|
Han vill inte bli firad med släkt, vänner, utan fira enbart med närmsta familjen. Ide´n med att dra utomlands fungerade inte.
Borta nånstans 3 dagar 2 nätter med döttrar och respektive, ev svärmor.
Någon som har tips vad vi kan göra?
Yasuragi kanske vore något?
gammelnalle
20-12-2006, 13:08
Jag vet inte om jag förstått frågan rätt?? Vill du ha förslag på aktiviteter eller hur ni skall förfara för att slippa gratulationerna "före" och "efter"?
Jag ger tips på det senare:
Annonsera INTE att ni är bortresta! Det bara drar till sig fel klientel.
Säg VÄNLIGT men bestämt till på arbetet, till nära vänner släkt osv att ni vill bli respekterade i ert (icke)-firande. Men det måste göras TYDLIGT, annars tar en del det som att man är "ute med håven".
De som inte respekterar era önskningar är inte värda att er respekt heller.
tycker iallafall jag....
b
anna_rispan
20-12-2006, 13:11
Åka till ett spa eller till fjällen och bara njuta av att slappa och gå ut i naturen.
Trosa är en otroligt mysig liten stad att vistas i några dagar. Jättefina gamla hus, och ån som går genom hela staden. Som att gå i Astrid Lindgrens Madicken-film. Bomans hotell i Trosa har jag bott på och kan rekommendera. Alla rum är inredda på olika sätt. Aktiviteter, hotellpaket och behandlingar finns. Här kan du kika på de fina rummen!
CITAT (gammelnalle @ 20-12-2006, 13:08) Jag vet inte om jag förstått frågan rätt?? Vill du ha förslag på aktiviteter eller hur ni skall förfara för att slippa gratulationerna "före" och "efter"?
Säg VÄNLIGT men bestämt till på arbetet, till nära vänner släkt osv att ni vill bli respekterade i ert (icke)-firande. Men det måste göras TYDLIGT, annars tar en del det som att man är "ute med håven".
tycker iallafall jag....
b Jag tycker som du.
CITAT (gammelnalle @ 20-12-2006, 13:08) Jag vet inte om jag förstått frågan rätt?? Vill du ha förslag på aktiviteter eller hur ni skall förfara för att slippa gratulationerna "före" och "efter"?
tycker iallafall jag....
b Vad vi ska göra inom familjen under födelsedagen, men inte vara hemma.
Hans förslag att åka utomlands gick inte ihop sig.
Det där med annons ja, jag tycker det skulle räcka med att säja till släkt o vänner, men svärmor tycker abolut att annons MÅSTE man sätta in.
Ev. en kryssning till Finland typ Helsingfors, har vi haft lite funderingar på. Tips önskas på båt, rederi, ev aktivitet i land.
Jag skulle absolut åka och se Ishotellet i Jukkasjärvi den här årstiden! Mvh Fenja
*Mademoiselle*
20-12-2006, 13:27
Utomlands & utomlands. En kryssning kanske? Med svit, beställ upp champagne och chockladdoppade jordgubbar. Ät ala carté med familjen. Och njut till fullo, beställ massage, spa behandling.
CITAT (Fenja @ 20-12-2006, 13:23) Jag skulle absolut åka och se Ishotellet i Jukkasjärvi den här årstiden! Mvh Fenja Kul ide´! Tack! Tyvärr lite för långt denna gång då vi bara har 3 dagar på oss. Inkl.resa.
CITAT (Mademoiselle @ 20-12-2006, 13:27) Utomlands & utomlands. En kryssning kanske? Med svit, beställ upp champagne och chockladdoppade jordgubbar. Ät ala carté med familjen. Och njut till fullo, beställ massage, spa behandling.  Ja något sånt lutar vi åt, det ska dels hända lite samtidigt som det ska vara avkopplande och gärna lite lyx.
Helsingfors eller varför inte Åbo. Ganska lång resa i timmar - blir någon av er sjösjuk ?
Stockholm /En resa ut i skärgården till något mysigt pensionat eller annat med övernattning och mat.
netaave
20-12-2006, 14:03
Vi åkte till postens hotell, tror det hette "Hornet" i Tällberg, for iväg till Nusnäs (dalahästtillverkning och annat hantverk) och runt Siljan/ Orsasjön på dagarna, finns mycket kul för både barn och vuxna där uppe även under lågsäsong. Hotellet som vem som helst kan bo på hade pool, för både barn och vuxna och var lite familjärt, god mat och ett mysigt "vardagsrum" man kunde umgås i på kvällen. Fina rum och jättmysiga promenadomgivningar. På gångavstånd fanns även där hantverksförsäljning och ett mysigt fik på övervåningen där med en sagolik utsikt över Siljan. Jag kan verkligen rekommendera er att åka dit. Finns även fina stugbyar året om där uppe om det passar plånboken bättre.
*Mademoiselle*
20-12-2006, 14:04
CITAT (Alba @ 20-12-2006, 13:35) Helsingfors eller varför inte Åbo. Ganska lång resa i timmar - blir någon av er sjösjuk ?
Stockholm /En resa ut i skärgården till något mysigt pensionat eller annat med övernattning och mat. Eller varför inte Åland.
Instämmer med Netaave. Tällberg är underbart. Tällberg
CITAT (netaave @ 20-12-2006, 14:03) Vi åkte till postens hotell, tror det hette "Hornet" i Tällberg, for iväg till Nusnäs (dalahästtillverkning och annat hantverk) och runt Siljan/ Orsasjön på dagarna, finns mycket kul för både barn och vuxna där uppe även under lågsäsong. Hotellet som vem som helst kan bo på hade pool, för både barn och vuxna och var lite familjärt, god mat och ett mysigt "vardagsrum" man kunde umgås i på kvällen. Fina rum och jättmysiga promenadomgivningar. På gångavstånd fanns även där hantverksförsäljning och ett mysigt fik på övervåningen där med en sagolik utsikt över Siljan. Jag kan verkligen rekommendera er att åka dit. Finns även fina stugbyar året om där uppe om det passar plånboken bättre. Ja, nu har jag kollat på deras hemsida, dessutom har jag hört postkassörskor pratat om Tällberg positivt.
ninnisky
20-12-2006, 18:55
Vi var på http://www.lundsbrunn.se/category.php?categoryID=1på senaste bemärkelsedag för två veckor sedan. UNDERBART!
Eva i Skåne
20-12-2006, 19:06
Men Malvia. Det där med annons är typiskt för din svärmors generation. Det är inte nödvändigt, åtminstone inte om man inte har en vääldigt stoor bekantskapskrets. Det brukar sprida sig bland de som skulle kunna tänkas gratulera. Jag fyllde 50 i höstas och ville inte heller ha nån uppvaktning. Jag fick höra samma sak av min mamma - Då måste du sätta in annons. Icke! Det hade inte dykt upp en enda gratulant som fått vända utanför dörren här. Så skippa annonsen är mitt råd.
ninnisky
20-12-2006, 19:08
CITAT (Eva i Skåne @ 20-12-2006, 18:06) Så skippa annonsen är mitt råd. :) Mitt råd också ...
Jag håller med - skippa annonsen. Ni upplyser bara de som inte visste. Jag informerade vänligt men bestämt bland vänner och bekanta. Det fungerade till 100%
Anki på Öland
20-12-2006, 22:16
CITAT (LadyG @ 20-12-2006, 12:58) Yasuragi kanske vore något? Gav jag till min dotter och hennes sambo i examenspresent. Mycket uppskattad weekend blev det med mycket olika saker att njuta av. Anki
Också Ofelia
21-12-2006, 22:15
CITAT (Fenja @ 20-12-2006, 13:23) Jag skulle absolut åka och se Ishotellet i Jukkasjärvi den här årstiden! Mvh Fenja Precis vad jag önsakt mig på min 50års dag i januari. Hoppas det blir av. Har du varit där?
Också Ofelia
21-12-2006, 22:16
CITAT (Malvia @ 20-12-2006, 13:29) CITAT (Fenja @ 20-12-2006, 13:23) Jag skulle absolut åka och se Ishotellet i Jukkasjärvi den här årstiden! Mvh Fenja Kul ide´! Tack! Tyvärr lite för långt denna gång då vi bara har 3 dagar på oss. Inkl.resa. Det räcker nog med tre dagar för detta! Man flyger upp och bor där över en natt om man vill, mer har man nog inte råd med heller....
Ingen annons!!!! är mitt råd. Du har rätt att begära att man respekterar din åsikt. Ishotellet i Jukkasjärvi... En upplevelse som slår det mesta.  ...fastän jag (pga klaustrofobi) inte klarade av mer än att gå in i den stora entréhallen och se kristallkronan gjord i is.
Också Ofelia
21-12-2006, 22:44
Askar, kan du inte berätta mera om ishotellet? Hur åkte ni upp? Gjorde ni något annat, bortsett från ishotellet alltså? Var det mycket folk där?
CITAT (Också Ofelia @ 21-12-2006, 22:44) Askar, kan du inte berätta mera om ishotellet? Hur åkte ni upp? Gjorde ni något annat, bortsett från ishotellet alltså? Var det mycket folk där? Vi bor ca 18 km från hotellet... alltså åkte vi egen bil. Nej vi gjorde inget annat än att maken och dotter m sambo gick igenom hela Ishotellet och var mäkta imponerade. Men... vi har haft besök "söderifrån" som har varit sååå imponerade, överväldigade av besöket där... helt lyriska... har inte riktigt kunnat förklara vad som gjort störst intryck. Men alla har iaf summerat det som att det är det största de någonsin upplevt. Sedan så har vi ju ett antal hundslädesföretag som gör uppskattade turer... kostar ett antal kr, men sägs av dem som deltagit... att det var värt varenda krona nästan dubbelt upp. Vet att jag har bilder inifrån Ishotellet.. lägger i mitt album imorgon.
Också Ofelia
21-12-2006, 23:13
Tack för svar Askar!
Hoppas nu att min man har nappat på mina antydningar för mitt firande, för jag vill verkligen åka dit. Kul om du lägger in bilder, jag kollar imorgon.
Förstår att ni rekommenderar Ishotellet, måste åka dit nån gång.
Den här trippen har vi flygrädda folk med.
Tack för alla tips jag fått här, återkommer med vad det blev!
Också Ofelia
22-12-2006, 21:16
Wow, Askar, upplevelsekonst på hög nivå! Jag är och har alltid varit fascinerad av is, snö och kyla och detta verkar vara toppen.
Hoppas nu som sagt att maken har förstått vinken.....jag fyller i början av januari så jag får vänta några dagar i spänning. Hoppas bara jag kan kamouflera besvikelsen om det inte blir ishotellet.....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|