Full version: Dvärgpalm.
surren
Sådde ett dvärgpalm frö för 2-3 månader sen ungeär, och nu har det kommit upp nånting!! =)

Ska jag ta av plasten över krukan? Nåt speciellt att veta om skötsel?
Alexander-VG-zon3
ta av plasten sen sköt den som en vanlig krukväxt ev sätt den svalare .

detta är en medelhavsväxt .

skötsel för dvärgpalm
klara torka bra men vill ha vatten bara den torkar lätt upp i mellan . vill ha det ljust och näring under sommaren klara frost ner till ca -5c -10c beronde på storlek och den trivs med att vara ute *passar inte för inomhus odling* utan vill som sagt vara ute så mycket det går och sen tar man in den vid -5c och har den svalt ca +5c +10c . under bra växtförhållande *ute under våren,sommaren,hösten,halva vintern* men har man den under bra växtförhållande kan där komma 3-7blad per säsong . gräv gärna ner den i marken under sommaren sen tar du upp den på hösten/vintern den klara även snö,hagel,storm .
om ca 5-10år har du en sån här
länk nedanför

http://image48.webshots.com/49/6/91/76/203...rtcuts/FullSize
West Palm C
Chamaerops humilis.

Håller med Flaxx, min har bara varit inne 2 kalla dagar sen början av April. Har trivts förträffligt ute denna milda vinter, planterad i ekfat och står ute lite skyddat mot regn vid entren just nu. smile.gif
surren
Jag bor i en lägenhet så de enda jag har tillgång till är balkong! Kommer de funka ändå tror ni?

Den är typ 5-10 cm hög nu, ska jag ha kvar den inne eller ska jag ställa ut den? Den verkar växa på ganska bra faktiskt! Den står under en lampa men de kanske inte har nån betydelse smile.gif

Tack för svaren peace!
Alexander-VG-zon3
jag hade tat ut dom . prova först under soliga dagar sen ta in dom när det blir svalare på natten eller lägg på skydd . sen därefter du har gjort det i några dagar kan du sätta den där hel tid . blir det ner mot -10c så släng på skydd eller ta in den och sätt den vid dörren eller nåt annat . sen då ha ute den så mycket det går bara den inte har under -10c och kom ihåg rötterna är känsligare så du bör lägga skyddet så det täcker krukan och har kontakt med balkong golvet . grön vinter väv skyddar bra . tjockare lager mer skydd har du skydd på kan du någ lämna den ute när det går ner mot -15c men det gäller bara när dom är större i den storleken dom är nu hade jag skyddat vid -7c -6c . sen till nästa höst kan dom vara nere vid till -10c . då jag tror den får mer omfång .

vilket läge är balkongen i ??
West Palm C
surren.

Som Flaxxs säger, ta det easy i början med att ha ut den och chocka den inte med frost på en gång. Min C H är väl cirka 4 år nu och är ute i princip året runt. ( Bor i zon I-II på västkusten och höstens/vinterns frostnätter har varit lätträknade).

Hursomhelst, så har min C H sakta men säkert härdats att stå ute i fuktigt/kyligare vinterklimat sen i höstas. De ytterst få gånger den kommer in över natten, dvs lägre än cirka -5 ute, har jag den i ett förråd med ca 10 plusgrader. (2 ggr sen april har jag väl tagit in den) Bor du i lgh kan du väl ha den i trapphuset de kallaste nätterna. smile.gif

Min C H står i österläge, den trivs att stå ljust men ej i allt för stark sol sommartid. På sommarn har den väl direkt sol ca 5-6 timmar, till ungefär 1300 på dan. Den mår alldeles förträffligt av det, och som flaxx nämnde kommer det väl 6-7 nya blad på den sommartid. Nu i dec/jan får den ingen direkt sol alls, jag prioriterar ha den hyffsat ljust men framförallt väl skyddat mot regn, läs störtskurar...

Jag ser väl ingen direkt skillnad att ha den odlad i kruka i balkong eller framför entren, min rekomnderation är torrt, hyffsat ljust och svalt vintertid. Sommartid, inte allt för gassande sol, tippar väl öster eller västerläge är optimalt för den.

Berätta gärna hur det går framöver.
Alexander-VG-zon3
att ha den torrt är bra för den på vintern så du gör rätt i att ha den skyddat från regn West Palm C . har man en stor planta som min så om den står torrt kan den klara ända ner till -14c

Bild länk

jag hade en normal stor planta som man brukar köpa dom . ca 20-30cm och den klarade en vinter -12,9c men dom äldre bladen frös bort och den var fuktig senare så ruttnade växten bort . och jag har min i väst läge och dom brukar som sagt få 6-7nya blad.

plus sköter man dom här så blommar dom . den plantan som ruttnade bort för mig hade blomknoppar på gång som sen slår ut till våren men skapas inann vintern . jag hoppas jag ska få se mer än en knopp på min stora till våren speciellt nu i detta mildra vädret
surren
Tack för informationen flaxx och West smile.gif

Flaxx: Jag vet inte riktigt, men på sommaren så kommer solen dit ca 14.00 och stannar där tills den sticker! Jag borde ju veta =)

Verkligen fin bild!!!!
Alexander-VG-zon3
CITAT (surren @ 06-01-2007, 22:23)
Tack för informationen flaxx och West smile.gif

Flaxx: Jag vet inte riktigt, men på sommaren så kommer solen dit ca 14.00 och stannar där tills den sticker! Jag borde ju veta =)

det är någ väst läge du har .
perfekt wub.gif

kom ihåg att vattna dom jag vattnar mina palmer varje dag på sommaren . även då dom klara torka så vill man ju ändå ha optimal tillväxt så gott det går
West Palm C
Flaxss, vilken läcker bild !!! Har du cycasen ute på friland ??? Tar du in den om vintern eller ???

Verkligen läckert arrangemang !
Alexander-VG-zon3
CITAT (West Palm C @ 06-01-2007, 22:31)
Flaxss, vilken läcker bild !!! Har du cycasen ute på friland ??? Tar du in den om vintern eller ???

Verkligen läckert arrangemang !

stammen ska klara ner till -10c . bladen fryser bort redan vid -5c
*även beroende på individ när bladen fryser veck * . så nu på vintern ser den ut så här
cycas 19nov
vi hade en frost natt på -7,5c tror jag det va och bladen gulnade sen tar jag en sax och klipper veck alla fult utvecklade vuxna blad *utom nya blad* . sen beroende på hur kallt det blir så får den flera lager av grön vinterväv . detta är dens första vinter har en liten cycas som gick igenom halva förra vintern *ner till-10c sen var den inne vid 0c +5c* men bladen frös bort och sen till våren kom där 3nya blad . så min stora cycas har jag haft ute hela nov-dec och till nu plus nästan hela sommaren . och jag ska ha den kvar ute och försöka skydda den . den är ner grävd i kruka så blir det under ca -20c tar jag så fall in den annars skyddar . har läst i usa där små kotteplamer har varit ute en vinter där det blev -20c . med skydd då och sen på sommaren kom dom tillbaka . många kotteplamer i usa är frilands planterade i vinterklimat med snö och kyla ner till -10c -20c och dom låter bladen frysa bort . sen kommer dom till våren . kommer inga blad första året så lever stammen och det kommer nästa när den har anpassat sig . men jag skulle inte rekommendera att göra så här utan låta den få känna på en vinter ner till lätt frost sne ta in den i ett svalt utrymme . och min skydds medtod för cycas är den samma som man använder i andra delar klipper veck bladen låter rötterna få frost fritt och skydda ovan delen .

vill man ha andra alternativ så finns där även blad härdiga kotte plamer som går att ha upp till zon 2

här kan du leta vidare efter härdiga cycas om du vill
http://davesgarden.com/pf/search.php?searc...s&Search=Search

även här lite längre nere på sidan kan man läsa om andra i usa som har dne ute och vad dom tycker m.m.

http://davesgarden.com/pf/go/53327/index.html
West Palm C
Tack flaxss, intressant info ! Gillar kottepalmen skarpt, verkligen fascinerande växt.

Jag lär återkomma till dig framöver om när jag skall våga skicka ut min, du verkar påläst och kunnig. Den får vara inne till mitten av Mars iaf.

Tack än en gång.
Alexander-VG-zon3
CITAT (West Palm C @ 06-01-2007, 22:59)
Tack flaxss, intressant info ! Gillar kottepalmen skarpt, verkligen fascinerande växt.

Jag lär återkomma till dig framöver om när jag skall våga skicka ut min, du verkar påläst och kunnig. Den får vara inne till mitten av Mars iaf.

Tack än en gång.

gör så wub.gif
alltid roligt att hjälpa till
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon