irenep
Jag planterade en fläderbuske förra sommaren. Den har vuxit en del, men de nya bladen som kommer fram är krulliga och ser inte friska ut.

Den står vid en södervägg, men har fått vatten med jämna mellanrum så den har inte torkat ut. I tädgårdsbutiken sa dom att det kunde vara övergödning, men jorden är ganska mager så jag är tveksam till det. Vad kan jag göra för att den ska växa och trivas?
KURT
Är du säker på att det inte är något så enkelt som bladlöss? Men det skulle inte drabba alla blad.
irenep
Nej, jag kan inte se att det finns några löss på grenarna.
Susanna
Hej!

Kan fläder få krussjuka? Sådan som persikoträd har?! Jag vet inte men kanske värt att kolla upp. Mitt persikoträd fick krussjukan i år... mad.gif

------------------

Hälsningar Susanna
irenep
Det låter inte alls otroligt, vad kan man i så fall göra åt det?
KURT
Krussjuka är orsakas av virus och åt det finns det inte så mycket göra . Men dessa virus brukar vara tämligen artspecifika (det finns dock många olika virus som orsakar krussjuka på olika växter), jag har aldrig hörttalas om krussjuka på fläder. Överhuvudtaget så är växter som växer vilt i Sverige (som tex fläder) bättre anpassade till klimat och ev parasiter så de drabbas inte så ofta av sjukdomar , som tex de veklingar som vi har importerat till våra trädgårdar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon