Full version: kikärtor i zon 3?
mekare
Såg att Impecta säljer kikärtfrön och jag blev genast intresserad. men samtidigt fundersam om det hinner bli några mogna ärtor här i zon 3.

är det någon som har provat?
KURT
Det kan möjligtvis fungera med förodling. Kikärtor kräver mycket värme. Jag skulle hellre satsa på andra ärtväxter som är mera lättodlade. Kikärtor är ju också mycket lätt att köpa i affären, det är oftast bättre att odla sorter som man inte så lätt hittar i affärer. Titta gärna i Lena Israelssons bok "Handbok för köksträdgården", där finns förslag på många ärtväxter och där står också hur lång odlingssäsong resp. sort har.
mekare
visst är det lättare att köpa kikärtor, men det vore kul med egen odlade.

kanske funkar i odlingslådor med glaslock - eller vad tror du?
Åsa, mälardalen zon 2
Små odlingslådor med plastlock funkar vid förkultiveringen men för att förlänga säsongen under sensommar-höstskulle nog jag kunna tänka mig någon slags fiberdukstunnel (såna man gör med rättviksknuten), kikärtsbuskarna blir ju runt 60cm.
mekare
hmm, nu måste jag bara prova smile.gif det känns som om kikärtsplantorna har utmanat mig smile.gif laugh.gif

kom på att jag har en rabatt vid en stenmur. jag kanske ska odla dem i blomsterrabatten helt enkelt. jag blandade in några tomatplantor bland blommorna i sommras. sakta men säkert kommer det nog att bli grönsaker där oxå.
KURT
Men jag är tveksam till att Impectas kikärtor skulle vara bättre någon sort bättre anpassade till nordiskt klimat? Man kan nog lika gärna köpa en 900 g påse i mataffären!
mekare
det har du nog rätt i. bra tips.
jag tar av de jag har i skafferiet.
Åsa, mälardalen zon 2
Jag skulle köpa hos Impecta, sorten ´Calia´ som de säljer verkar vara en snabb sort för det står såhär på en sida jag hittat

Chickpea cv. ‘Calia’ is. an early-maturing type released by ENEA.
noch einmal Preussen
även om de inte skulle hinna mogna så kan du använda omogna kikärtor som sockerärtor. fast jag håller med Kurt att det då finns bättre sorter att odla, tex sockerärtor smile.gif

jag har odlat kikärtor här nere i skåneland (zon 1) och resultatet blev hyfsat. finns bättre baljväxter att så om man vill ha stor skörd, fast det är en vacker planta och kul erfarenhet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon