Full version: Järnäpple
Mia, zon 3
Hej!

Jag har tittat en hel del efter en äppelsort som ska uppfylla dessa krav:
- lagras till jul (minst!)
- gärna friskt träd
- härdigt i zon 3
- gärna rödaktigt
Med dessa krav har jag funderat på Rött Järnäpple. Vad tycker forumet om detta äpple? Smak, bäst som ymp/helt träd, hur länge till fruktsättning etc.?

/Mia
Cilla

Detta äpple liknar inga andra, en röd-grön "hård" färg, prickighet och en bucklighet hos äpplet som gör att man tittar flera gånger. Det inte bara kan lagras länge, jag tycker det måste lagras för att bli gott också. Jag åt ett i slutet av november och det var som att äta ett höstäpple tidigt i augusti... Jag är inte säker på att det är färdigt ens till jul.

På Julitta i Sörmland har man denna sort och man kan säkert köpa ett träd med sorten ympad, eller köpa ympris.

Ibland kallas sorten Vrams järnäpple, jag vet inte om det är samma sort. Jag tror det finns åtinstone ett järnäpple med namn till. Sorten lär vara gammal, åtminstone 300 år och är väl typiskt för vad man behövde förr när man lagrade själv för att få några äpplen alls efter jul.

Ingrid Marie, Åkerö och en hel del sena höstäpplen brukar man utan problem kuna lagra fram till jul.
Eva i Västerås
Åkerö är tydligen en av dom sorter som lättast får kräfta.
Vi fick ta bort vårt för den skull. Det är ju så gott, annars.

En kompis till mig hade ett Gravensteiner. Hon bodde i zon 3 ungefär.
Underbara äpplen, stort vackert träd. Dock inte rödaktigt.
Hon lagrade dom, vet inte hur länge.
Tyvärr har hon flyttat nu, så jag kan inte få del av det överskott som trädet gav.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon