carren
Idag är det vintersolståndet, mörkaste dagen på året så nu VÄNDER DET, hurra! Det känns som att den här dagen nästan är mer värd ett glas champagne än riktiga nyårsafton.

Så här mörkt har vi det den här tiden på året så nu längtar jag efter ljuset!

Min trädgårdsblogg:

Trädgårdsliv-eller tre barn och en trädgård
Mia, zon 3
Ja, vi brukar försöka "högtidlighålla" både vintersolståndet och den riktiga midsommarafton (=sommarsolståndet). Men det blir nog lite si och så med det idag - det var enda dagen vi kunde få åka och handla utan barnen, så vi får tänka på det när vi armbågar oss fram bland alla andra konsumenter.....

Men snart är det så-dags! smile.gif
Betty
CITAT (carren @ 21-12-2006, 10:14)
Idag är det vintersolståndet, mörkaste dagen på året så nu VÄNDER DET, hurra! Det känns som att den här dagen nästan är mer värd ett glas champagne än riktiga nyårsafton.

Så här mörkt har vi det den här tiden på året så nu längtar jag efter ljuset!

Du är lite för tidigt ute, Jag väntar med att fira tills i morgon. smile.gif
Vintersolståndet
Lemonne
Bara för att få lite klarhet i det hela... officiellt är vintersolståndet den 21/12 - tidpunkten, dvs 00:26 är då vi passerar axeln - exakt då går vi mot ljusare tider. Men det stämmer fortfarande att idag är den mörkaste dagen - sedan vänder det!! Så Carren har rätt i att fira idag.
kristerh
Så skönt att vi går emot ljusare tider wub.gif är så trött på detta mörker.
Alexander-VG-zon3
Kl 01.22 på fredag den 22 december infaller vintersolståndet. Då lutar jordaxeln här på norra halvklotet som allra mest bort från solen.
Det innebär att natten mellan den 21 och 22 är den längsta natten under året. Från och med den 22 blir dagarna längre och längre tills det återigen vänder vid sommarsolståndet.
från smhi

lägntar underbart wub.gif
sen är det bara att vänta till nästa steg i feb då den nya växtsäsongen börjar
Lars-Olof Arvids
Vad skönt att höra! wub.gif Carren, på din bild är det åtminstone sol, och kanske rentav lite pudersnö! Det är mer än vad vi har här...

Olle
fruberglund
Woooohooooo biggrin.gif
stennie
Yes ! denna dag har jag längtat efter ett par månader nu! Nu går det äntligen mot ljusare tider biggrin.gif
carren
Nej men! Fel dag! Jag som har längtat så, får väl låta bli den där korken en dag till då...
mulle
Det är alltså om fem minuter....
YABADABADOOOOOOOOOOOOOO!
Mulle
kerstin z5-6
Gott nytt trädgårdsår ! biggrin.gif
mulle
Gott nytt trädgårdsår, önskar jag med.
En varm och solig säsong med regn på nätterna !
wub.gif
Mulle
Ophelia
Kors vilka piggeluringar laugh.gif laugh.gif

Får väl önska gott trädgårdsår i efterskott då laugh.gif
Betty
Och här kommer min nyårshälsning - flera timmar i efterskott! laugh.gif
Gott Nytt Odlingsår alla! wub.gif
*rolf*
CITAT (flaxss @ 21-12-2006, 11:44)
Kl 01.22 på fredag den 22 december infaller vintersolståndet. Då lutar jordaxeln här på norra halvklotet som allra mest bort från solen.
Det innebär att natten mellan den 21 och 22 är den längsta natten under året. Från och med den 22 blir dagarna längre och längre tills det återigen vänder vid sommarsolståndet.

Då är det mätt från den "officiella tiden" i landet. Om man skall vara riktigt petig så lutar Sverige rätt ordentligt i öst-västlig riktning. Den inträffar alltså betydligt tidigare i Piteå, 24 grader Öst, än i Skanör, 13 grader öst. Det betyder en skillnad på 44 minuter mellan öst och väst.

Fast jag fick svampmacka med nyplockade gula kantareller igår....... Det kanske var sommarsolstånd egentligen

Avdelningen "värdelöst vetande" biggrin.gif biggrin.gif
Tante Morgan
Gott Nytt Trädgårdsår till Er Alla!!

Nu har det vänt! Frölistor skrivs, sådder planeras, lysrören ska snart tändas...detta är den riktiga advent!!!:lol: wub.gif tongue.gif wacko.gif

Kram på er alla!
Ani
det känns ganska skönt att det inte är bara jag som har sådana konstigheter för mig...smile.gif
evelina
Gott nytt trädgårds år på er alla. Ja nu längtar man till våren!

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon