anna_rispan
Ja, lite gammal hederlig deckare kommer på tv. 27 december börjar det!! Jag gillar den här Poirot med de där perfekta små böjda mustascherna. Hehe.

Nån mer som ska kolla??
Monica i Nässjö
Självklart! det är inte ofta jag bänkar maig framför TVn nuförtiden men Poirot kommer jag inte att missa.
Snöflinga
Absolut tongue.gif Har läst alla Agata Christies deckare ... intressant att se om TV-versionen motsvarar böckerna rolleyes.gif Favoriten hos mig är mss Marple ...
Pirum
Poirot är ok i TV-version...fast en del har varit halvt om halvt bra...tycker inte om vådligt modärniserade versioner med exempelvis Peter Ustinov. Inget fel på Ustinov, men såg...ja...någon sådan film för ett tag sedan och den var rent bedrövlig. Modärniserad och ihopsvängd på en kafferast.

David Suchets Poirot är generellt sett mer välgjorda. Jag antar att det är den som avses med "de små böjda mustascherna", då Ustinovs version verkar mer yvig. Hoppas och tror det är denna serie som visas nu i jul?

Läste ungefär alla Poirot-böcker redan som barn, de är svåra att göra om till TV-serie, men jag tycker TV funkar rätt ok ändå.

Miss Marple tycker jag också om, då helst med Joan Hickson

Sen är 60-talsversionen med Margaret Rutherford rätt ok...trots att den inte är lika välgjord som ovanstående med Hickson. Rätt kul.

Den modernaste med Geraldine McEwan är också välgjord, men, jag som är 'van' med Hickson har svårt att helt förlika mig med "känslan" i dessa nyare inspelningar.
anna_rispan
CITAT (Pirum @ 19-12-2006, 23:59)
David Suchets Poirot är generellt sett mer välgjorda. Jag antar att det är den som avses med "de små böjda mustascherna", då Ustinovs version verkar mer yvig. Hoppas och tror det är denna serie som visas nu i jul?

Poirot är ok i TV-version...fast en del har varit halvt om halvt bra...tycker inte om vådligt modärniserade versioner med exempelvis Peter Ustinov. Inget fel på Ustinov, men såg...ja...någon sådan film för ett tag sedan och den var rent bedrövlig. Modärniserad och ihopsvängd på en kafferast.

Ja, den översta nu är det som ska visas. Den andra har jag också sett nån gång. Inte alls lika bra. David Suchets alltså, bra att ha ett namn på honom. Tack!
krellus
Har alltid föredragit Poirot framför Marple så det här blir riktigt kul! rolleyes.gif
anna_rispan
Det var en bakom-scenerna på TV4 + igår. Var roligt o se hur mycket tanke det ligger bakom rollen Poirot. Hur han går o hur han beter sig.
Berith
Jag gillar ju Peter Ustinov som Poirot, men han är tydligen totalt fel i rollen om man utgår från hur Christie själv beskriver Poirot.

Och Margaret Rutherford är för mej så självklar som Miss Marple så det finns ingen som kan ta hennes roll. I serien som gick i somras tyckte jag Miss Marple försvann bland alla dom andra medverkande.

Har inte den här Poirot-serien gått tidigare i svensk TV?
anna_rispan
Jo det har den väl. På det här bakom scenen programmet sa de att David Suchets spelat Poirot i 20 år!!?? Så han har nog hunnit med några olika avsnitt. Jag tror att det här är nya avsnitt. Kände inte igen det iallafall.

Kan nog hålla med Berith om den senaste ms. Marple. Inte riktigt fullträff....
Pirum
Suchet har gått på TV här förut, så även detta avsnitt tror jag...om jag inte rör ihop det med NRKs visning. Men, jag tror att det i slutet av den här serieomgånge ska komma några avsnitt som ej visats i Sverige.

Jag tycker Ustinov kan vara rätt ok som Poirot...problemet är att filmerna han är med i sällan är välgjorda sad.gif De har inte alls samma känsla i miljöerna som Christies böcker, och versionen med Suchet, förmedlar.
anna_rispan
Kvällens Poirot var mer i min smak. Massa krångliga saker fram och tillbaka.

Men fy vad jag grubblar på om butlern dog i förra avsnittet. Varför såg jag inte det??
Är det nån här som spelat Cluedo förresten? Är det roligt?

