Margaretha
På sistone har jag både hört talas om och läst om, att en del familjer eller vänkretsar "spelar" ett spel med paket. Varje person bidrar med ett paket till ett värde av t.ex. 25 kronor.

Sedan slår man med en tärning och flyttar paketen runt bordet på något sätt, ibland byter man paket, ibland får man ta paket från andra. Men hur ser reglerna ut? När gör man vad? När tiden är ute kanske en sitter med alla paket!
Är det någon som vet? Jag tycker det verkar trevligt och skulle gärna vilja veta! wub.gif smile.gif wub.gif

Jag är intresserad även om ni skulle ha lite "hemmagjorda" regler!
karjo
När vi har spelat har vi lagt alla paket i en hög mitt på bordet. Alla sätter sig runt bordet och slår en tärning i tur och ordning, när man får en sexa får man ta ett paket. Så håller man på tills alla paket är slut.

Då börjar rivet! Nu bestämmer man en tid, tex 5-10 min beroende på hur många man är förstås! Den som nu slår en sexa får ta ett paket av någon annan.

När tiden är ute får man de paket som man har framför sig.
Vi brukar se till att inte ta paket av den som bara har ett, utan att man tar av någon som har många, för att inte någon ska bli helt utan.

Så gör vi! smile.gif
Margaretha
Tack karjo! Det verkar trevligt, så den varianten ska vi prova! Man kan ju bara låta folk ta var sitt paket i tur och ordning, men det blir ju ingen spänning då! smile.gif
Ciczi
Vi spelar med olika regler beroende på vem som är med. Om barnen är med så har vi som regel att när alla paketen är utdelade så får man byta paket (med varandra) om man får en sexa. Vi spelar med två tärningar då så om man får en dubbelsexa så får man sno ett valfritt paket med man får bara sno av den som har fler än ett. Detta för att ingen ska bli utan.

mvh Ciczi
Boxer
Det ska helst finnas många paket i en hög på bordet. Det kan vara riktigt billiga saker men fint inpackade.
wink.gif

1 : ta ett paket från högen
2 : ge ett paket till grannen till höger om dig
3 : ta ett paket från valfri person
4 : ge ett paket tillbaka till högen
5 : ge ett paket till valfri person
6 : ta TVÅ paket från högen
lena:-)
Man kan göra en slutomgång efter paketöppning.
Man slåss alltså om öppnade paket....

Ett annat alternativ är att man efter första omgången, när man kastat tärningen om paketen på bordet, helt enkelt gör så att alla tar ett steg till höger..man får alltså grannens paket. Detta skall ju bara "lekledaren" veta om så att det blir ett överaskningsmoment.

Efter ett antal år med "paketleken" på jobbet hittar vi på nya varianter för att det inte skall bli slentrian och att ingen skall känna sig säker på sina paket.

laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Margaretha
Tack alla! Jättetrevligt att ha lite varianter! wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon