Full version: Vänner av Capsicum
noch einmal Preussen
hej vänner av capsicum

då är det snart dags att sätta de första fröerna för säsongen. c.chinense och c.pubescens vinner på att sättas redan vid årsskiftet. C.Annum kan vänta till feberuari och i viss mån mars för de har inte lika långt utvecklingstid.

så vad för sorter ska odlas i år?
Piccante
Jag vet inte än blink.gif men det är hög tid att jag börjar fundera över det för ska man så i januari så får jag köpa frön snart. Men jag har övervintrade plantor som ska planteras om till våren det är Yellow bumpy en C. chinense sort och ja vad hette de andra nu...? en Czechoslovakian black iaf och Bolivian purple heter den nog?

Men jag brukar testa minst en ny sort varje år så jag ska kolla runt nu hos fröfirmorna, sedan får jag återkomma i detta ämne.
myrtille
Jag ska odla förra och förrförra årets favorit Hungarian Hot Wax samt lite diverse jag bytt mig till från när och fjärran utifrån tips jag fått här på forumet bland annat: Aji Cristal, Lemon Drop, Criolla Sella, Chapéu de Bispo, Vulcao, Red Surinam/Mme Jeanette, Malagueta, Habenero Amarillo, Habanero Chocolate, Piment Antillais, Santa Fé, Cayenne, Rawit, Fresno, Golden Cayenne, Kolocsai, Piment d'Espelette.

Det blir nog inte mer än tre fröer per sort eftersom jag har utrymmesbrist. Jag ska satsa på ordentlig belysning i år och måste bygga någon slags ställning för den, jag kan inte borra i väggar och tak nämligen, men sätter fröerna så snart detta är inhandlat, uppriggat och klart.
Piccante
Kollade lite på örtagården i dag och de hade några nya chillisar som kan vara värda att prova. Var köper ni chillifrön? Tycker det är svårt att hitta ett bra utbud bland de svenska firmorna.
Åsa, mälardalen zon 2
Jag har kvar frön av den Albanska chilin jag fick av Runåbergs förra året som var den snabbaste chilin jag odlat, jag sådde sent och hade röda frukter i slutet av juli (lite milda dock men man kan ju slänga ner fler fukter i maten). Samt jag har kvar frön till Sarit Gat som var dekorativ och god. + Man får väl se om Runåbergs har någon nyhet iår.
Mia, zon 3
Jag övervintrar mina 'Czechoslovakian Black', 'Omnicolor', 'Habanero Dulce' och en 'Lemon Drop' (som inte hunnit sätta frukt ännu), så åtminstone dem lär det bli.
Vet inte om jag ska sätta så många fler, men jag är lite sugen på en sån där med låååånga röda frukter - är det 'Rat's Tail' de heter kanske?
noch einmal Preussen
CITAT (myrtille @ 20-12-2006, 21:19)
Jag ska odla förra och förrförra årets favorit Hungarian Hot Wax samt lite diverse jag bytt mig till från när och fjärran utifrån tips jag fått här på forumet bland annat: Aji Cristal, Lemon Drop, Criolla Sella, Chapéu de Bispo, Vulcao, Red Surinam/Mme Jeanette, Malagueta, Habenero Amarillo, Habanero Chocolate, Piment Antillais, Santa Fé, Cayenne, Rawit, Fresno, Golden Cayenne, Kolocsai, Piment d'Espelette.

Det blir nog inte mer än tre fröer per sort eftersom jag har utrymmesbrist. Jag ska satsa på ordentlig belysning i år och måste bygga någon slags ställning för den, jag kan inte borra i väggar och tak nämligen, men sätter fröerna så snart detta är inhandlat, uppriggat och klart.

ja, belysning är ett kärt ämne. kanske finns en tråd att diskutera detta närmare eller så startar vi en. jag har nämligen samma problem smile.gif

det var en anselig hop med capsicum du ska odla. själv tänkte jag köra 6 st Jalanpeno (C.Annum) 6 st C. Baccatum av olika sort, 6st C.Chinense av olika sort, 6 st C.Pubescens av olika sort. Sen blir det några C.annum oxå. Mer detaljerat återkommer jag med.

När det gäller fröer och vart man beställer sådana så brukar vänner av capsicum vara givmilda, det är min erfarenhet smile.gif
Natrix
Roligt att se vad som som komma skall hemma hos er! Själv skall jag satsa på att så chinense till våren. Jag har några övervintrande pubescens plus ett par chinense som jag skall spara till kommande säsong.
Att så sina första frön skall är verkligen ett bra sätt att mota bort en del av vinterns dysterhet. (Även om det ju knappt är ngn vinter att tala om)
Frode
Jeg har tenk å dyrke noen av de mildere sortene i år. Aji Dulche skal jeg ha da den gir utrolig store avlinger. Ellers håper jeg å få byttet til meg noen andre sorter.
Piccante
Jag inventerade mina gamla frön idag. Av C. annum har jag följande:
Filius blue
Rumänsk chili
Czechoslovakian black
Peruwian purple

Av C. chinense endast:
Yellow bumpy

C. baccatum
Jamaican bell

Alla är köpta på örtagården förutom Filius blue som är från raraväxter. Så det blir väl dem i år + någon/ra nya sorter. Jag upptäckte i dag att lilla fiskaregatans trädgårdsbutik har en del chili. De säljer frön från flera olika fröfirmor, mkt engelskt och har dessutom ett billigt outlet sortiment. Så jag överger kanske örtagården i år och provar andra chilisar.
noch einmal Preussen
Fredag 5/1 2007 satte jag följande fröer:

C.Pubescens
Manzano, Mexico
Locoto, Genarp
Ians gr Yellow Rocoto, Stockholm

C.Chinense
Fatalii, Italien
Costa Rica 2, Veberöd
Ivorian Pimiente, Veberöd
Grao de Bode, Genarp
Österläge
Myrtille, jag såg att du ska odla Piment d'Espelette, vad har du fått tag på de fröerna? Jag har den som chiliflakes inköpta på plats i Baskien, den är jättegod! tongue.gif Ganska stark men en behaglig styrka, väldigt välsmakande. Skulle vara jättekul att odla den själv! Jag har även skrivit en fråga i en annan tråd men passar på att skriva här också för att säkert få tag på dig... tongue.gif wub.gif
myrtille
Hallå uteplatsen! Jag har bytt mig till de fröerna via ett franskt trädgårdsforum. Nyligen har samma person postat ett inlägg där hon säger sig skänka fröer från Piment d'Espelette bland annat i utbyte mot ett frankerat kuvert. Fast om du inte råkar ha franska frimärken hemma vet jag inte hur man ska utföra det bytet. Här är inlägget i alla fall:
Byteslista på aujardin.org

Jag fick en hel torkad frukt som jag inte har öppnat ännu. Om det är många fröer i kan jag också avvara några mot frankerat kuvert (alt. frimärkspengar eller fröer), tänker bara så ett par tre stycken nämligen.

Om någon är intresserad har jag även fröer av Numex Big Jim. Det ska anordnas en tävling nämligen som jag anmält mig till. Det lär ska vara världens längsta chilesort och det är en tävling om vem som kan odla fram det längsta exemplaret. Jag har ett femtontal fröer men kommer bara så ett par tre stycken. PM:a mig om någon är intresserad. Här är länk till tävlingen:
The Big Jim Challenge 2007
Österläge
CITAT (myrtille @ 23-01-2007, 13:27)
Jag fick en hel torkad frukt som jag inte har öppnat ännu. Om det är många fröer i kan jag också avvara några mot frankerat kuvert (alt. frimärkspengar eller fröer), tänker bara så ett par tre stycken nämligen.

Ooh, det vore ju jättesnällt!!! biggrin.gif biggrin.gif Jag kan gärna skicka dig ett frankerat kuvert eller några fröer, om jag har nåt du är intresserad av... Om frukten inte har så många fröer kan jag ju kolla på den franska sidan, har vänner i Frankrike som kanske kan hjälpa mig... wub.gif
Iza
Åsa!
Jag hittar ingen Albansk chili hos Runåbergs.
Den verar ha varit perfekt för mig som inte vill ha för stark chili.
Åsa, mälardalen zon 2
Den albanska chilin finns inte i Runåbergs officiella sortiment, jag fick gratisfrön av dem, jag brukar anmäla mig som provodlare varje år och då får man testa sorter de funderar på att ta in i sortimentet. Jag har bara lite frön kvar så jag ska isolera en planta nu under sommaren och skörda frön från den samt jag har skrivit i min rapport om provodlingen att jag tycker att det är en odlingsvärd sort som de borde ta in i sortimentet så förhoppningvis dyker den upp såsmåningom i deras katalog.
Iza
OK. Då får jag leta efeer någon annan mild sort.
Åsa, mälardalen zon 2
Aji Blanco Christal som Runåbergs har är också odlingsvärd och inte allför stark sort tycker jag, samt den är ganska snabb.

Hur stark den är enligt scoville skalan verkar det dock tvistas om.

På denna sida (scrolla ner) så sägs den ha en styrka på 2500-5000scoville

http://www.chiliguiden.se/index.php?option...id=22&Itemid=45

I min bok om chilipeppar står det 20 000scoville
Iza
Tack för länken. rolleyes.gif
Du tror inte att de har missat några nollor Aji Blanco Christal står ju tillsmans med bla Infreno, det låter ju stark iallafall .
Svante, zon 1
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,21-12-2006, 00:15)
Jag har kvar frön av den Albanska chilin jag fick av Runåbergs förra året som var den snabbaste chilin jag odlat, jag sådde sent och hade röda frukter i slutet av juli (lite milda dock men man kan ju slänga ner fler fukter i maten). Samt jag har kvar frön till Sarit Gat som var dekorativ och god. + Man får väl se om Runåbergs har någon nyhet iår.

Jag odlade Sarit Gat på friland i somras och det gick bra - men det var ju i zon 1 en extremt varm sommar! Jag tänkte fortsätta med den - har inte plats med så många så mina överblivna frön räcker i år också.
Natrix
Nu har även jag fått mina chili-fröer i jorden. Mycket sent men det får bli med konstgjord andning i form av belysning fram mot hösten om så skulle behövas.
Jag satsade mest på chinense i år och drygt 20 av 30 sorter är av den arten, bl a Naga Morrich, som skall bli roligt att se hur den blir. För övrigt så sådde jag även lite andra skoj arter såsom Capsicum lanceolatum, C. chacoense och C. cardenasii.
Sedan har jag några övervintrade C. chinense och C. pubescens kvar sedan förra året också. Skall bli skoj att se hur allt utvecklar sig! Jag har även fått ett par små-plantor av Preussen som såddes i rätt tid också.
/Jakob
Jonas70
Var i zon 1 befinner du dig då?
Jag har oxå en del chili-plantor "över" wink.gif
Natrix
Hej Jonas!
Är ditt erbjudande till mig? Jag finns nästgårds, dvs i Genarp. Jag tror att de sorter jag satt kommer att hinna mogna fint innan säsongen är slut men tack så mycket i alla fall. Min erfarenhet av chinense är att de i allmänhet är betydligt snabbare än många av de andra arterna. Mina "udda" arter kommer jag med all säkerhet att få sätta under lampa framåt sen-hösten.
/Jakob
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon