salomo
Hej!

Bor i bra läge för att vara zon 5, är lite sugen på ett päronträd (trots att jag eg. är lite allergisk mot just päron) =) Min fundering är var man hittar det nordligaste päronträdet som lever och mår bra? Finns ju en del varianter som sägs vara härdiga tom zon4.

Så, norrlänningar - vet ni om ett päronträd nära er? biggrin.gif
Jan af Lisö
Kolla hos Blomkvists Plantskola. Svenska zon V är nog ingen större utmaning för dem.

Och de levererar på postorder !!!
salomo
Intressant sida - de verkar ha en del potentiella träd. Hoppas de är lika seriösa som de förefaller vara. :-)

Men finns det någon som vet någon granne eller vän som har ett träd som lever och mår bra?
cia73
Jag bor i finland i zon 4, vilket motsvarar zon 5 i Sverige, och jag har 10 päronträd som har klarat sej riktigt bra. Vi har ju haft ganska så milda vintrar de senaste åren(max -30) så jag vet inte riktigt hur de klarar sej med temperaturer ner mot -40.
Jag har Americana, Tartu, Pepi, Moskow night, Chigowskaja, Suveirs, Mlievskaja rannaja och några till som jag nu inte kommer på namnet på.
Köpta från Blomqvist pantskola.
kerstin z5-6
Blomkvists plantskola är mycket seriösa -Jag har inget päron , men väl ett persikoträd köpt där
Rosor och roliga ryska äppelsorter är också en specialite
Lady Hamilton
CITAT (kerstin z5-6 @ 21-12-2006, 20:22)
Blomkvists plantskola är mycket seriösa........

Ja det är de men............det är svårt att få reda på frakt priset i förväg. Och frakten är inte billig......Men det som de levererar är i mycket gott skick när det kommer fram. (Min leverans av plantor kom med buss)
titti49zon6
Kan du inte kolla med din lokala plantskola om dom kan ta hem ett träd från Blomqvists eller ev Rydlinge i Skellefteå som får leveranser från dem
Vet att dom tar med plantor av annat än det plantskolan beställt när dom kör ut leveranserna här uppe i norra sverige
Tag kontakt med Blomqist också för att ordna med bästa sort och leverans
thomaswahlqvist
En viss Sven Karlsson brukar ha koll på det här med frukt i norr.
Håll utkik efter honom , han dyker nog upp här igen.
Britt zon 3 fi
Jag har Suverirs och Pepi päronträd köpta från Blomkvist. De bar båda frukt första gången sommaren -06. Pepi är ännu ett ganska litet träd men hade så mycket frukt så en gren bröts i stormen (borde ha kartgallrat). Pepi hade rätt små frukter men mycket päronsmak, Suverirs litet större frukter, söta men inte lika mycket smak (min åsikt).
Suverirs verkar vara starkväxande jämfört med Pepi.
Jag har också Wasa men det tycker jag passar bäst som prydnadsträd, blommar rikligt, ger massor med (oätliga) päron och har fin höstfärg.
De här päronen klarar zon 5 i Sverige.
Nicke Skellefteå (zon 5)
Jag har två päronträd i min trädgård, Pepi & Aune. Bägge sorterna trivs prima och har hittills klarat sig helt från några som helst vinterskador.
Det är nu drygt tre år sedan vi planterade dessa träd. Pepi har gett frukt samtliga somrar inkl. den sommar det planterades. Skördade i höst ett 30-tal päron trots en ganska hård kartgallring tidigare i sommar. En rikbärande (och självfertil) sort med i mitt tycke väldigt god frukt!
Aune blommade för första gången i våras. Satte kart som sedan trillade av. Hoppas på frukt nästa år.
Bägge sorterna kan starkt rekommenderas i synnerhet Pepi.
Mina träd återfinns i zon 5-6, 1 mil norr om Skellefteå utefter kusten.
Jag känner till lyckade försök med päron (esperens herre) i nivå med Piteå. Troligen finns det päronträd ännu längre norrut också men antalet gångbara sorter blir ju mindre och mindre... Olga och Bessemjanka är två väldigt härdiga sorter som kan vara värda att testa i zon 6.

/Nicke
kerstin z5-6
Gråbergs plant i skellefteå säljer också och tar hem blomkvists sortiment på begäran -har alltid de vanligaste äppel päron sorterna hemma -öppet maj -sept
Gråberg
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon