|
Eftersom här finns så många fågelintresserade tänkte jag visa min totempåle - matstation och också min lista på observationer som jag började med 2002. Jag har fördelen att se matplatsen från frukostbordet, den är min bästa morgon-TV!  Jag serverar solros- och hampfrö, havre, jordnötter och olika talg- och fetträtter. Ofta gör jag själv frökakor genom att smälta kokos- eller kockfett och lägga i frön och nötter. Kalla vintrar har jag t.o.m. bakat russinkakor åt de många koltrastarna... Jag matar året om fast sommartid blir det ju mest smulor, förstås. I år häckade för övrigt blåmesen i holken överst på stolpen. Jordnötsautomaterna har min man gjort åt mig, stora fröhuset har jag byggt själv.  Olika arter som har besökt bordet under årens lopp: - talgmes - talltita - blåmes - svartmes - tofsmes - gulsparv - gråsparv - pilfink - stenknäck * - järnsparv * - bergfink * - bofink - domherre - rosenfink * - grönfink - grönsiska - gärdsmyg * - rödhake - steglits * - koltrast - björktrast - ringtrast * - stare * - sidensvans - stor hackspett - spillkråka * - kråka - skata - kaja - nötskrika - fasan * - sparvhök (fast då är det ju inte min mat som lockar...) De med asterix har bara hälsat på en eller ett par gånger, vissa i samband med att flyttstråken drar över Åland. Jag väntar fortfarande på fler hackspettsarter eftersom de finns här i skogarna... Finlands ornitologiska förening besöker varje januari Åland för att räkna småfåglar vid matborden. I år har jag tänkt bjuda in dem till mig, det skulle vara roligt att få höra "proffsens" utvärdering! Mulle
Oj vad skoj!! Jag började ju med något för ett par år sedan... Vad hette det? Tomt100-lista? Man skulle kryssa de fåglar man såg hemma på tomten. Eller från tomten. Om jag ställer mig på mitt tak med en kikare ser jag ner till sjön, undrar om de fåglarna skulle räknas..?  /suddis.
CITAT (suddis @ 19-12-2006, 12:34) Om jag ställer mig på mitt tak med en kikare ser jag ner till sjön, undrar om de fåglarna skulle räknas..?  /suddis. Jaaa, självklart räknas de! Det är bara dina fötter som ska stå inom tomtgränsen! Mulle
Lars-Olof Arvids
19-12-2006, 13:29
Vilket härligt matbord för fåglarna, och vad många som har hittat dit! Sista helgen i januari har Sveriges ornitologer en vinterfågelräkning där alla kan vara med och rapportera vilka fåglar som kommer till fågelbordet. Mer information kommer snart på http://www.sofnet.org/Olle
Oj! säger jag också.  Kul med fåglar. En liten fråga bara om sista bilden - vad är det för gula små kulor som hänger i högra sidan, precis under talgbollarna?
Blomstertanten
19-12-2006, 14:14
CITAT (Berith @ 19-12-2006, 14:10) Oj! säger jag också.  Kul med fåglar. En liten fråga bara om sista bilden - vad är det för gula små kulor som hänger i högra sidan, precis under talgbollarna? :unsure: ser ut som en vinddruvsklase nästan Men det kan det väl inte vara ? Åländska vinddruvor kanske ?
CITAT (Blomstertanten @ 19-12-2006, 14:14) CITAT (Berith @ 19-12-2006, 14:10) Oj! säger jag också.  Kul med fåglar. En liten fråga bara om sista bilden - vad är det för gula små kulor som hänger i högra sidan, precis under talgbollarna?  ser ut som en vinddruvsklase nästan Men det kan det väl inte vara ? Åländska vinddruvor kanske ?   Vindruvor är helt rätt! Det är en liten lykta av gula glaskulor som föreställer en klase med druvor. Och den har ingen annan funktion bland fågelmaten än lite fägring i mörkret. Mulle
Vindruvor! hade jag aldrig kunnat gissa.  Tjusigt.
Åh så himla fint och mysigt du har det!!! Inspirerande  . "Talgmes" är det åländska ordet för talgoxe, eller har du "skrivit fel"? *nyfiken* Järnsparv och rosenfink har jag aldrig sett. Nötväcka finns det gott om här - den fann jag inte på din lista. Liksom en- och talltita. Ringtrast vet jag inte, kan inte de olika "trastarna" de där som jag tycker ser "likadana" ut. Fast det kanske ringtrasten inte gör, jag vet inte hur den ser ut.  Koltrast och björktrast är vanliga permanenta och kära gäster här. För tillfäller är björktrasten väldigt upprörd - som alltid denna årstid  - eftersom sidensvansarna finns i stort antal och äter upp brjöktrastens vinterförråd av äpplen och mistelbär. (Rönnbären är redan borta)
Lars-Olof Arvids
20-12-2006, 11:05
Rosenfink vid fågelbordet tycker jag låter skumt, då detta är en långflyttare som övervintrar i Indien. Är det säkert att det inte var t ex gråsiska? Även ringtrast verkar lite tveksamt, för den ska enligt böckerna övervintra runt Medelhavet. Men under en sådan här konstig "vinter" ska man aldrig säga aldrig! Järnsparvar brukar komma till mitt fågelbord fram på senvintern. Nu är det mest talgoxar, blåmesar, entitor, gulsparvar och nötväckor som håller till där. Ibland kommer de vackra nötskrikorna också. Av äpplena jag har lagt ut äter koltrastarna på dagarna och rådjuren på nätterna. Amaira, vad roligt att du har mistelbär också! *puss*  Olle
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 20-12-2006, 11:05) Rosenfink vid fågelbordet tycker jag låter skumt, då detta är en långflyttare som övervintrar i Indien. Är det säkert att det inte var t ex gråsiska? Även ringtrast verkar lite tveksamt, för den ska enligt böckerna övervintra runt Medelhavet. Men under en sådan här konstig "vinter" ska man aldrig säga aldrig! Järnsparvar brukar komma till mitt fågelbord fram på senvintern. Nu är det mest talgoxar, blåmesar, entitor, gulsparvar och nötväckor som håller till där. Ibland kommer de vackra nötskrikorna också. Av äpplena jag har lagt ut äter koltrastarna på dagarna och rådjuren på nätterna. Amaira, vad roligt att du har mistelbär också! *puss*  Olle Nu hart ju Mulle inte sagt att dessa fåglar varit där nu på vintern utan är en lista på vad hon sett.... i trädgården. Rosenfink, ja, finns t ex i Uppland och troligen även på Åland på sommaren. Ringtrastar dyker upp även om det är väldigt sällsynt. kanske vanligare på Åland. Toppåret för ringtrast var 1988 då den nästan var vanlig Skåda mera!
zaaritha
20-12-2006, 21:31
Stadiga gäster är talgoxe, blåmes, pilfink, nötväcka, stenknäck, hackspett, gulsparv, grönfink,grönsiska. Ibland: gråsiska, bergfink, steglits, ortolansparv.
Det är nog antagligen bara Mulle som slarvkallar talgoxen för talgmes... Här är kommentarer till era inlägg: Järnsparven är tidvis ganska vanlig här. Rosenfinken har jag sett flera gånger, den häckar både här och i östra Sverige. Det är under flyttningstider som den kan gästa fågelbordet. Nötväckan har jag aldrig sett, inte ens i naturen. Kanske det är som med kattugglan som inte finns på Åland trots att den är så vanlig både på finländska fastlandet och i Sverige? Eller så är jag bara blind, jag måste kolla upp nötväckan! En- eller talltita? Jag tycker att det är jättesvårt att se skillnaden men jag tror att det är talltitan jag har. Ringtrasten är min absolut största raritet, 2005 fanns den vid matplatsen under ett par dagars tid. Den vita ringen, eller snarare halvmånen, under hakan är så markant att det inte går att ta fel. Den har observerats flera gånger på Åland men jag har alltså bara sett den en enda gång hos mig. Sidensvansarna kommer till bordet eftersom jag hänger upp rönnbärsklasar längs den uppspända linan... Det började jag med då jag insåg att de älskar att ge sig på björken som finns i närheten och, mycket riktigt, det gick att locka dem till matplatsen! Min lista gäller alltså bara fågelbordet, listan på vad som observerats i byn skulle bli mycket, mycket längre. Och på den listan skulle det också finnas en riktigt häftig raritet, nämligen aftonfalken. Ett aftonfalkspar slog sig ner här 2005 och då vi rapporterade detta till myndigheterna slängde sig byråchefen i bilen och kom ut... Jag bor i den sydligaste delen av fasta Åland med Ålands hav och Östersjön framför mig. Det märks så väl för på vårarna landar här den ena utmattade fågeln efter den andra. Därför finns det också fyra fågelreservat ganska nära. Dessutom är jag lycklig nog att bo i en "gammaldags" by med kreatur, odlade åkrar och betade landskap. Det betyder att här fortfarande finns starar och också att sommarkvällarna förgylls av kornknarren. (Och också av berguven men det beror givetvis inte på byn...) Havsörnen, som var minst sagt utrotningshotad i min barndom, häckar inte långt från oss. Och den yttre skärgården är oerhört artrik, här nära finns bl.a. en fin tordmulekoloni! Många fågelarter har ju ändrat sitt beteende under de senaste decennierna. Storken t.ex. Våtmarkerna i Europa minskar och det har lett till att man t.o.m. här har sett stork. Vi har ganska lämpliga storkbiotoper i trakten och jag har lekt med tanken att "plantera" förutsättningarna för ett bo på en stolpe och sedan bara hoppas på ett häckande par en vacker dag... I Estland har ju var och varannan bondgård sitt eget storkpar. Gråhägern har redan blivit allmän, den såg man aldrig förr. Här fick ni en juldos med ornitologi a la Åland... Och jag säger som Rolf: Skåda mera! Det är ett gratisnöje som berikar vilken mulen dag som helst! Till sist, Amaira - var införskaffar du mistelbären? Vill också! Mulle
Här är en länk som kan vara till hjälp om man vill lära sig sklija på en- och talltita. Tror att jag fick den härifrån odla förra vintern... Men det är svårt, tror inte att jag kan iaf. En- och talltitaMitt häftigaste "kryss" i år är en tjädertupp! Och i den upplevelsen ingår också att ha sett katten smyga efter den. Jag är övertygad om att katten hade gjort ner sig om tjädern vänt sig om och hotat honom.
CITAT (karjo @ 21-12-2006, 07:53) Här är en länk som kan vara till hjälp om man vill lära sig sklija på en- och talltita. Tror att jag fick den härifrån odla förra vintern... Men det är svårt, tror inte att jag kan iaf. En- och talltitaMitt häftigaste "kryss" i år är en tjädertupp! Och i den upplevelsen ingår också att ha sett katten smyga efter den. Jag är övertygad om att katten hade gjort ner sig om tjädern vänt sig om och hotat honom.  Perfekt tråd, tack! Mulle
Det var så lite!
Lars-Olof Arvids
21-12-2006, 08:49
Mulle, vad häftigt att ha aftonfalk i närheten!  Fast jag ska ju inte klaga som har häckande pilgrimsfalk på gångavstånd... Havsörnen har ökat även här i Bohuslän. Vi väntar med spänning på att den ska börja häcka igen - det är drygt hundra år sedan sist. Men vi ser dem allt oftare på vintrarna och ibland kan de även dröja kvar framåt våren. I Vänern häckar de, och det är ju inte så långt bort. Kul att du bor vid Ålands sydspets, för alla sydligaste uddar drar ju till sig fåglar som så långt som möjligt vill flyga över land under flyttningen. Tänk på t ex Falsterbo och Ölands södra udde! Och visst kan sällsyntheter ibland dyka upp under flyttningen. Ringtrasten är ju som sagt omisskännlig, och så mycket som du verkar kunna om fåglar är rosenfinken säkert riktig också. Jag blir lite avundsjuk!  Rosenfink har jag sett vid enstaka tillfällen i Bohuslän, bl a på Ragnhildsholmen utanför Kungälv. Ringtrast kan jag bara minnas att jag har sett en gång. Det var under vårflyttningen på Älgön för många år sedan. Jag misstänker att Amaira inte behöver införskaffa några mistelbär, då misteln ska vara vanlig i Mälardalen. I mina marker tycks den inte finnas alls, men det skulle vara kul att försöka plantera in en på något träd. Olle
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 21-12-2006, 08:49) Mulle, vad häftigt att ha aftonfalk i närheten! ...
... och så mycket som du verkar kunna om fåglar...
...Jag misstänker att Amaira inte behöver införskaffa några mistelbär, då misteln ska vara vanlig i Mälardalen. I mina marker tycks den inte finnas alls, men det skulle vara kul att försöka plantera in en på något träd. Aftonfalksparet hälsade tyvärr bara på och har inte visat sig sedan dess, ingen häckning alltså. Tyvärr, som sagt... Beträffande mina kunskaper så har jag mycket att tacka för att min bror var ornitologiskt intresserad och jag växte upp med ringmärkning. Han hade dessutom specialtillstånd att besöka fågelreservaten under häckningstiden och då var jag ofta med. Men mina kunskaper är i allra högsta grad begränsade och det finns många helt "döda zoner". Sångarna, t.ex. - jag kan inte artbestämma dem alls, varken på utseende eller läte... Om misteln växer i Mälardalen ska jag banne mig tigga lite bär nu från den lokala blomsteraffären och peta in dem i barkspringor. Undrar om man ska göra det nu eller vänta till våren - vet du? Min logik säger nu eftersom det ju är vid den här tiden som fåglarna äter dem och putsar näbbarna. Mulle
Jätteimpad Mulle! Själv har jag ett Purpur-apel-träd innehållande matstation utanför köksfönstret där jag får besök av olika fåglar, men jag är fullständigt urusel på att se skillnad. Blå fågel, gul fågel med svart... etc. Det i mina ögon mest "exotiska" är flocken av sidensvansar på senhösten. Då äter de av de små äpplena. Skall nog skaffa en fågelbok, om inte förr så när jag blir pensionär.
Odla mistel! http://www.alltomtradgard.se/gardeninglist...=alfa§ion=V bäst lär vara om man får tag på svenska, men det lär gå med andra också. De man köper till jul på kvist vet jag har tagit sig här i Sörmland.
Bilder TalltitaEntitaVi har Talltitor på besök varje dag... dom är så mysiga bara för att så fort vi öppnar dörren så sätter de igång att "prata" och be om mera mat. Vi får gå ut och alldeles intill sitter de kvar och väntar på att mat fylls på. Minns när vi för många år sedan vistades mycket ute på skoterfärder.. då kom Talltitorna och åt ur handen på oss. Mulle... Vad fint du bor.
Ville du ha ett mistelbär, Mulle? Här kommer ett:  Intressant att läsa om dina fåglar Mulle. Som Olle säger, behöver jag inte införskaffa några mistelbär, de växer vilt här, som en relikt från bronsåldern då klimatet var varmare i Sverige. På den tiden växte det vindruvor i Sörmland, har jag hört. (nä inte från någon som var med då, utan nån som vet ändå  ) Så blev klimatet bistrare, och misteln försvann. Utom från några få platser i Sverige med lite mer skyddat klimat. Bland annat just nordöstra Mälaröarna. De senaste 30 åren har de börjat sprida sig oerhört. Antagligen (bland annat) på grund av ett återigen varmare klimat. Nu växer de i otrolig mängd i många träd här omkring. Vissa träd är smockfulla och nästan dignar under bördan. Jag har inte fullt så många i träden just runt mitt hus, för de har just etablerat sig i dem, men såhär ser det ut. Varje "risbuske" eller "skatbo" i lönnarna på fotot, är en mistel.  Jag har själv sått mistelfrö på ett äppelträd jag har. Mest på skoj för att se om det går, och det gick. Men om du får något reslutat på Åland, det tvivlar jag på, tror inte klimatet passar. men försöka duger, jag vet ju inte. Vill du ha några frön att "leka lite med" så kan jag skicka dig  . PM:a mig i så fall.
Vad fint det låter med alla fåglarna vid matborden. Får inte så många arter men där emot många i antal individer. HAr pilfinkar, gråsparvar (tror jag), blåmesar och talgoxar. Sedan har jag ett duvpar och lite koltrastar samt skator och kråkfåglar. Men den här är rätt svårslagen, oavsett var man bor i landet....  Ciczi
Lars-Olof Arvids
22-12-2006, 08:17
CITAT (amaira @ 22-12-2006, 07:17) Jag har själv sått mistelfrö på ett äppelträd jag har. Mest på skoj för att se om det går, och det gick. Men om du får något reslutat på Åland, det tvivlar jag på, tror inte klimatet passar. men försöka duger, jag vet ju inte. Vill du ha några frön att "leka lite med" så kan jag skicka dig  . PM:a mig i så fall. Tror du klimatet i Bohuslän passar bättre? Olle
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 22-12-2006, 08:17) Tror du klimatet i Bohuslän passar bättre? Olle Prova! PM:a din adress så skickar jag på posten ihop med några pussar ... Jag har "säkrat" några kvistar med bär redan, innan sidensvansarna tagit dem alla. Det är rykande åtgång på dem. Å andra sidan ... äter de upp alla bären, kan jag i alla fall plocka fröna från grenarna efteråt...  där de kletar fast efter att oskadade ha passerat genom fågeln. Såhär kan ett träd se ut underifrån, som är full av mistlar. På vintern alltså, då de inte gömmer sig bland bladverket.
CITAT (ciczi @ 22-12-2006, 07:33) Vad fint det låter med alla fåglarna vid matborden. Får inte så många arter men där emot många i antal individer. HAr pilfinkar, gråsparvar (tror jag), blåmesar och talgoxar. Sedan har jag ett duvpar och lite koltrastar samt skator och kråkfåglar. Men den här är rätt svårslagen, oavsett var man bor i landet....  Ciczi Vad är det för fåglar?!
Piccante
22-12-2006, 12:14
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 22-12-2006, 08:17) CITAT (amaira @ 22-12-2006, 07:17) Jag har själv sått mistelfrö på ett äppelträd jag har. Mest på skoj för att se om det går, och det gick. Men om du får något reslutat på Åland, det tvivlar jag på, tror inte klimatet passar. men försöka duger, jag vet ju inte.
Vill du ha några frön att "leka lite med" så kan jag skicka dig :wub: . PM:a mig i så fall. Tror du klimatet i Bohuslän passar bättre? Olle Det har åtminstone funnits mistel i Bohuslän enligt den gamla utbredningskartan som finns i virtuella floran. Men jag vet inte varför de visar utbredningen med kartor från "Hedenhös tid" det måste finnas aktuellare. Men sådana värmetidsrelikter finns väl lite sporadiskt spridda över södra sverige så det går kanske att odla i skyddat läge. Har du kollat utbredningen i artportalen, det finns kanske några bohuslänska fynd av mistel i modern tid?
Lars-Olof Arvids
22-12-2006, 12:33
Under postglacial värmetid fanns den tydligen här, för utbredningskartan visar ett pollenfynd nästan precis där jag bor. Jag vet inte om jag gör fel när jag söker på artportalen, för där visas förvånansvärt få fynd. Bl a bara EN liten prick vid Mälaren.  Olle
Karjo, det är påfåglar!!!
Ciczi
Piccante
22-12-2006, 12:48
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 22-12-2006, 12:33) Under postglacial värmetid fanns den tydligen här, för utbredningskartan visar ett pollenfynd nästan precis där jag bor. Jag vet inte om jag gör fel när jag söker på artportalen, för där visas förvånansvärt få fynd. Bl a bara EN liten prick vid Mälaren.  Olle Artportalens sökfunktion är lite krånglig, igår hittade jag ingenting när jag kollade efter en art  . Man måste ändra tidsintervallet under period för annars söker den bara under senaste året. I småkrypsportalen var datumen för sökning inställt för att söka mellan 2006-12-21 och 2006-12-21, och då hittar man inte mycket Annars kikade jag i västergötlands flora för skojs skull och mistel har funnits i Lerum, Öjanäs i modern tid och enligt Linné så var den vanlig på Kinnekulle. Det verkar som om många lokaler har försvunnit de senaste hundra åren? Lite märkligt för den borde gynnas av allt varmare väder kan man tycka.
Lars-Olof Arvids
22-12-2006, 13:15
Samma period var inställd för växter! När jag söker på mistel under 1900-2006 blir det lite mer fynd runt Mälaren, men fortfarande inga i Västra Götaland.
Olle
Piccante
22-12-2006, 13:40
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 22-12-2006, 13:15) Samma period var inställd för växter! När jag söker på mistel under 1900-2006 blir det lite mer fynd runt Mälaren, men fortfarande inga i Västra Götaland.
Olle Konstigt för jag vet att västergötlands flora har knappat in mycket av sin data i artportalen och enligt boken så fanns mistel i Sätila församling, Marks kommun fram till 1986! Sedan finns gamla uppgifter från Lerum till 1936, Lidköping till 1919 och en kollekt från Götene 1911. Bohusläns flora är inte färdig än vad jag vet men det är möjligt att det tillkommer fler bohuslänska lokaler när de har sammanställt sitt material. Kan vara att den är väldigt dåligt eftersökt om man har tagit för givet att den inte finns? Det är ytterst få växter som eftersöks uppe i träd.
Lars-Olof Arvids
22-12-2006, 16:12
CITAT (Leocarpus @ 22-12-2006, 13:40) Bohusläns flora är inte färdig än vad jag vet men det är möjligt att det tillkommer fler bohuslänska lokaler när de har sammanställt sitt material. Nej, Bohusfloran är inte färdig än. Jag har inventerat en ruta (Ucklum) för den. Däremot har det kommit en mycket trevlig bok om "Botaniska utflykter i Bohuslän" som jag kan rekommendera. Olle
Monarda
26-12-2006, 22:58
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 22-12-2006, 13:15) Samma period var inställd för växter! När jag söker på mistel under 1900-2006 blir det lite mer fynd runt Mälaren, men fortfarande inga i Västra Götaland.
Olle Mistlar fanns för några år sedan på Säbyholm i Uppland. Men visst är dom fridlysta, eller?
Piccante
26-12-2006, 23:29
Jovisst misteln är fridlyst. Att samla in bär från mistel faller nog inom en gråzon för vad man får och inte får göra. Men allt är tillåtet så länge ingen märker det
CITAT (amaira @ 22-12-2006, 07:17) Vill du ha några frön att "leka lite med" så kan jag skicka dig :wub: . PM:a mig i så fall. Tack, Amaira, men innan jag läste ditt svar hann jag ju göra slag i saken och prata med en blomsterhandel som lovade samla lösa bär åt mig! Och jag har också lyckats lokalisera två personer som med framgång har "sått" mistel här på Åland! Så nu ska jag försöka mitt bästa!! Mulle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|