Och det kommer flera avsnitt av Poirot! Jippi! smile.gif
Berith
Valde bort gårdagens avsnitt till förmån för Lynley. Undrar om jag missade nåt...? unsure.gif
Berith
Och ikväll kommer ett avsnitt som jag tycker om med Peter Ustinov. Ska kolla i alla fall, får se om jag blir besviken. Jag vet ju vilka som är skyldiga och oskyldiga. rolleyes.gif
anna_rispan
CITAT (Berith @ 10-01-2007, 11:05)
Och ikväll kommer ett avsnitt som jag tycker om med Peter Ustinov. Ska kolla i alla fall, får se om jag blir besviken. Jag vet ju vilka som är skyldiga och oskyldiga. rolleyes.gif

På kanal 4??? Spännande isåfall. MInns inte de avsnitten så det gör inget för min del.
Men jag tyckte jag såg reklam för David Suchets Poirot till ikväll.... unsure.gif
Berith
CITAT (anna_rispan @ 10-01-2007, 11:07)
CITAT (Berith @ 10-01-2007, 11:05)
Och ikväll kommer ett avsnitt som jag tycker om med Peter Ustinov. Ska kolla i alla fall, får se om jag blir besviken. Jag vet ju vilka som är skyldiga och oskyldiga.  :rolleyes:

På kanal 4??? Spännande isåfall. MInns inte de avsnitten så det gör inget för min del.
Men jag tyckte jag såg reklam för David Suchets Poirot till ikväll.... unsure.gif

Sorry, menade inte att Peter Ustinov var ikväll, utan att det avsnittet som kommer ikväll gillar jag med PU, som ju också är en långfilm. biggrin.gif

Ser förresten att det är del 1 av 2. unsure.gif
anna_rispan
Aha, okej då är jag med! Jag hoppas att det är ett bra fall. Jag har inte sett så noga på reklamen så jagvet nog inte riktigt vad som väntar.
Berith
Googlade för att se vad filmen hette med Ustinov - Mord på ljusa dagen - och såg då att han dog 2004. Det hade jag totalt förträngt. sad.gif
Pirum
Tack för tipset, då kanske jag kan komma ihåg att banda kvällens avsnitt. Missade Lynley i måndags.

Men varför delar de upp avsnittet i två? Jag tycker att för denna typ 'mysterier' så funkar det bättre att se allt i ett svep. Möjligen med undantag för ett litet propagandaavbrott så man kan hämta en stor kopp te till smile.gif

Och vad hände med Mord i Mesopotamien, har det redan visats? Det ska ligga mellan "Lord Edgeware dör" och "Mord på ljusa dagen" enligt IMDB.
Berith
Jag kanske missuppfattar? - TV4 - ganska långt ner på sidan står "Del 1 av 2 i den åttonde brittiska säsongen." unsure.gif
anna_rispan
CITAT (Pirum @ 10-01-2007, 11:33)
Men varför delar de upp avsnittet i två? Jag tycker att för denna typ 'mysterier' så funkar det bättre att se allt i ett svep. Möjligen med undantag för ett litet propagandaavbrott så man kan hämta en stor kopp te till smile.gif

Nej textraden del 1 av två syftar på texten som kommer under. För den minns jag från när de avsnitten skulle sändas. Däremot så förstår jag inte heller varför de kallades "del ett av två" de var ju fristående.

Ordningen har jag ingen koll på. Men gör den så mycket. Jag har läst några Poirot och jag blev inte förvirrad av att läsa dem i "fel" ordning. Poirot själv får man ju inteveta nåt om känns det som. Hans liv är inte i fokus i böckerna. Inte heller på tv?! Eller vad tycker du/ni?

Har läst Mord i Mesopotanien så den vill jag verkligen se. För att jämföra mina intryck av boken.
Pirum
Jag kollade DNs TV-bilaga på jobbet (och insåg då att jag såklart missat att programmera videoten...), det är tydligen nästa vecka som Mord i Mesopotamien kommer smile.gif Tur det, för ett tag undrade jag om TV4 censurerat bort avsnittet med tanke på att det råder krig i Mesopotamien just nu.

Boken har jag också läst, men när det gäller Christie så har jag slutat jämföra boken och TV-serierna, det är så svårt att få med alla detaljer i böckerna, saker som nämns i förbigående kanske måste zoomas in i TV-bilden, etc. Då är det enklare att jämföra Sherlock Holmes-mysterier i TV och bok, då de sällan har samma mängd ledtrådar, falska eller inte. De flesta berättelserna skrivna om Holmes var ju dessutom rätt korta noveller, som de nästan måste förlänga för att göra TV av.
Berith
Och jag tittade inte. rolleyes.gif Kände att eftersom jag är så nöjd med versionen med Peter Ustinov så fanns ingen anledning att ens testa den här.

Nu förstår till och med jag vad dom menar med del 1 av 2. biggrin.gif Det gjordes två filmer i den åttonde säsongen. Den första filmen visades i går, den andra kommer nästa vecka.
anna_rispan
I går var det Mord i Mesopotanien. En bok som jag läst. Antingen så hade de lyckats mycket bra med scenografin eller så hade jag sett avsnittet innan jag läste boken. För jag tyckte jag precis såg boken framför mig. Visst var det en del detaljer som jag saknade, men annars var det bra. Sen blev det ju inte så spännande eftersom jag visste hela tiden vem som gjort det.
Berith
Nytt avsnitt snart! smile.gif
Pirum
Ja, bra avsnitt som kommer nu. Fast det här har jag då verkligen sett nyligen känns det som.
anna_rispan
Ååå, jag var borta så jag kunde inte se... sad.gif *gråter*nästan
Merlin
Dagens avsnitt av Poirot var riktigt bra smile.gif Kul!
Berith
CITAT (Berith @ 31-12-2006, 10:15)
Har inte den här Poirot-serien gått tidigare i svensk TV?

CITAT (Berith @ 24-01-2007, 19:42)
Nytt avsnitt snart!  :)

Precis som jag trodde när serien började! Att jag sett den förut alltså, fast jag var inte säker på hur det låg till då. Men gårdagens avsnitt hade jag definitivt sett tidigare, och då har väl dom nästa (tre?) avsnitten också visats förut. unsure.gif
Pirum
Om en halvtimme är det dags igen smile.gif

Avsnittet som visas idag heter "Samvetskval" (Sad Cypress) och jag vet faktiskt inte om jag sett det så jag vet inte om det är bra eller bättre.

(Vill inte läsa detaljerna om avsnittet på IMDB, jag har ju läst boken men den har jag glömt för många år sen...smile.gif )
Ralf
CITAT (Pirum @ 31-01-2007, 19:29)
Om en halvtimme är det dags igen smile.gif

Avsnittet som visas idag heter "Samvetskval" (Sad Cypress) och jag vet faktiskt inte om jag sett det så jag vet inte om det är bra eller bättre.

(Vill inte läsa detaljerna om avsnittet på IMDB, jag har ju läst boken men den har jag glömt för många år sen...smile.gif )

http://www.imdb.com/title/tt0402444/
Berith
Gårdagens avsnitt var väl så där. Eller, nej det var ganska tråkigt egentligen. Det fanns ingen att "hejja" på direkt, ingen som var mer skurk än nån annan. Inte mycket till fart, mystik eller intriger. Nej tacka vet jag Morden i Midsomer. biggrin.gif
fruberglund
Usch vad tråkigt ikväll när det inte är nån Poirot! Får väl bänka sig framför koloniområdet Iris? istället biggrin.gif

Men när det krockar med Poirot så går han först såklart laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Maria_z5
Fy så trist att det inte år någon Poirot, jag som har lyckats få lugn och ro ikväll för att njuta av min favoritdeckare!!! mad.gif

/Maria
Berith
Men ikväll är det ett nytt avsnitt. Eller nytt förresten, vet inte om det gått förut i nån annan version. unsure.gif Känner inte igen intrigen så jag hoppas att det är nåt nytt.

Förra veckan såg jag bara första timmen av Döden på Nilen, sen hade jag tröttnat. Herregud dom kom ju aldrig till skott! blink.gif Nej tacka vet jag versionen med Ustinov, Niven, Davis och dom andra.
Maria_z5
Det kan aldrig bli fel med Christie som författare och Poirot som huvudperson och dessutom en muggig engelsk herrgård och intriger... kan bara bli hur bra som helst. tongue.gif

/Maria
Bettis
Håller absolut med, bänkar mig (kanske lite gott att äta rolleyes.gif ) brukar sällan missa!!
anna_rispan
Jag missade sista avsnittet men jag hittade en pocket för 2 kronor som jag läste ut i morse. Korten på bordet. Den var inte den bästa Agatha Christie jag läst, men dög helt klart som mysrys-deckare så där i förkylningstid.
anna_rispan
Ansnittet som var i onsdags var just den som jag läste som pocket. Dessvärre missade jag hela första timmen så jag missade alla viktiga detaljer. Synd synd.
Ophelia
Jag är väldigt förtjust i Poirot. Tyckar Christie skriver mycket väl och bra böcker med en finurlig handling. Filmatiseringarna av böckerna är överlag mycket bra och trevliga smile.gif
zaaritha
Stod i GT att Poirot är urtråkig o fjantig!!
Jag tycker det är en väldigt bra serie o att skådisen gör sin
roll verkligt bra!
anna_rispan
Åh, dagens avsnitt var helt okej. har läst dne boken också rätt nyligen så jag mindes ungefär vem som var skyldig till vad.

Såg nånmer att polisen var med även i Midsomer i går?? Han som var kär och stack sin väg och blev inplockad av polisen.
Berith
Undrar om det är jag som ställer för höga krav eller nåt? dunno.gif Men numera sitter jag bara och väntar på att det ska ta slut. Jag vill ju veta vem som är mördaren så jag måste sitta kvar till slutet, men jag vill ju gärna att nåt ska hända däremellan också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon