerna i nätverk och föra över, men min erfarenhet är att det är oerhört krångligt att få det att fungera, och särskilt när man inte är van vid hur xp fungerar. Rekommenderar att bränna på cd!
|Birgitta|
*raderat*
|Birgitta|
*raderat*
askar
CITAT (|Birgitta| @ 18-12-2006, 08:21)
CITAT (askar @ 18-12-2006, 08:01)
Jag brände ner på skiva... snabbt och enkelt.

Vilka filer brände du? Sökväg? Filtyp?

Oj... det har jag ingen aning om, för jag fick hjälp av den yngre generationen.
Men jag minns att filer exporterades någonstans osv.
Hoppas att du får hjälp av någon som kan mer. smile.gif
|Birgitta|
*raderat*
ingrid fuxwall
Min gamla dator var/är så gammal att den inte har någon CD brännare men nog hade den ett uttag för USP, är du säker på att du inte har det?
|Birgitta|
*raderat*
Sommartorparn
Här är en länk som förklarar hur du "Säkerhetskopierar e-posten" och sedan "återställer e-posten" i outlook express.
Flytta e-post

Hoppas det går bra!

e-postfilerna heter något på .dbx
du måste ta med dig allihopa.
KURT
För den som har nätuppkopplad dator så kan man tillfälligt lägga filer på upp till 2 GB på filecentral.se.
Berith
Den här tråden ska jag komma ihåg...
Att ta med den gamla hårddisken i den nya dator vor eju ingen dumm idé. Men då behöver jag någon som gör det för mig. Jag tror nämligen inte jag vågar att göra det själv.

Och så måste den nya vara en PC som man får greja med själv utan att förlora garantien.

Tänkte ju att vänta med nya datorn tills den säljs med Vista. Men är det värd att vänta?

Edelweiss
Pirum
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 19-12-2006, 09:56)
Tänkte ju att vänta med nya datorn tills den säljs med Vista. Men är det värd att vänta?

Jag tycker det är värt att vänta, kör Vista just nu och det är rätt ok. Har lite problem med en skrivare som inte har drivrutiner, annars är det lugnt.
Jag skulle rekommendera man väntar, åtminstone om man vill ha sin dator lång tid framöver utan att uppgradera XP till Vista.
CITAT (Pirum @ 19-12-2006, 11:35)
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 19-12-2006, 09:56)

Jag tycker det är värt att vänta, kör Vista just nu och det är rätt ok. Har lite problem med en skrivare som inte har drivrutiner, annars är det lugnt.
Jag skulle rekommendera man väntar, åtminstone om man vill ha sin dator lång tid framöver utan att uppgradera XP till Vista.

Det är ju det jag tänker på.

Har jag nu väntad så länge så kan jag vänta några månader till. skall ju komma i januari, läste jag
*Stintan*
Stor varning här! Har just fått en ny dator av mina gulliga avkommor. Alla mina önskade program var installerade och så plockade dom ur den gamla hårddisken och satte in den i den nya datorn. I min enfald så trodde jag ju att alla mina installerade program skulle ligga kvar orörda på den gamla disken men icke. Hur jag än letar och söker så är en massa grejer borta.
Så se till att kopiera innan säger jag bara!! Jag är jätteglad att jag fått ern ny mycke bättre fungerande dator men jag har väldiga bekymmer att få en del av mina gamla program att fungera (även om jag installerar om dom) som tex att jag inte får det att fungera att föra över bilderna från kameran till datorn.

Jo jag är urkass på sånt här det erkänner jag villigt men finns det någon som har tips att deola med sig så sklle jag ju bli jätteglad rolleyes.gif
Sommartorparn
CITAT (Stintan43 @ 19-12-2006, 18:12)
Stor varning här! Har just fått en ny dator av mina gulliga avkommor. Alla mina önskade program var installerade och så plockade dom ur den gamla hårddisken och satte in den i den nya datorn. I min enfald så trodde jag ju att alla mina installerade program skulle ligga kvar orörda på den gamla disken men icke. Hur jag än letar och söker så är en massa grejer borta.
Så se till att kopiera innan säger jag bara!! Jag är jätteglad att jag fått ern ny mycke bättre fungerande dator men jag har väldiga bekymmer att få en del av mina gamla program att fungera (även om jag installerar om dom) som tex att jag inte får det att fungera att föra över bilderna från kameran till datorn.

Jo jag är urkass på sånt här det erkänner jag villigt men finns det någon som har tips att deola med sig så sklle jag ju bli jätteglad rolleyes.gif

Skaffar man en ny dator så är det hur som helst en god idé att installera om alla programmen på den datorns C-disk. Program ska ligga på C-disken för att fungera på bästa sätt. Sätter man in den gamla hårddisken i den nya datorn så att man har två hårddiskar så kommer den gamla att heta D. Har svårt att tro att man kan köra program från D. Vitsen med att föra över den gamla hårddisken är helt enkelt att man enkelt kan komma åt alla sina dokumentfiler. Vill man sedan använda den gamla hårddisken som extra lagringsutrymme så är det en god idé att formatera om den innan för att bli av med en massa gammalt skräp som blir på en disk som använts ett tag.

Ett tips för att snabbt kunna installera om alla sina program är att alltid spara nedladdade programfiler i en särskild mapp. Vid behov tar man bara med sig den mappen till den nya datorn och packar upp o installerar alla programmen därifrån. Ofta märker man dock att det ändå är dags för nya versioner...... .....

Om du har problem att få vissa saker att fungera på nya datorn kan bero på att du behöver nya drivrutiner för vissa funktioner. Om du vill ha hjälp med den slags problem måste du tala om vad du hade för system på den gamla datorn, vad du har för system på den nya och vad programmen heter som inte fungerar.
*Stintan*
Jo när jag fick den nya så va alltså alla program jag önskade redan installerade i den och efter det så satte dom in den gamla hårddisken som nu heter E: I den fanns en del äldre versioner av program och dom behöver jag ju inte längre utan kommer att använda disken som extra lagringsutrymme för bilder och dokument. Jag har fixat in dom program jag hade lite besvär med så nu fungerar det alldeles utmärkt. Men tyvärr har jag tappt en hel del mail och får skylla mig själv att jag inte sparade dom innan vi flyttade disken. Ibland går det lite för fort tongue.gif

Det är eller snarare var Windows XP i båda. Nu ska jag bara flytta över alla bilder och dokument innan jag kan formatera den gamla disken och den kommer att bli en utmärkt extra lagringsplats.

Men tack Sommartorparn för ditt svar smile.gif
|Birgitta|
*raderat*
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon