Full version: Myrproblem
Belladonna
Jag har ett litet problem, har en trälåda ca 50 liters på träben och jag brukar odla olika grönsaker i den men nyligen upptäckte jag att det har kommit dit en hel koloni med hemska myror (visst kan dom vara bra, men tycker inte det är trevligt), vad ska jag göra för att dom inte ska komma dit igen??

Har trälådan står på gräsmattan bakom husvagnen på camping, eftersom jag bor på säsong där, annars bor jag i lägenhet, så därför vill man ha grönsakerna vid sig.

Hoppas att någon kan hjälpa mig med råd åt detta myrproblem, vill gärna inte använda Myrr bland grönsakerna i lådan. blink.gif
KURT
Ett klassiskt sätt att undvika kryp i sängen (tex kackerlackor och vägglöss!) är att sätta benen på möbeln (sängen, bordet , blomlådan) i koppar (burkar) med vatten . Det blir ju inte speciellt vackert dock! Det kanske går att klä insidan med plast, om de kommer in underifrån, sedan kanske man kunde täcka jordytan mellan växterna med singel eller annat grovt grus som inte myrorna kan bygga i.
Belladonna
Tack för svaret, fick samma av en arbetskamrat också
Betty
Rota runt med en pinne i lådan och vattna så tar nog de små rackarna sitt pick och pack och flyttar till ett lugnare och torrare ställe! smile.gif
Gossen Ruda
Amatör-entomologen i mig undrar mycket vad det är för myror? Färg och storlek? Bits dom?
Kattmatte
Kaffesump håller tydligen myror väck från t ex huset om man stör det runt det. Ben kan de ju klättra uppför i alla fall. Salt tycker de heller inte om men det är ju inte poppis bland växterna. Testa kaffesumpen tycker jag i alla fall.
BELLA
Ska genast gå och tömma kaffepannan runt huset!
Belladonna
Det var små ca 4-5 mm svarta myror (hemska,usch ryser bara jag tänker på myrorna.

Jag hällde bort hela lådan med innehåll och allt på en "tipp" en bit ifrån, får hoppas att dom håller sig där. laugh.gif
Tittiluringen
svartmyror är helt ofarliga, jag har nån gång lyckats reta upp en så den nöp mig i fingret men det tog tid innan han blev sur.

dom kan dock vara lite irreterande när dom springer omkring... dock har dom en bra egenskap: dom håller sig till sina vägar.... hos mig har dom en väg som går på sidan av sängen... kan tyckas vidrigt men saken är den att dom aldrig går av "vägen" så jag hittar dom aldrig i själva sängen där jag sover.

om du inte vill myrra så tror jag vattenmetoden är mkt bra och att som en tidigare skribent tipsade om röra runt i boet för dom.

Var glad åt myrorna dom håller undan ormar!

Kramiz Tittiluringen
Ewa L
CITAT
svartmyror är helt ofarliga, jag har nån gång lyckats reta upp en så den nöp mig i fingret men det tog tid innan han blev sur.

Har en hel del svartmyror i gräsmattan. Eftersom jag har förkärlek för att sätta mig ner där det faller sig har jag lyckats "träffa" dem åtskilliga gånger och därmed reta upp dem, antar jag. Tycker att deras bett (?) gör fruktansvärt ont lång stund. Dock har jag inte lust att hålla på med gifter, utan försöker komma ihåg att sätta mig på en tidning el. dyl. wacko.gif
Berith
CITAT (Tittiluringen @ 05-06-2003, 14:56)
.... hos mig har dom en väg som går på sidan av sängen...

Var glad åt myrorna dom håller undan ormar!

biggrin.gif

Tror inte att det är tack vare myrorna som du har ormfritt i sängen!
Tittiluringen
laugh.gif Tack Berith! laugh.gif näe det är nog inte pga myrorna, men jag har även där hellre myror än orm...

huh.gif men Eva: är du säker på att det är svartmyror, rödmyror även kallade píssmyror eller etterkatter brukar gilla att bo i gräsmattor och DERAS bett gör göront långt efter att man kommit ifrån dom. Dom är dessutom lättretade. lite mindre än svartmyror och rödaktiga till färgen.

/ Titti wub.gif
Gossen Ruda
Tror också att dom bitvilliga myrorna är rödmyror. Funderar tom på om svartmyrorna ens har körtlar för myrsyra. Hästmyrorna saknar myrsyra iaf. Det är myrsyran som svider, myran biter hål i huden och böjer sen bakkroppen dit och sprutar in myrsyra.
Tittiluringen
japp, därav smeknamnet "pissmyra"....

det är nog som du säger men skogsmyrorna biter hårt och är lättretade dom oxå om man jämför med svartmyror.

nästan alla jag pratat med som gjort lumpen skryter om att dom ätit myror... det kanske vore ett sätt att bli av med dom? tongue.gif

/ Titti rolleyes.gif
Kattmatte
rödmyror är faktiskt ganska gott om man lägger dem på ett kex. smakar syrligt gott faktiskt. men jag har lite svårt med att ta levande djur till munnen så det var en engångsföreteelse.

Svartmyror kallas även ibland för faraomyror och de kan ställa till problem om de kommer in i huset för de är väldans bra på att "omstrukurera trä" så att säga, har jag hört. Kanske nån vet mer.

Gula myror eller pissmyror håller jag mig helst borta från. Aj, vad det svider om de hugger en. Inte undra på att deras amerikanska kusin "fire ant" har det namn den har. Det gör djävulskt ont när de bits. jag har fått reda på det själv. Usch!
Hasse_h
CITAT (Kattmatte @ 06-06-2003, 12:42)
rödmyror är faktiskt ganska gott om man lägger dem på ett kex.
....
Gula myror eller pissmyror håller jag mig helst borta från. Aj, vad det svider om de hugger en.
....

Jag trodde det var rödmyror som brukade kallas pissmyror? Så är det iaf i min del av landet. Gula myror har jag aldrig hört talas om. De gånger jag blivit drabbad av pissmyror har de varit "röda" dvs typ kolabruna-röda eller nåt sånt.

Det kanske finns olika benämningar på samma myror runt om i landet?
Betty
CITAT (Hasse_h @ 06-06-2003, 13:01)
De gånger jag blivit drabbad av pissmyror har de varit "röda" dvs typ kolabruna-röda eller nåt sånt.
Det kanske finns olika benämningar på samma myror runt om i landet?

I Norrbotten kallar vi dem för pissmyror... precis som ni gör i Småland... rolleyes.gif
KURT
Det är inte så lätt att hålla reda på myrorna, vi har ett 70-tal arter myror i Sverige.

http://home.swipnet.se/nander/myror/main/naturen.htm

Jag tror att Per Douwes vid lunds universitet (främste svenska experten på myror) skriver en bok om myror.
Tittiluringen
jag antar små svartmyror kan ställa till en del om dom är väldans många

annars finns en stor svartmyra även kallad Hästmyra... den vill man absolut inte få in i trä/timmerhus.... huga vad dom kan ställa till.

Poppis ämne detta, kul!
Vi kallar röda småmyror pissmyror eller etterkatter i utkanten av Falun/Dalarna

Kram Titti laugh.gif
Hasse_h
Jisses... över 8000 olika arter av myror i världen, varav kanske 80 i Sverige...

Den aggressiva, slavhållande Amazonmyran verkar fascinerande. "Utan hjälp från slavar skulle denna myra helt enkelt svälta ihjäl."

Det är väl inte orimligt att anta att myror (och andra insekter) kommer överleva människan.
Nina S
Jag har försökt att sätta ut en fälla för att få bort myrorna från min köksträdgård, men dom verkade inte alls intresserade av det blåa flytande medlet sad.gif
Dom ville mkt hellre äta mina små växter...., finns det något medel som garanterat får dom att hålla sig under?? blink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon